• Fairydust

Sluta äta socker

Jag har ett sånt sjukt sockerberoende. Äter framförallt godis varje dag, men kan vara bullar och annat också. Och inte lite heller, kan lätt trycka i mig ett kilo godis under en dag eller en bullängd tex. Jag blir helt knäpp om jag blir sugen och det inte finns ngt hemma. Jag måste få ett slut på det här.

Så, ett par ggr senaste tiden så har jag gett mig fan på att nu får det vara nog.

Efter en eller två dagar utan socker vaknar jag på morgonen och mår SÅ HIMLA dåligt. Huvudvärk, yrsel, skakar och är svag i hela kroppen, illamående. Kan på riktigt knappt gå upp. Är det verkligen pga sockret jag mår så här?! Jag mår så dåligt så jag har stoppat i mig ngt skräp snabbt för att det ska släppa.

Hur många dagar mår man så isf? Jag har tre barn att ta hand om. Kan inte ligga i sängen och vila direkt. Men jag är helt och hållet inställd på att lägga av med skiten.

• Svar på tråden Sluta äta socker
  • Fairydust

Jag åt lchf under flera år, började efter jag fick mitt första barn. Ville gå ner i vikt och det funkade hur bra som helst. På köpet mådde min mage mycket bättre och sockersuget försvann nästan helt. Mådde toppen helt enkelt.

Efter andra barnet funkade det inte alls lika bra, gick inte ner i vikt alls.

Och den här gången vill jag mest av allt få bort sockersuget. Har också några kilon kvar som jag gärna blir av med. Men så här dåligt har jag inte mått de andra gångerna.

• Fairydust
    Annelie 76 skrev 2016-05-19 09:33:17 följande:

Det är svårare andra gången (än värre tredje, fjärde osv). Kroppen har liksom vant sig så man får färre av de positiva grejerna som tex ketoseufori och kroppen håller gärna kvar kilona lite extra (som "nähä du, kom inte och försök lura mig en gång till. Det går jag inte på").

Det krävs lite mer planering och mer disciplin för att få nåt hända nu. På vilket vis mår du dåligt?

Ok! Men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra..hur ska jag äta?

Det här att jag mår så dåligt att jag knappt kan gå upp på morgonen, så har jag inte mått de andra gångerna efter graviditeterna, när jag satt igång med lchf. Absolut har det varit jobbigt nån vecka eller två med huvudvärk och så. Men nu känns benen som spaghetti och det känns som att jag ska svimma när som helst....lite obehagligt.
  • Fairydust
    Vanja skrev 2016-05-19 09:37:49 följande:

Jag gick från att äta godsaker jämt till att en dag sluta helt plötsligt. (precis som du så blev jag tokig om det inte fanns nånting hemma..) Men efter nån månad utan så försvann faktiskt suget helt! Hade inte ens tänkt på det förens jag träffade min pojkvän som var en riktig godisgris. När han sedan åt godsaker, (allt från kakor till choklad och smörgåsar med Nutella) så bara vände det sig i magen på mig. Jag kunde inte stå ut med lukten! Så äckligt var de helt plötsligt. Så suget kan gå över! :) nu eftet 10år så har min Sambo äntligen tänkt till lite va de gäller hans sockerintag och han har dragit ner ordentligt, framförallt kvällar och nätter då han oftast ätit som mest. Han hade fruktansvärt ont i huvudet och var på riktigt dåligt humör i början men det gick över efter knappt en vecka! Det är tufft, men står du ut några dagar till så ska du se att det går över! Lycka till!

Så skönt för dig! Ja mitt sug försvann också faktiskt efter ett tag. Kunde äta några små godisbitar nån gång då och då och vara helt nöjd med det, det var inte gott med mer.

Jo jag är som sagt inställd på att det blir jobbigt ett tag, att man mår fysiskt dåligt 1-2 veckor. jag blev bara lite förvånad över att det blev så mycket jobbigare den här gången. Jag måste nästan ta det i samband med att min man har semester eller nåt så jag har hjälp med barnen under dagarna och kan vila när det behövs...Gud vad sjukt hur man kan bli så beroende av socker...
  • Fairydust
    Annelie 76 skrev 2016-05-19 10:34:45 följande:

De tips jag har är att se till att äta ordentligt, dricka mycket, få i dig salt och om du gör alltihop och ändå inte mår bra så ta en multivitamintablett.

Att registrera det man äter, antingen före för planering eller efter för koll, är bästa sättet att veta exakt hur mycket du äter och om det blir fel nånstans. Vanligast är att man äter för lite, du behöver nånstans 1500-2000kcal om dagen för att orka, eller att man äter för mycket kolhydrater för att komma i ketos. Om du registrerar så håll dig på 20-25g kolhydrater, sen 1g protein per kilo kroppsvikt och sen fett så du kommer upp i vettig kalorimängd. Aldrig mindre fett än dubbelt så mycket som proteinet.

Vatten är också viktigt. Brist kan faktiskt göra dig orkeslös men inte alltid törstig. Men viktigast av allt är att du behöver salt med vattnet. Utan salt stannar inte vattnet kvar. Saltbrist kan också göra dig orkeslös. Ta en halv tesked salt och antingen blanda i vatten eller häll torrt på tungan och skölj ner med vatten. Superäckligt men livsnödvändigt.

Och som sagt, gör du allt ovan och ändå inte mår helt bra så köp nån bra multivitamintablett på hälsokosten och ta varje dag. Du kanske har lite lite av nånting, det går åt mycket till att bygga en bebis och den har prioriterats.

Tack så jättemycket för dina tips!
Svar på tråden Sluta äta socker