• annaline

Arbetstimmar

Jag jobbar timmar inom detaljhandeln och blir emellanåt tillfrågad om att börja tidigare/sluta senare än vad som är schemalagt. Det har hänt att chefen glömt föra in ändringarna i schemat och även att det är inlagt för lång rast. Jag känner mig gnällig som går till chefen med dessa påpekanden, det är småsaker men det känns inte ok att jag ska arbeta utan att få betalt, även om det bara handlar om 30 min hit och dit. Jobbar jag över 5-10 min är det inget jag bryr mig om, men när chefen ber mig komma tidigare borde jag verkligen få tillgodoräkna mig den extra tiden. Hur skall jag agera, borde jag bry mig? Det är inget som händer på daglig basis. 

• Svar på tråden Arbetstimmar
  • Rixa

Beror lite på hur det ser ut i övrigt. Har du mycket förmåner och är det en generös arbetsgivare blir det lite "ta och ge". Men har du ingenting utöver din timlön ska du skriva upp varenda minut. Även om det blir 5-10 min. 

Det är arbetsgivarnas marknad och det är ett fult utnyttjande av arbetskraft där även stat o kommuner spelar med. Praktikplatser tillsätts och ibland till så låga löner att arbetstagare får skjuta till pengar pga ökade utgifter såsom resor, barnpassning mm eftersom lönen inte täcker de ökade kostnaderna. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Linnis92

Du ska absolut bry dig! Påpeka varje gång, det är inte ditt problem att chefen gör fel. Är du med i facket? Kontakta dom om problemet fortsätter.

• annaline

Vi har ett trevligt arbetsklimat i övrigt och chefen är flexibel och trevlig. Någon annan ekonomisk ersättning mer än lönen har jag inte. 

Att ge och ta är något jag förespråkar och jag ställer gärna upp och hoppar in och jobbar. Känner bara att jag borde värdesätta min tid mer än att "jobba gratis". Som sagt handlar det inte om mycket tid eller pengar. Det är mer principen. 

• Rixa

Trevligt arbetsklimat o glad chef är viktigt men har du inga förmåner som att du får ta med dig mat hem, får månadskort till resor eller liknande som chefen bjuder på utan att det tas upp ska du vara noga med din arbetstid. Skriv upp alla extra 10 minuter mm De blir fortare än man trott till flera timmar i månaden. 

Håll på din princip! Jag hade gjort det.  

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Lena

Vill han du kommer tidigare säg att då går du tidigare. Vill han du stannar senare så kommer du senare nästa dag osv.

• annaline

Tack för alla tips, så skönt att få någon annans syn på situationen :) 

Svar på tråden Arbetstimmar