• Zimmer

Ledigt för studier

Att man har rätt till tjänstledighet vid studier vet jag (med 6 månaders förvarning så kan inte arbetsgivaren neka en ledigt).  Men kan jag välja att ta delvis tjänstledigt och själv bestämma när? 

Tex om jag läser kurser på ca 50%  men tänker fortsätta jobba delvis under tiden. Kan jag säga att jag vill ha helt ledigt två veckor tex före tenta men att jag annars jobbar heltid när jag jobbar så att säga?  Då skulle jag ha mindre ledigt än jag har "rätt" till så det borde göra dem glada, och det skulle funka bäst för mig. Men jag vill ta ut tjänstledigheten i sjok då jag är helt ledig och inte 50% över ett år.

Nån som vet om man kan göra så?

• Svar på tråden Ledigt för studier
  • Zimmer

Så om jag själv vill bestämma att vara fullt ledig just de två veckorna innan tentorna så måste jag helt enkelt studera 100% och vara ledig 100%?

Jag har inte rätt att vara fullt ledig inför tenta utan det är om verksamheten tillåter? Låter konstigt.

Jag vill ju inte vara ledig så många procent som jag kommer studera (om det nu blir 50,75 el 100% ) bara fullt ledig i kortare perioder för att fokusera för skrivningar.

Svar på tråden Ledigt för studier