2-lärarsystem, bara för de rika?
Bara hört talas om det nu men sett 1 lärare med en assistent. Har skolor med bättre betyg 2 lärare per klass, eller får de med mest behov mest bidrag till 2 lärare?
Bara hört talas om det nu men sett 1 lärare med en assistent. Har skolor med bättre betyg 2 lärare per klass, eller får de med mest behov mest bidrag till 2 lärare?
Olikakommuner har olika resursfördelningssystem till skolan. Oftast är det dessutom varje enskild rektor som bestämmer hur personalen ska organiseras. Det går därför inte att ge ett generellt svar på din fråga. Tvålärarsystem är en metod som vissa rektorer tror på och har sällan koppling till skolans resultat och brukar ofta genomföras inom befintlig resursram genom att förändra lärarnas schemaläggning.
Min sons skola (högstadie) har 2-lärarsystem.
De valde att omfördela resurerna på detta vis detta i år,
däremot splittrades en klass och fördelades ut på de andra
klasserna, så antalet elever i klasserna är istället högre än
vad det var tidigare när de hade 1 lärare per klass.
Tvålärarsystem innebär ofta fler elever per klass. Skolorna får inte extra pengar för tvålärarsystem, inte per automatik i alla fall. Kanske finns det kommuner som satsar på det sättet, det vet jag inte.
Som lärare trivs jag mycket bra i ett tvålärarsystem, fantastiskt bra att vara fler vuxna runt samma elever. Att kunna diskutera och utveckla undervisningen tillsammans, dra nytta av varandras kompetenser osv. Kunna dela upp i grupper vissa lektioner, halvklass ibland men också ha möjlighet att t.ex. få en mindre grupp med kanske fem elever som behöver mer av något. Mycket bättre än att vara en lärare och en assistent, tycker jag. Även om elevantalet stiger.