Inlägg från: Anonym (badanka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (badanka)

Bada som tjock

Klart du ska bada. Det enda jag kan tycka är att när du går omkring, typ till kiosken eller baren, ta på dig en sarong och en handduk eller nåt. Det är inte så fräscht att se tjocka människor i sådana miljöer. 

• Anonym (badanka)
    Ooops skrev 2016-05-23 05:25:01 följande:
    Eeee då kanske du skulle på dig hatt, gärna med skydd för ansiktet när du traskar runt..det är inte så fräscht att se idioter i sådana miljöer!
    Vad är det för påhopp? 
  • Anonym (badanka)
    Ooops skrev 2016-05-23 06:26:34 följande:
    Jag blir så irriterad när man inte har rätt att vara sig själv, vara som man är, se ut som man gör utan att andra ska tycka och tänka en massa. Om du nu tycker att det är ofräsch när en tjock människa traskar runt i baddräkt eller bikini...titta inte! Varför ska hon/andra ta på sig en handduk eller sarong för att behaga dig? Är en människa inte värd att gå som denne vill/är för att den inte håller "normal" måttet? Var går gränsen? Hur tjock ska man vara för att få gå runt utan att försöka gömma sig? Sitter du och skrattar och pekar finger om en tjock människa går förbi? Ser du bara hullet eller ser du människan däri?!
    ööh.. ok, det var fan vad du blev uppeldad då :p

Självklart ser jag inte "människan dari", jag är ingen tankeläsare eller ens en särskilt bra människokännare. Jag ser utseendet.
    TS frågade ju efter tips på hur hon kan dölja sitt fett och sina celluliter. Mitt tips var sarong och handduk. Vad är ditt tips? Att hon ska vara tjock och glad och låtsas att folk tycker det ser trevligt ut?
  • Anonym (badanka)
    Ooops skrev 2016-05-23 07:08:12 följande:
    Precis! Hon ska va som hon är och strunta i vad alla andra tycker. Man ska inte behöva gömma sig för att andra tycker det. Ser du inte det tokiga i det?
    Nja, vadå då? Klart man inte måste gömma sig om man inte vill, men jag tycker bara det är trevligt och respektfullt att klä sig lite snyggt och se så bra ut som möjligt. 
    Jag går inte ut i kalsonger t.ex, och jag gissar att du använder smink och klär dig skapligt när du ska vara bland folk? 
    Så om man har en stor tjock flabbig mage kanske man inte ska använda en sån dar magtröja tjejer hade på 90-talet, och har man koppärr over hela överkroppen kanske man inte ska gå barbröstad.
    Men som jag sa, just när man badar så spelar det ingen roll. Jag menar bara när man rör sig omkring stranden.
  • Anonym (badanka)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-23 08:21:12 följande:

Tycker du ska skita fullständigt i om folk glor. Det är deras problem om dom stör sig på dig. Jag blir alltid så himla glad när jag ser överviktiga som badar i badhuset eller i sjön för ALLA ska kunna bada oavsett om man är smällfet eller pinnsmal. Tänk vad glad jag blir när överviktiga är i badhuset med sina barn och har roligt :) Dom fullständigt strålar av lycka och självförtroende och det är fantastiskt och jag blir så glad :)

Att ha roligt med sina barn är viktigare än att folk ska få förstöra med sina dömande blickar och fördomar, precis som det ska vara! Så försök verkligen att inte bry dig och tänk på att det är dom som skämmer ut sig, inte du!

Du vet att inga barn är inblandade? Diskuterar du en helt annan fråga?
  • Anonym (badanka)
    Anonym (Kalindi) skrev 2016-05-23 08:38:59 följande:

Att du ens jämför att "inte gå ut i kalsonger" bland folk, som att man då (som kvinna gissar jag) även bör sminka sig bland folk och klä sig skapligt bland folk. Sminkar du dig när du går ut bland folk? 

Jag sminkar mig aldrig. Varför skulle jag ens? Och klär mig i det jag vill och trivs i. Oavsett vad andra anser vara skapligt och passande... 

