Inlägg från: Lyxfrugan |Visa alla inlägg
  • Lyxfrugan

Bör man få äkthetsbevis på guld och vit topas? Vad bör en topas kosta?

Det beror alldeles på om den är behandlad eller obehandlad, hur stor den är, osv.

Nackdelen med en ofärgad topas är att den väldigt lätt blir repig. Är det en ring du ska använda dagligen, så är den stenen inte att rekommendera!

• Lyxfrugan
    mosetmoa94 skrev 2016-05-18 09:40:42 följande:

Vilken sten finns att rekommendera för dagligt bruk? Jag har tänkt mig en minst 0.7 carats ring och max 1.0. Men tror det räcker med 0.7 för jag har ganska smala fingrar.

Ofärgade topaser och safirer - eller ofärgade stenar överlag, är ju ämnade att efterlikna den vita diamanten.

Jag skulle rekommendera äkta vara = en välslipad diamant (sk briljant).

Diamant har 10 på hårdhetsskalan. Det enda som kan repa en diamant, är en annan diamant.
  • Lyxfrugan
    mosetmoa94 skrev 2016-05-18 09:47:08 följande:

Jag har kollat endel på 21diamonds. Men kan de inte ge äkthetsbevis för sina ringar struntar jag nog i att handla där.

Har funderat på att köpa en lös diamant från Kaplans och sedan sätta in den i en ring min guldsmed ska göra här i stan. Från Kaplans får jag i så fall certifikat från GIA på diamanten.

Jag skulle råda dig att inte köpa via nätet!

Känner inte till sidan du nämnde, men överlag så bör man inte köpa guld och ädelstenar över nätet.
Svar på tråden Bör man få äkthetsbevis på guld och vit topas? Vad bör en topas kosta?