• Anonym (Ts)

Sjukskrivning vid sorg i familjen?

Jag vill bara höra era erfarenheter och åsikter. Vad är det normala/genomsnittliga vad gäller sjukskrivning vid förlust av nära anhörig?

Observera att jag inte inkluderar förlust av barn eller partner här, utan typ föräldrar, syskon.

Är de flesta sjukskrivna en period i samband med ett dödsfall? Före (slutskedet om det är sjukdom), runt begravningen, efter begravning? Sjukskriven på heltid eller deltid? Skillnad beroende på typ av jobb?

Här får man ju också beakta att många arbetsplatser har ett antal dagar per år som man får vara ledig vid sådana här händelser, utan sjukskrivning.

• Svar på tråden Sjukskrivning vid sorg i familjen?
  • Mooomin

Jag har inte behövt vara sjukskriven. Menar du av praktiska skäl just runt begravning osv eller av psykiska/känslomässiga skäl? Jag tog närståendepenning för vård av nära anhörig vid livets slutskede. Sedan har de flesta 10 "närståendedagar" att ta ut från jobbet, dvs "betald ledighet/permission" för begravning, bodelning, urnsättningbosv. Sådana dagar har jag tagit ut när pappa gick bort.

• Anonym (Lena)

Nej, har aldrig varit sjukskriven pga detta.

Att gå på begravning har man rätt att få ledigt för utan löneavdrag.

• Anonym (&)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-15 08:53:55 följande:

Jag vill bara höra era erfarenheter och åsikter. Vad är det normala/genomsnittliga vad gäller sjukskrivning vid förlust av nära anhörig?

Observera att jag inte inkluderar förlust av barn eller partner här, utan typ föräldrar, syskon.

Är de flesta sjukskrivna en period i samband med ett dödsfall? Före (slutskedet om det är sjukdom), runt begravningen, efter begravning? Sjukskriven på heltid eller deltid? Skillnad beroende på typ av jobb?

Här får man ju också beakta att många arbetsplatser har ett antal dagar per år som man får vara ledig vid sådana här händelser, utan sjukskrivning.

Nä endast begravningsdagen o då med full lön
  • Jespis

När vi vakade över pappa hade jag ersättning från försäkringskassan för vård av anhörig (bara en närstående i taget kan ta dessa och jag och min syster turades om) och när han sedan avlidit hade jag de 10 dagarna från min arbetsgivare att ta av (man har 10 dagar totalt, inte per anhörig, så om mamma el ngn annan gått samma väg samma år hade de redan varit förbrukade om jag tagit alla 10).

Jag var aldrig sjukskriven. Det var jättejobbigt, men på jobbet fortsatte allt som vanligt - och det var bra. Sen var och är det fortfarande svårt i perioder, men för mig hade en sjukskrivning hjälpt. Min största kris, absolut, men inte sjukdom. Jag tror inte att jag var vuxen på riktigt förrän jag satt och väntade på det sista andetaget i en vecka (de första 5 dagarna helt ensam).

• Anonym (1)

minns en kollega som blev sjukskriven en månad när hennes mamma dog. Det fanns en regel om detta. Min chef kände inte till det men min kollega fick veta det av facket. Nu var det här över 10 år sen, jag vet inte hur det är nuförtiden, men då när det hände blev vi alla förvånade för ingen hade hört att man kunde få vara sjukskriven på det viset. Kommunal verksamhet om det kan ha någon betydelse.

• KaSaM

Ledigt med lön ( = enskild angelägenhet), betalas vanligtvis ut i samband med nära anhörigs bortgång. Det brukar inte handla om att man per automatik får 10 dagar ledigt utan man brukar vanligtvis (där jag jobbar) få detta i samband med begravning, bouppteckning. Det kan handla om en dag eller två, någon eller några dagar extra om begravning innebär resa som tar tid.

• Anonym (Vera)

Sjukskrivning är nog inte så vanligt. Jag beviljar mina medarbetare EA-dagar enligt kollektivavtal.

• Kjell2

Sjukskrivning mer än en vecka är i första hand upp till läkare

Rätt till ledighet i samband med begravning odyl reglera av kollektivavtal och arbetsgivare, olika varianter finns.

Själv jobbade jag direkt efter mina föräldrar dog. Stämde av med chefen och det var ok att ta det lite lugnt. Känndes bättre för mig att pyssla med något än gå hemma själv. Vet andra som tagit en vecka ledigt.

• Anonym (Ts)

Alltså anledningen till att jag startade tråden är att en person i en verksamhet för mina barn varit sjukskriven från jobbet på heltid i typ 5-6 veckor nu just pga en sådan här situation. Och när jag nämnde detta vid fikat på jobbet och frågade om folk brukar vara sjukskrivna för detta så menade alla där (typ tio pers) att det nog är väldigt ovanligt att folk är borta mer än tex de där tio dagarna som arbetsgivarna ger. Att vara sjukskriven länge är ovanligt.

Så jag ville höra lite hur världen utanför min arbetsplats ser på det.

• Anonym (a)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-15 10:26:24 följande:
    Alltså anledningen till att jag startade tråden är att en person i en verksamhet för mina barn varit sjukskriven från jobbet på heltid i typ 5-6 veckor nu just pga en sådan här situation. Och när jag nämnde detta vid fikat på jobbet och frågade om folk brukar vara sjukskrivna för detta så menade alla där (typ tio pers) att det nog är väldigt ovanligt att folk är borta mer än tex de där tio dagarna som arbetsgivarna ger. Att vara sjukskriven länge är ovanligt.

Så jag ville höra lite hur världen utanför min arbetsplats ser på det. smile1.gif
    Det är ovanligt att vara sjukskriven så länge, men det är ju olika för alla vilken kontakt man har med föräldrar/syskon samt hur man reagerar på sorg. Är man sjukskriven så länge är det en läkare som bedömt att sjukskrivning är befogat och försäkringskassan har godkänt sjukintyget. Oavsett anledning till denna något ovanligt långa sorgeperiod är det alltså så att personen reagerat så mycket att den inte klarar att jobba just nu.
Svar på tråden Sjukskrivning vid sorg i familjen?