Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Hatar folk hyresrätter?

Alla väljer olika. Riskerna är olika för olika. Vi bygger hus. Bygget kommer gå på ca 7 miljoner. Låter säkert super riskfyllt. Men gör inte den bedömningen. Men vi kan
    1 stoppa in 4 miljoner
    2 har bra löner
    3 huset ligger i Stockholm och många (OBS säger inte alla )vill bo här. Naturen skärgården in på knuten och direktbussar till stan (25 bort) var 10-15 min.
    4 vi planerar att bo här tills vi dör.
    = inte jätte stor risk
    Skulle vi istället bara kunna stoppa in minimum, ha låga löner, huset skulle ligga i en kommun med dåliga förbindelser och där det är svårt att få jobb och bara tänker bo där till vi kan sälja med vinst
    = jätte riskfyllt

• gbgumman
    Kalataranta skrev 2016-05-19 08:11:41 följande:

Jag har också valt hyresrätt. Motsvarande bostadsrätter kostar ca 3 miljoner och har avgifter på ca 5000 (=halva min hyra). Det är för mycket att låna till tycker jag.

Jag ser det också som att jag köper mig fri från fastighets- och trädgårdsskötsel och oro från oförutsedda utgifter. Näst efter barn är ägande av bostad det som orsakar mest stress och par i hyreslägenhet håller ihop i högre utsträckning än de i villa - det har forskning kommit fram till.

Jag har småbarn och vill lägga min tid på dem - inte på att klippa gräs eller jobba heltid för att kunna amortera.

Förstår att man inte vill hålla på med trädgård m.m. Under småbarnsåren. Vi valde också lägenhet. Hade nog gärna var HR då.( Idag är jag glad att vi inte gjorde det. Vi fick över 1,5 miljon över när vi sålt.) Vi fick barn relativt tidigt och vi är ännu under 40 år och barnen börjar bli rätt stora. Vi har mycket mer tid idag än för 10 år sedan då vi stod med blöjbarn och gravid.
  • gbgumman
    svartakatten98 skrev 2018-01-31 20:24:17 följande:

Men ja, folk är rätt lurade när det gäller det här med bostadsrätter. Man tar ett lån för att äga sin lägenhet/hus, men i praktiken är det ju bankens hus och man kommer att vara helt beroende av en ständig prisuppgång, vilket inte är möjligt. Som sagt har jag inte flyttat hemifrån än men jag känner starkt att jag inte vill ta ett lån på flera miljoner, jag väntar hellre tills jag lyckas få en hyresrätt kanske, eller möjligtvis tills priserna blir mer rimliga. 

Hur tänkte du nu? Först säger du att alla som tar lån till en brf är lurade och sedan säger du att du kan tänka dig att köpa själv till rimligt pris. Menar du då att rimligt pris är något du betalar utan lån?
  • gbgumman
    PH76 skrev 2018-02-01 08:59:35 följande:
    Sedan när står en bfr för kostnader för kyl/frys?
    Mina förälders brf så ingick det i avgiften en del som man sedan kunde ansöka om att få tillbaka om något gick sönder. Lite som en försäkring. 
  • gbgumman
    Noname00 skrev 2018-02-02 19:50:31 följande:
    Hur gamla är vitvarorna?
    Moderna vitvaror håller inte mer än 5-8 år medans det finns dom som är runt 90talet som går fortfarande.
    Köpte tvättmaskin och torktumlare 2005. När vi flytta förra året var de fortfarande perfekt skick. Två småbarn dessa år. Tvätta 1-2 tvättar om dagen. Mycket kräk och smutsiga overaller. Men jag var noga med att rensa maskinen och rengöra dem.
Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?