• Fru Ve

Vilken ålder på småbarn mest lämplig/olämplig för resa?

Vi har två större barn som är snart 5 och 8 nu och har planerat att resa utomlands under nästa år någon gång. Men det som tillkommit är att vi börjat försöka skaffa ett barn till. Så ska vi resa nästa år eller året efter kan det bli med en liten också om vi ska iväg, vilket vi vill (kan inte resa nu p.g.a. att mannen pluggar och inte kan vara ledig). Men vilka åldrar är lättast eller svårast om man ska resa med barn 0-2 år? Jag tänker att det kanske är bäst om man åker då barnet är så litet att hen inte kan gå än och mest ligger/sitter i vagn? Med en ettåring som springer och stoppar allt i munnen blir det ju noll avkoppling. Eller hur tänker ni som har erfarenhet av detta? Berätta gärna!

• Svar på tråden Vilken ålder på småbarn mest lämplig/olämplig för resa?
  • daimstrut

Vi reste till Florida när minsta var nio månader. Gick jättebra. Var relativt nöjd med vagn då. Runt 1,5 är värst tycker jag, vid två börjar de kunna se på iPad och annat och sitta stilla bättre.

Vi tog vaccin mot mässling som kan tas tidigast vid nio månader för att vara på den säkra sidan.

• Linnis92

Vi åkte med sonen när han var ett år och 4 månader. Vi var i Side i juli. Visst funkade det men det var väldigt jobbigt för honom med värmen. Han sov dåligt, åt dåligt och stundvis på dåligt humör. Fick värmeutslag och ja, ganska jobbigt. Skulle inte åka igen med ett barn dom inte kan prata och säga vad som är fel och kämpigt.

• Carambolan

Beror väl lite på vad man vill få ut av resan. Visst är det jobbigt att jaga en vild ettåring men det måste man ju göra hemma också? Däremot kan det kanske vara klokt att välja ett resmål där det inte är 40 grader varmt, giftormar i buskarna och tar tio timmar att flyga...

• Mascaraklumpar

Vi har rest vid med vår son då han var 5, 8, 10, 16, 18 och 24 månader. Mitt svar är att alla åldrar har olika för- och nackdelar och att jag tror att vad som är bäst beror på barnets personlighet och vad föräldrarna vill få ut av resan. Personligen tyckte jag att det var enklare mellan 1-2 år, eftersom vi då inte var lika bundna av sonens rutiner. Han var aldrig ett sånt där barn som kunde sova och äta var som helst utan ville ha lugn och ro omkring sig, så vid 5 och 8 månader blev det väldigt stillsamma resor där vi mest höll oss i närheten av hemmet. Dessutom sov han inte så bra på natten, så vi var rätt trötta dagtid.

Svar på tråden Vilken ålder på småbarn mest lämplig/olämplig för resa?