Inlägg från: Heleg |Visa alla inlägg
  • Heleg

Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov

Jag är bonuspappa åt en 15-åring som fram till nyligen bott i ett familjehem med religiösa värderingar. Han har varit sjuk i fyra veckor och borta från skolan och behöver nu lämna prov på VC för sköldkörteln som läkaren misstänker orsakar hans sjukdom.

Problemet är att han vägrar att göra ett kissprov, för mig känns det som om han inte riktigt vill veta av sina intima delar av kroppen och jag har ingen aning om hur man ska få honom att kissa i en mugg eller liknande för att vi ska kunna lämna in urinprovet till VC.

Tar tacksamt emot tips.

• Svar på tråden Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov
  • Heleg

1. Jag vet inte varför läkaren vill ha urinprov.

2. Han har definitivt inga drogproblem, sannolikt har han Asperger och han sitter mestadels hemma och spelar med sina kompisar över nätet. Han är aldrig ute med kompisar förutom då han är i skolan.

3. Jag har fått uppfattningen om det religiösa familjehemmet att de inte hjälpt honom det minsta med kroppsuppfattningen.

4. Vi har en jäkligt bra och öppen dialog men inte när det gäller intima frågor, han kan möjligen säga att han svårt att göra nummer 2 men inget mer än så.

• Heleg

Han skulle i dagsläget inte ha en chans att kunna använda någon enda drog, dels är han hemma nästan jämt (han går ibland och handlar ät oss i en butik två minuter hemifrån och där finns det inte försäljare), han har f.ö. inga pengar att lägga på droger, dels så skulle lukten kännas (både cigaretter och marijuana luktar, ingen av oss röker så det skulle ha märkts) så kan ni sluta i att spekulera i droger.

• Heleg

Jag har sagt till honom att det räcker att han kissar i muggen, resten fixar jag. Jag brukar sätta dubbla plastpåsar runt röret för att inte riskera läckage.

Han har lovat nu att han ska göra det men han hann inte idag, labbet stängde tidigt och han kissar aldrig direkt när han kommer upp ur sängen så det får bli nästa vecka, urinen får vara max fyra timmar gammal.

• Heleg

Det visade sig att han har problem med sköldkörteln och det har skickats en remiss till barnendokrinologen.

Svar på tråden Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov