• 1234501

Behandling vid förtida klimakterie / POF / prematur menopaus

Ni som har fått diagnosen förtida klimakterie / POF / prematur menopaus och har haft jobbiga symptom: Har ni lyckats hitta en väl fungerande hormonbehandling som tar bort besvären? Vad tar ni i så fall för hormoner?

Jag har haft jobbiga symptom sedan 2010 i form av sömnproblem, oro, ångest och varit extremt lättstressad. Trodde att jag var på gränsen till utbrändhet tills jag år 2013 fick diagnosen förtida klimakterie i samband med en fertilitetsutredning. Förstod då att symptomen hade med detta att göra. Jag var då 37 år.
    Jag ställdes i kö till äggdonationsbehandling och när det var dags för behandlingarna så märkte jag under senare delen av behandlingarna att jag mådde otroligt bra igen, jag fick tillbaka mitt inre lugn och började få energi att göra saker. Kände mig som en ny människa, som den person jag var före år 2010. Tyvärr återkom mina symptom efter avslutade behandlingar och jag har sedan dess försökt att hitta en fungerande behandling. De gynekologer jag har träffat har inte visat något större intresse, ingen av dem har tagit sig tid att informera mig ordentligt om min diagnos och vad jag har för olika behandlingsmöjligheter. Jag har känt mig som en enda stor försökskanin och jag har ännu inte hittat en fungerande hormonbehandling.

Jag har gjort en del egna efterforskningar på vad det finns för alternativ.

Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra som är i samma situation, känner mig väldigt ensam eftersom ingen av mina jämnåriga vänner är där ännu. Hade varit skönt att kunna prata av sig med någon som förstår. Skriv gärna här om du har hittat en fungerande behandling och hur den i så fall ser ut. Eller skicka mig ett mail.

Styrkekramar till alla er som går igenom detta!

• Svar på tråden Behandling vid förtida klimakterie / POF / prematur menopaus
  • Dada82

Hej, vet att inlägget är gammalt men undrar ändå, hur har det gått för dig, har du fått hjälp?? Jag är 35, har under ett halvår haft värmevallningar och oregelbunden mens men inte fått någon diagnos ännu. Upplever också att sjukvården är ointresserad och viftar bort. Vi försöker bli gravida och min ångest är svår, tanken på klimakteriet är svår att hantera. Hur fick du din diagnos? Skriv gärna om du vill dela erfarenheter..

Svar på tråden Behandling vid förtida klimakterie / POF / prematur menopaus