Får jag massa bristningar och en stor dallrig mage efter min graviditet, så kanske vi möts vid någon strandkiosk i sommar :)

Nja, men badbyxor då? Jag är inte i kanonform just nu, så jag skulle inte gå omkring med bar överkropp i en kiosk av respekt för andra. 
  • Anonym (badanka)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-23 09:30:16 följande:
    Men det som du beskriver gäller ju ALLA, eller hur? Oavsett hur man ser ut så har man kläder på kroppen. Det spelar ju ingen roll alls hur du ser ut, är du tjock eller smal så har du ju kläder på dig vilket fall som helst. Eller menar du att dom som är riktigt smala får visa mer hud än dom som är tjocka? Får dom som är smala springa runt med bara kalsonger och trosor när dom inte är på stranden, typ stan, affären osv??? :D Håll hårt i hatten nu för kan du tänka dig, när det är riktigt riktigt jävla ap varmt ute så kan jag faktiskt gå till lekparken i bara shorts och bikini ;) Men jag är ju inte tjock heller så det kanske är en annan sak? Eller bör jag klä på mig mer?
    Nej nej, det menade jag inte. Ha gärna bikini om du har kroppen for det. Jag är inte konservativ av mig :)

Jag menar bara att en tjock svettig gubbe gott kan ha en t-shirt på sig i parken for att bespara oss andra synen av hans stora håriga mage. En kille med fräsch kropp däremot får garna gå barbrostad i samma park.

Självklart får alla klä sig hur fan de vill, jag säger bara att det är trevligt att inte visa alla sina skavanker hur som helst.
  • Anonym (badanka)
    race skrev 2016-05-23 20:47:57 följande:
    Så smala människor får gå till kiosken eller baren i badkläder? För det är "fräschare" att se dem? Är det fräschare att vara smal!? Man är väl främst olika fräsch beroende på hur man sköter sin hygien?
    Du förstår ju vad jag menar. Vill du att jag ska skriva FUL istället då? Försöker bara vara lite respektfull här.. 

Visuellt fräsch säger vi då. Nytt begrepp. Nöjd?
  • Anonym (badanka)
    Furienna skrev 2016-05-24 05:40:16 följande:
    Du ska utan tvekan få sola och bada precis som du vill. Jag tvivlar på att din kropp ens är så ful som du tror. 
    Vilket dåligt tips. Hon undrade hur hon skulle dölja sina celluliter och fett, inte om du tror att hon är ful eller inte.
  • Anonym (badanka)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-27 05:25:11 följande:

OT här men jag tycker det är SORGLIGT att så många unga kvinnor är feta idag. TS är 20 år och har antagligen inte fått barn ännu och ändå är hon fet och har celluliter. Man kan ju föreställa sig hur hon kommer att se ut efter en graviditet och hur alla andra unga tjocka tjejer kommer att se ut. Jag har en bekant som är barnmorska och hon säger att det vanliga numer är att en blivande mamma är fet redan när hon kommer till MVC för första besöket och då är graviditeten så tidig så man borde inte gått upp något alls. Om detta fortsätter så kommer detta med att "graviditet inte är en sjukdom" att behöva revideras. Andelen kvinnor som får stora problem med högt blodtryck, ödem, foglossning och andra problem kommer att öka lavinartat.

Håller med. Förstår inte inställningen att man INTE ska skämmas för att man är fet.

Tjockisarna har till och med kommit på det nya uttrycket "fat shaming".. Vet inte om man ska skratta eller gråta...
  • Anonym (badanka)
    Furienna skrev 2016-05-30 19:13:21 följande:

Tackar! Glad

Ja, det är hemskt att först får man höra att man ska gå på gymmet och träna. Och gör man det, så blir det fel i alla fall. Men ja, så är det att vara överviktig. Man får jämt stöta på fördomar och spydigheter. 

Om det är så jobbigt, varför går du inte bara ner i vikt då? Eller har du också hormonstörningar?
  • Anonym (badanka)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-05-30 12:34:29 följande:

Jag har i det närmsta NOLL ämnesomsättning. Detta trotts att jag tränar ett par timmar VARJE DAG, äter hälsosamt enligt menyer ihopsatta av dietister. Detta för att HÅLLA vikten, och om jag har tur gå ner ett kilo om året. Men ja jag är glad om jag håller vikten. Jag har sjukdomar som har med hormoner och skit att göra som gjort att det är så här... 

(Mor) föreslog att jag ju kunde sluta äta för hennes mor på 70 talet överlevde minsann utan att äta... Men ja jag äter redan så lite som går för att överleva utan näringsbrist. 

