• Ab86

Sparkar när?

Är i vecka 21 (20+2) känner inga sparkar tydliga men känner inne i magen. Mer vid äggstockarna typ mest på kvällarna. Är det vanligt?

Har moderkakan bak, är första barnet och jag är 30.

När ska man känna tydliga sparkar när man lägger handen på magen och känner en spark? Vilken vecka?

• Svar på tråden Sparkar när?
  • Linnis92

Utanpå kände jag först närmre vecka 30.

Kände de första i magen i vecka 23

• syntharen

Med första barnet kände jag sparkar inne i magen runt v 21-22, utanpå minns jag inte men är säker på att det dröjde till v 26-27, minst.

Nu med andra barnet, 6 år senare, kände jag sparkar redan i v 17-18 och utanpå för ett par veckor sedan, alltså när jag var v 22. Moderkakan i framvägg med båda.

Men det är så olika, beror mycket på hur barnet ligger. Vissa sparkar inåt ryggen och inte så mycket utåt. Min andra verkar gilla att ha fötterna åt min vänstra ljumske för där känner jag sparkarna mest.

• TessanTess

Jag var i vecka 18+6 när jag kände första puffen, kände med handen 19+6, såg tydligt utanför magen 20+2 och maken känt med handen 21+0. Är i vecka 21+2 idag. Har moderkakan i framvägg, första barnet. Hade inte räknat med att känna så tidigt, så är bara glad över varje spark

• Gingerpool
    Ab86 skrev 2016-05-21 15:38:28 följande:

Är i vecka 21 (20+2) känner inga sparkar tydliga men känner inne i magen. Mer vid äggstockarna typ mest på kvällarna. Är det vanligt?

Har moderkakan bak, är första barnet och jag är 30.

När ska man känna tydliga sparkar när man lägger handen på magen och känner en spark? Vilken vecka?

En BM jag pratade med var väldigt tydlig med att hon med alla sina tre barn känt fosterrörelser först i vecka 23. Det är mer ovanligt än vanligt att man som förstagångsföderska känner så tidigt som 16-18. Vecka 20-23 är helt normalt.
  • S765

Jag är gravid i vecka 20 (19+3). Har känt sparkar i några dagar, inte jättetydliga men ändå! Min sambo kände utanpå magen för två dagar sen, också väldigt dova sparkar. 
    Jag känner främst sparkarna på kvällarna eller när jag suttit still en längre stund. 

En del säger att sparkarna känns som pirr eller som en att en fisk fladdrar i magen...det tycker inte alls jag att det gör, tycker det känns som små knuffar! 

• JagOchKulan

Enligt läkarna så är jagi idag v20 och har känt av sparkarna

Sen 3 v tillbaka...

Sen 2v tillbaka så har jag känt av tydligt utanför magen

Så mysigt ^^

• WeeBee

Med första barnet kände jag sparkar först i vecka 23...men nu med andra så kände jag rörelser inuti redan i v. 17-18 och sparkar på utsidan i vecka 19 (v.18+6)...även sambon kunde känna den dagen. Nu i vecka 22 känner jag hur bebis bökar runt å sparkar tydligt ofta varje dag...

Moderkakan i framväggen båda graviditeten.

Undrar varför man känner det tidigare å tydligare andra gången? Med tanke på hur tydligt jag känner det så kan det inte bero på att "jag känner igen å lättare kan identifiera det" Men det kanske handlar om livmoderns placering eller så...vet inte...

Oavsett så håller jag med om att det är väääldigt mysigt att känna den lilla där inne!?????

• ekooos

Kände första fladdret ett par gånger i v. 15. Veckorna efter det så kände jag av bebis någon gång då och då med flera dagars uppehåll i mellan. Runt v. 18-19 varje dag och sedan bara mer och mer. Sedan ca 2-3 veckor tillbaka har dygnsrytm börjat märkas tydligt och det känns och syns från utsidan sedan lika länge tillbaka ungefär. Är i v. 23 nu (22+6). Mitt första barn.
    Så jag har förstått att jag har känt fosterrörelser väldigt tidigt. Men har haft magbesvär hela livet och har analyserat min mages beteende i många, många år. Kändes så tydligt första gången att det här inte var min kropp, helt olikt något annat jag någonsin känt. Jag skulle tro att många fler känner av bebis tidigare men tolkar det som tarmrörelser i början. 

• Jossi91

Kände första gången ordentligt inuti i vecka 17 (16+1), utanpå 19 (18+1) och straxt efter det kände sambon samt att det syntes på magen. Nu är jag i vecka 25 och vår skrutt rör sig för fullt där inne :) är första barnet med moderkaka i framvägg. Är 25 år :)

Svar på tråden Sparkar när?