Inlägg från: Anonym (Suckar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suckar)

Betala för mat hos en kompis

Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 17:25:40 följande:

Det problemet har den andra familjen redan löst till TS. Deras son får inte äta borta:

Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''. 

Så naturligtvis ska TS inte be pojken äta hos dom. Hon ska  följa deras regler.

Varför skulle man bry sig om att följa en annan familjs regler i sitt eget hem? Om dina ungar har en kompis som inte får spela tv-spel, förbjuder du då dina barn att spela tv-spel hemma hos er? Det låter helt galet.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 17:37:38 följande:

Man behöver inte konfrontera, man kan bara lugnt säga att man gärna velat ha denna information i förväg. Så kan de göra rätt  för nästa unge som ska dit.

Det handlar om en 16-ring och inte en 6-åring... Varför skulle man alls ta en diskussion med de andra föräldrarna? Det är knappast så att han hungrade ihjäl på de sär timmarna.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 18:09:51 följande:

Nej, men jag låter inte det barnet spela TV-spel hemma ho oss.

Du förbjuder väl inte sin egna att spel bara för att kompisen inte får spela för sina föräldrar? Det skulle i alla fall aldrig jag göra.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 18:09:51 följande:

Nej, men jag låter inte det barnet spela TV-spel hemma ho oss.

Spel när kompisen är på besök alltså.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:26:44 följande:

Den där familjen är konstig och dom har en normal ekonomi, ja. Ungefär som vi. Verkligen inte fattiga, så det handlar inte om det. 

Det är såklart inte hans kompis fel men jag tycker inte det är rätt att han ska få äta gratis här om min pojke är tvungen att betala för mat där. Det kommer jag inte gå med på. Dåligt umgänge.

Hur kan du vara så insatt i deras ekonomi? Det låter lite skrämmande att du är det. Varför ska du uppföra dig illa själv? Det handlar knappast om dåligt umgänge för din son utan hellre att han fick lära sig en läxa om att man inte kan förvänta sig att andra alltid ska bjuda på mat.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 19:28:52 följande:

Jag ville prata med dom om att dom kan tala om sina konstiga regler i förväg. Det har ingenting med min sons ålder att göra. Det dom gjorde var inte okej bara. Han åt ju ingen middag där och var där från morgonen till sent på kvällen, så jag tar för givet att han har varit väldigt hungrig, jo.

Det låter galet att du tänker läxa upp en familj för att de har andra regler i sitt hem än vad ni har hemma hos er.

Varför hade din son inte vett att fråga om hur han skulle göra med mat under dagen INNAN han for en heldag till kompisen? Ingen frisk 16-åring skadas av att vara hungrig några timmar...
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 19:34:32 följande:

Nej, varför skulle jag det?

Men just när den kompisen är hos oss får de göra något annat. 

Mina får alltid göra som vanligt i vårt hem oavsett vad kompisarnas föräldrar har för regler i sina hem. Varför skulle man förbjuda sina egna barn att spela bara för att kompisen inte får?
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 19:37:09 följande:

Du tycker alltså det är OK att ett barn är hemma hos någon annan en hel dag utan att få något att äta? Du tycker inte det är konstigt, och du har inget behov av att veta om det i förväg?

Jag har aldrig förväntat mig att andra ska ge mina barn mat och mina barn har vett nog att inte förutsätta att andra ska ge dem mat utan att man har kommit överens om det i förväg. De skulle ta med egen mat om de skulle vara borta en heldag.

Tar du förgivet att andra ska ge dina ungar mat?
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 19:41:03 följande:

Det är helt irrelevant hur jag vet att dom inte är fattiga. Varför tycker du det är okej att inte berätta om sina konstiga regler i förväg så att min son antingen kunde ha skitit i att åka dit eller tagit med matlåda eller vafan som helst? Hade inte du blivit hungrig på typ 14 timmar eller? Skärp dig!

Det var inte fattiga jag skrev utan jag svarade på ditt inlägg där du hävdar att du har koll på deras ekonomi.

Varför frågade inte din unge om hur han skulle göra med mat under dagen innan han åkte dit?
  • Anonym (Suckar)
    Nikolinas skrev 2016-05-22 19:44:17 följande:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i, men jag har aldrig varit med om att någon frågar dagen innan om hur man ska göra med maten, då det brukar vara självklart att man får någon form av mat hos andra! Ditt tankesätt håller inte. Har man regler som skiljer sig från andras som andra inte är vana vid, då talar man om det så man inte sitter hungrig och umgås med snåljåpar en hel dag!!

Varför har ni lärt era ungar att förutsätta att andra ska ge dem mat? Säg åt dem att göra en matlåda och ta med så slipper de uppföra sig som bortskämda snorungar.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 19:46:35 följande:

Här har det aldrig varit så. Jag har aldrig hört talas om liknande, att man tar med MATLÅDA till sina kompisar. För dig kanske det inte är konstigt, men för oss andra är det konstigt. Har man konstiga regler som skiljer sig från andras, då talar man om det. Min son ska inte betala ett enda öre för att få lite mat hos en kompis.

Vet du inte hur fräckt det är att skicka iväg sin tonåring i 14 timmar till en annan fanilj utan att ha vett att säga till ungen att köpa med ett par gorbys, en paj eller ta med några mackor? Här gör alla så om det handlar om heldagar. Nästan alla bjuder på fika däremot.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:26:44 följande:

Den där familjen är konstig och dom har en normal ekonomi, ja. Ungefär som vi. Verkligen inte fattiga, så det handlar inte om det. 

Det är såklart inte hans kompis fel men jag tycker inte det är rätt att han ska få äta gratis här om min pojke är tvungen att betala för mat där. Det kommer jag inte gå med på. Dåligt umgänge.

Nej du, du skrev om att deras ekonomi är ungefär som er och jag tycker att det låter obehagligt att du har en sån koll på deras inkomster, utgifter och sparanden. Väldigt obehagligt!
  • Anonym (Suckar)
    Nikolinas skrev 2016-05-22 19:52:07 följande:

Vad är det du inte förstår??

Om man är hos en kompis såpass länge som ts son, då är det självklart att man blir bjuden på mat! Har man knäppa regler får man ha mage att tala om det innan. Allt annat är elakt, och så är även dessa regler. Att ta med matlåda till sina kompisar har varken jag eller någon annan i min kompiskrets hört om tidigare eller gjort när vi varit små, så att du har vuxit upp till en snåljåp och fostrat dina barn till snåljåpar är inte mitt bekymmer.

Det handlar inte om småbarn utan om hungriga tonåringar som i vissa fall kan äta 25 köttbullar, 6 potatisar och 5-10 knäckemackor!
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 19:53:14 följande:

Antagligen för att vi är gästvänliga.

Det är verkligen inte gästvänligt att vara hos någon annan i 14 timmar och förutsätta att denne ska ge en mat.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 20:01:41 följande:

Om våra barn är borta så är det inte vi som ska vara gästvänliga, det är dom.

Och de är gästvänliga. Att låta barn vara utan mat en hel dag är inte gästvänligt.

Fast det var du som påstod att ni var just ordet gästvänliga när ni skickar era tonåringar till kompisar i 14 timmar utan en tanke på att de kan behöva mat...
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 19:59:06 följande:

Eftersom jag vet att mina barn får mat där, så anser jag det inte vara fräckt. Har vi andras barn hemma hos oss så bjuder vi dom.

(Nu tror jag inte ett dugg på att ni skickar med era barn matsäck hem till kompisar. )

Tro vad du vill men det gör vi. Inte fan skulle jag ha mage att låta mina ungar äta ständigt och jämt hos kompisarna bara för att de umgås heldagar. Det kostar en förmögenhet för familjerna som har tonåringarna hos sig.

Det är på ett liknande sätt när de har filmkvällar eller lagar mat tillsammans. Var och en köper med sig något gott som ett knytnalas ungefär. Inte sjutton behöver den familj som man är hos betala filmgottis till alla som kommer.
Svar på tråden Betala för mat hos en kompis