Följs noga av läkare. Men ser du mig och inte vet om det så ser du bara en överviktig människa och inte det kriget jag för och den ansträngningen jag gör. Jätte lätt för någon som (mor) att döma mig för för hennes del spelar det ingen roll om med vad jag har för historia, jag är tjock och skall därför skämmas och skammen skall få mig att gå ner i vikt... Trotts att det är det SÄMSTA man kan göra mot någon som redan mår dåligt, ger man upp så är det liksom kört och det är oftare skammen får en att ge upp än att kämpa. 

Har själv gått ut från gym pga elaka kommentarer från folk om fetton på gym... och då kan jag ju inte låta bli att undra, jag får inte vara fet, men jag får heller inte träna... 

Nu har jag ett gym som är bra och där folket är trevligt så nu är det bättre men det har varit mycket gråt när personer som (mor) suttit på sina höga hästar och skall lära mig att fetma är farligt, samtidigt som jag vet om att jag äter minimalt med kalorier om dagen (äter jag mindre får jag snabbt näringsbrist... har redan hänt några gånger...) samt tränar varje dag (och ja jag kör fullt ut......)... 

Jag är helt enkelt trött på idioter som tror att hälsosam kost och träning är en magisk formel och bara man uttalar den rätt så VIPS blir man smal.... 

Tycker synd om dig :/ 

Men nog måste du tillhöra en marginell minoritet av de som är överviktiga. Jag tycker fortfarande att NORMEN ska vara en hälsosam kropp.
  • Anonym (badanka)
    Furienna skrev 2016-05-31 08:18:13 följande:
    Den som inte fattar något ska inte heller uttala sig. Du har tydligen ingen erfarenhet av att vara överviktig, för då skulle du veta att man inte kan gå ner i vikt så där. Kanske det i stället är du, som borde ha lärt dig något av den här tråden. Du visar upp just de fördomar och spydigheter, som jag skrev om i inlägget som du citerade.
    Det vet du ingenting om. Jag var överviktig för några år sedan. Jag gick ner 30 kg när jag bestämde mig för det. Helt lätt var det inte, nej, men det gick.
  • Anonym (badanka)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-05-31 09:35:22 följande:

Saken är den att du inte kan se på en person varför den har den kropp den har. Så låt bli att döma och se ner på folk eftersom du inte vet varför, och du faktiskt själv kan hamna i den sitsen....

Jag var smal tills jag var runt 25.... sen blev jag sjuk... Jag hade perfekt form, jobbade på klubbar utomlands som gogodansare, rörde mig bland VIP´s osv... Men sen *poff*.... så blev jag sjuk... Och inget jag gjorde hindrade viktuppgången.. Tog år innan de kunde ge mig en diagnos... Nu är jag 35+ och har helt enkelt accepterat den situation jag är i. Bara önskade att folk slutade döma mig när de inte vet NÅGOT. 

Trist för dig. Men du är ett undantag. De allra, allra flesta är tjocka för att de är lata och har dålig självkontroll. 
  • Anonym (badanka)
    Furienna skrev 2016-06-06 20:39:06 följande:
    Frågan är nog snarare hur man botar fördomsfullhet och självgodhet, för du och Badanka skulle behöva en rejäl dos var av den medicinen. 
    Varför är vi fördomsfulla för att vi förespråkar ett hälsosamt leverne och normala kroppar?

Och ja, normal ar fortfarande ett relevant begrepp. Att vara fet är inte normalt, hur mycket ni än skriker att alla är fina på sitt sätt och att alla maste älska sina kroppar som de är. Annars är det "fat shaming". Så idiotiskt begrepp.
  • Anonym (badanka)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-06-07 07:30:47 följande:

Saken är den att du inte kan se det på dem. 

Dessutom så är det väl inte din roll här i världen att dömma och bedömma folk?

Varför är du så rädd för att behandla personer med respekt? Är du rädd att du kommer vara värd mindre om du gör det? Att du inser att folk kommer se dig för den du är om du inte trycker ner andra först? 

Tycker synd om dig. Måste vara jobbigt att vara så svag som person. 

Så om 0.5% av alla överviktiga är det till följd av sjukdom ska jag behandla alla som att de är sjuka? Nej du - de allra flesta är bara lata.

Min respekt förtjänar man, den är inte gratis.
    Furienna skrev 2016-06-07 11:39:57 följande:
    Badanka är tydligen en mycket patetisk person, som nu har trakasserat mig i två ytterligare trådar också. Han/hon får tydligen en kick av att göra så. Tragiskt...
    Det är väl en smaksak. Trakassera dig gör jag dock inte.
Svar på tråden Bada som tjock