• 1 plus2

kort uppehåll i amningen

Hej,

Jag ska göra en magnetröntgen och får då kontrastvätska. Jag ska då inte amma de efterföljande 24 timmarna enligt röntgensjuksköterskan/läkaren. Enligt janusinfo räcker det med 10 timmars uppehåll.

Ungefär i samma veva ska jag på möhippa och kommer inte kunna amma på ett dygn.

Är orolig för att detta kommer påverka mjölkproduktionen väldigt negativt. Är det nån som har erfarenhet av kortare uppehåll?

Efter röntgen kommer jag pumpa och kasta (enligt rekommendationen jag fått) och jag kommer pumpa även på möhippan så gott det går, och kasta pga att jag kommer dricka alkohol.

• Svar på tråden kort uppehåll i amningen
  • Lena

Jag reste iväg med jobbet och sov en natt borta. Pumpade inte. Hade sprängande bröst när jag kom hem men inga problem med amningen.

• Seven Costanza

Du behöver inte kasta det du pumpar när du druckit alkohol. Man kan amma och dricka alkohol så länge man inte är full så att man inte kan ta hand om barnet på ett säkert sätt. Mjölken får samma alkoholhalt som du har i blodet dvs 0,nånting promille och det innebär alltså att det din bebis dricker har lägre alkoholhalt än vad som finns i t ex fil eller juice. Det är inte som när man är gravid och bebisen får samma alkoholhalt som du har i blodet.

Svar på tråden kort uppehåll i amningen