ellanpella skrev 2016-05-26 09:47:04 följande:
Återigen mycket intressanta svar. Tack alla!
Olika tankar om att man som barn med skilda föräldrar ska anpassa sig och gilla läget. Det har jag helt klart gjort. Men gäller det bara barnet? Om styvföräldern som i mitt fall har gjort allt för att slippa ha en relation med mig, ska ja ändå tvinga ha en relation med henne när det passar hennes behov och syften?
Och om det nu är så att nya frun minsann inte ska behöva leka förälder åt sitt ohängda styvbarn utan överlåta det jobbet åt pappan, kan det inte gälla nu också då? Överlåta åt pappan att gå på den här disputationen som hon inte har med att göra?
Det stämmer absolut att min pappa varit en mes som låtit henne dominera och bestämma hur hans relation med sitt barn skulle se ut. Jag har många gånger varit ledsen över det. Men trots allt så är han min pappa och bandet med honom finns ju där även om det är skört. Med pappas fru har jag faktiskt inga band alls. Hon är som en bekant för mig, en avlägsen person som jag aldrig i livet skulle umgås med om hon inte satt ihop med min pappa.
Jag lutar åt ett förslag som någon kom med, att bjuda dem enbart till middagen på kvällen så att jag inte behöver ha dem där under själva presentationen. Det är faktiskt där det känns jobbigast att hon är med. På kvällen ska vi vara på en restaurang och då kan jag undvika dem och umgås med de andra gästerna som är där för att de tycker om mig och vill mig väl. Så kan hon sköta sitt, fast på min bekostnad.
Det är storsint och generöst av dig om du gör så, ellanpella. Lycka till med disputationen och gör nu allt för att DU ska ha en så bra dag som möjligt!