Inlägg från: mosetmoa94 |Visa alla inlägg
  • mosetmoa94

Bör man få äkthetsbevis på guld och vit topas? Vad bör en topas kosta?

Bör man få äkthetsbevis på guld och en vit topas sten vid val av ring? 

& vad bör en äkta vit topas sten kosta utan att det är för billigt eller för dyrt ifall den är äkta?

• Svar på tråden Bör man få äkthetsbevis på guld och vit topas? Vad bör en topas kosta?
  • mosetmoa94
    Lyxfrugan skrev 2016-05-18 09:36:30 följande:

Det beror alldeles på om den är behandlad eller obehandlad, hur stor den är, osv.

Nackdelen med en ofärgad topas är att den väldigt lätt blir repig. Är det en ring du ska använda dagligen, så är den stenen inte att rekommendera!

Vilken sten finns att rekommendera för dagligt bruk? Jag har tänkt mig en minst 0.7 carats ring och max 1.0. Men tror det räcker med 0.7 för jag har ganska smala fingrar.
  • mosetmoa94
    StinsigaMia skrev 2016-05-18 09:43:36 följande:

Ja du ska alltid kräva äkthetsbevis för en ädelsten och alla certifierade butiker kan utförda detta utan problem. Se upp för försäljare på nätet, det kan sluts med att du betalar massa pengar för något som egentligen är något annat.

Jag har kollat endel på 21diamonds. Men kan de inte ge äkthetsbevis för sina ringar struntar jag nog i att handla där.

Har funderat på att köpa en lös diamant från Kaplans och sedan sätta in den i en ring min guldsmed ska göra här i stan. Från Kaplans får jag i så fall certifikat från GIA på diamanten.
  • mosetmoa94
    Lyxfrugan skrev 2016-05-18 09:49:39 följande:
    Jag skulle råda dig att inte köpa via nätet!

Känner inte till sidan du nämnde, men överlag så bör man inte köpa guld och ädelstenar över nätet.
    Ja jag håller nog med.

Jag köper nog en lös diamant istället via Kaplan eller kanske James Allen. Jag vet carat, cut och clarity. Men color är svårt... Vet inte om jag ska ta en som går lite åt det gula hållet eller om man ska lägga ännu mer pengar på en vit. Jag känner att jag inte skulle märka någon skillnad...
Svar på tråden Bör man få äkthetsbevis på guld och vit topas? Vad bör en topas kosta?