svartakatten98 skrev 2018-01-31 20:24:17 följande:
Är uppvuxen i hyresrätt (har inte flyttat hemifrån än). Det är ju bra att om nåt går sönder så kommer nån och fixar det och så. Det jobbiga är de ständiga ''hoten'', renoveringar som inte är självvalda kan leda till enorm hyreshöjning, vissa politiker diskuterar marknadshyror (inte så trevligt när man som min familj bor innanför tullarna). En underlig ''regel' som vår fastighetsägare har är att folk som tjänar över en viss inkomst får inte flytta in här, samtidigt höjer de hyran hela tiden. Dessutom betyder det att vi endast kan byta med sådana som har en lägre årsinkomst, vilket är rätt begränsande, då de flesta i stockholm nog har en högre än mina föräldrar.
Men ja, folk är rätt lurade när det gäller det här med bostadsrätter. Man tar ett lån för att äga sin lägenhet/hus, men i praktiken är det ju bankens hus och man kommer att vara helt beroende av en ständig prisuppgång, vilket inte är möjligt. Som sagt har jag inte flyttat hemifrån än men jag känner starkt att jag inte vill ta ett lån på flera miljoner, jag väntar hellre tills jag lyckas få en hyresrätt kanske, eller möjligtvis tills priserna blir mer rimliga.
På vilket sätt blir man lurad?
Även om bostaden inte ökat i värde så får du ju tillbaka det man betalat av i en hyresrätt får du ingenting när du flyttar.
Det finns inte så mycket som kan gå sönder i en brf, kyl, frys fönster å fasad och avlopp är ju en brf ansvarig för.
Anledningen till att din värd höjer hyran är antagligen ökade kostnader.