Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

Hatar folk hyresrätter?

Lissie810 skrev 2016-05-28 18:37:11 följande:
    Bostadsrätter är rätt riskfyllt om det inte är en gammal förening med väldigt stabil ekonomi. Man äger ju inte sin lägenhet utan köper sig bara rätten att bo där. Går föreningen i konkurs så står man där med en hyresrätt och i värsta fall ett lån på någon eller några miljoner. Nu bor jag litet i en hyresrätt och sparar så mycket jag kan varje månad.. Ska jag bo i något annat så blir det hus och håller på att spara till handpenningen på ett litet trevligt hus någonstans såsmåningom. Sen kan jag ha förståelse för att folk är tvingade att köpa speciellt i storstäderna.

Vet flera som bor i Stockholm som hoppar runt på andrahandskontrakt trots fasta jobb och fast inkomst men de är unga helt enkelt och har inte stått i bostadskön tillräckligt länge. Man orkar inte med andrahandskontrakt hur länge som helst och jag förstår att man köper till slut.
    Inget fel med nyproducerade brf heller, det finns knappt något att renovera.
    En sak ska man komma ihåg när man hyr är att budgetera för 2-3 % hyreshöjning varje år.
  • Noname00
    Aileen Allannah skrev 2016-09-28 19:29:07 följande:

Jag gillar att bo i hyresrätt. Vi skulle få en lägre månadskostnad med ett hus, men jag tycker det är så himla skönt att slippa bry sig om någonting, går något sönder så ordnar hyresvärden det, vi behöver varken skotta snö eller klippa gräs. Skulle aldrig köpa en bostadsrätt, hellre då ett sommarhus.

Varför skulle du aldrig köpa en bostadsrätt?
    Hur ofta går något sönder i en bostadsrätt eller lägenhet i huvudtaget, inte ofta.
  • Noname00
    svartakatten98 skrev 2018-01-31 20:24:17 följande:

Är uppvuxen i hyresrätt (har inte flyttat hemifrån än). Det är ju bra att om nåt går sönder så kommer nån och fixar det och så. Det jobbiga är de ständiga ''hoten'', renoveringar som inte är självvalda kan leda till enorm hyreshöjning, vissa politiker diskuterar marknadshyror (inte så trevligt när man som min familj bor innanför tullarna). En underlig ''regel' som vår fastighetsägare har är att folk som tjänar över en viss inkomst får inte flytta in här, samtidigt höjer de hyran hela tiden. Dessutom betyder det att vi endast kan byta med sådana som har en lägre årsinkomst, vilket är rätt begränsande, då de flesta i stockholm nog har en högre än mina föräldrar. 

Men ja, folk är rätt lurade när det gäller det här med bostadsrätter. Man tar ett lån för att äga sin lägenhet/hus, men i praktiken är det ju bankens hus och man kommer att vara helt beroende av en ständig prisuppgång, vilket inte är möjligt. Som sagt har jag inte flyttat hemifrån än men jag känner starkt att jag inte vill ta ett lån på flera miljoner, jag väntar hellre tills jag lyckas få en hyresrätt kanske, eller möjligtvis tills priserna blir mer rimliga. 

På vilket sätt blir man lurad?
    Även om bostaden inte ökat i värde så får du ju tillbaka det man betalat av i en hyresrätt får du ingenting när du flyttar.

Det finns inte så mycket som kan gå sönder i en brf, kyl, frys fönster å fasad och avlopp är ju en brf ansvarig för.

Anledningen till att din värd höjer hyran är antagligen ökade kostnader.
  • Noname00
    PH76 skrev 2018-02-01 08:59:35 följande:
    Sedan när står en bfr för kostnader för kyl/frys?
    Det får man betala själv.
    Men hur ofta går dom sönder, och när dom gör det så är det enkelt att byta ut.
  • Noname00
    gbgumman skrev 2018-02-01 09:40:27 följande:
    Mina förälders brf så ingick det i avgiften en del som man sedan kunde ansöka om att få tillbaka om något gick sönder. Lite som en försäkring. 
    Det stämmer många har en inre reparationsfond.
  • Noname00
    PH76 skrev 2018-02-01 21:35:41 följande:

Absolut så är det så, jag ifrågasatte bara inlägget, har aldrig varit med om en inrereparationsfond.

Men nej det är inte jätte dyrt, jag har bytt ut spisen 2 gånger, diskmaskin två gånger och nu kommer första kyl/frys bytet. Bör dock inte kosta mer än 17k-20k men håller hyffsat länge.

Hur gamla är vitvarorna?
    Moderna vitvaror håller inte mer än 5-8 år medans det finns dom som är runt 90talet som går fortfarande.
  • Noname00
    PH76 skrev 2018-02-02 22:50:52 följande:
    De är runt 11-12 år, låter som en kraftstation.
    Då har dom nått sin tekniska livslängd.
Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?