• Anonym (Ts)

Sjukskrivning vid sorg i familjen?

Jag vill bara höra era erfarenheter och åsikter. Vad är det normala/genomsnittliga vad gäller sjukskrivning vid förlust av nära anhörig?

Observera att jag inte inkluderar förlust av barn eller partner här, utan typ föräldrar, syskon.

Är de flesta sjukskrivna en period i samband med ett dödsfall? Före (slutskedet om det är sjukdom), runt begravningen, efter begravning? Sjukskriven på heltid eller deltid? Skillnad beroende på typ av jobb?

Här får man ju också beakta att många arbetsplatser har ett antal dagar per år som man får vara ledig vid sådana här händelser, utan sjukskrivning.

• Svar på tråden Sjukskrivning vid sorg i familjen?
  • Anonym (Olika)

Min bästa väns barn sjukskrev sig båda två 4 veckor efter sin pappas död. När min pappa dog tog jag ledigt utan lön typ en vecka. Bodde långt från pappa och ville inte sitta i en lägenhet utan nåt att göra-det hade inte hjälpt alls mot sorgen.

• Anonym (Ts)

Personen i fråga är nu totalt sjukskriven 6-7 veckor på heltid för detta. Helt sanslöst!

• pyssel

Personen är givetvis inte sjukskriven för anhörigs död utan för sina symtom. Förmodligen har väl den här händelsen utlöst eller varit kulmen på något helt annat.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Sorg)

Tror inte du ska döma din arbetskamrat så snabbt. Det är väl något som gör att hon/han mår oerhört dåligt av detta. Kan vara massa saker som kommer upp i samband med en förlust. Dödsfallet kan ju bara ha varit en utlösande faktor av något. Så att sitta och skvallra eller prata skit om någons situation är bara elakt.

Är säkert inte den enda i hela världen iaf som mått så dåligt. Så var lite omtänksam i dina tankar.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 08:36:29 följande:

Personen i fråga är nu totalt sjukskriven 6-7 veckor på heltid för detta. Helt sanslöst!

Vet du verkligen bakgrunden till detta, varför hen är sjukskriven så länge?

Om inte, känns det verkligen osmakligt att du kallar det sanslöst.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sorg) skrev 2016-05-22 09:16:41 följande:
    Tror inte du ska döma din arbetskamrat så snabbt. Det är väl något som gör att hon/han mår oerhört dåligt av detta. Kan vara massa saker som kommer upp i samband med en förlust. Dödsfallet kan ju bara ha varit en utlösande faktor av något. Så att sitta och skvallra eller prata skit om någons situation är bara elakt.
    Är säkert inte den enda i hela världen iaf som mått så dåligt. Så var lite omtänksam i dina tankar.
    Det är ingen kollega. Så nej, jag vet inga detaljer alls. Det känns bara som väldigt länge att vara hemma, jag tror inte att livet blir bättre av att bara vara hemma så länge. Bättre att jobba deltid ett tag istället.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-22 09:20:43 följande:
    Vet du verkligen bakgrunden till detta, varför hen är sjukskriven så länge?

Om inte, känns det verkligen osmakligt att du kallar det sanslöst.
    Nej jag vet ingen bakgrund mer än att det handlar om det här dödsfallet. Jag tror bara inte man blir bättre av att bara gå hemma.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 09:24:35 följande:
    Det är ingen kollega. Så nej, jag vet inga detaljer alls. Det känns bara som väldigt länge att vara hemma, jag tror inte att livet blir bättre av att bara vara hemma så länge. Bättre att jobba deltid ett tag istället.
    Du vet alltså inte.

Ändå dömer du. Intressant.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-22 09:26:12 följande:
    Du vet alltså inte.

Ändå dömer du. Intressant.
    Det är inte särskilt svårt...
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 09:28:27 följande:
    Det är inte särskilt svårt...
    Tydligen inte.
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 09:24:35 följande:

Om personen arbetar med barn är det väl bra att den kan koncentrera sig och ha koll och fokus på barnen innan den kommer tillbaka. Alla är olika och som sagt det är kanske inte själva dödsfallet som är orsaken till att personen är hemma nu utan att det bara utlöst något. Du tror att det är bättre att jobba och det kanske det är för dom flesta. Men jag tycker att du ska tänka att det här har startat något annat. Personen mår iaf oerhört dåligt om den fortfarande blir sjukskriven av sin läkare
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sorg) skrev 2016-05-22 09:30:45 följande:
    Om personen arbetar med barn är det väl bra att den kan koncentrera sig och ha koll och fokus på barnen innan den kommer tillbaka. Alla är olika och som sagt det är kanske inte själva dödsfallet som är orsaken till att personen är hemma nu utan att det bara utlöst något. Du tror att det är bättre att jobba och det kanske det är för dom flesta. Men jag tycker att du ska tänka att det här har startat något annat. Personen mår iaf oerhört dåligt om den fortfarande blir sjukskriven av sin läkare
    Absolut ska man må bra. Jag tror bara bestämt att det blir svårare och svårare att gå tillbaka om man är hemma på heltid så länge för en sån här grej. Hen kunde ha jobbat 25 procent i ett par veckor och trappat upp.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 09:32:23 följande:
    Absolut ska man må bra. Jag tror bara bestämt att det blir svårare och svårare att gå tillbaka om man är hemma på heltid så länge för en sån här grej. Hen kunde ha jobbat 25 procent i ett par veckor och trappat upp.
    Viken grej är hen hemma för då? Du skriver själv att du inte vet något om det, ändå sitter du och skriver vad som är bäst för hen.
  • pyssel

Och jag jobbade heltid dag efter förälders självmord. Någon sladdrade säkert om att det inte är normalt heller, men för mig var det rätt. Det du inte förstår är att den här personen har gått hem i samband med anhörigs död men givetvis inte fått sjukskrivning därför och inte ligger oss andra "till last" pga dödsfallet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-15 08:53:55 följande:

Jag vill bara höra era erfarenheter och åsikter. Vad är det normala/genomsnittliga vad gäller sjukskrivning vid förlust av nära anhörig?

Observera att jag inte inkluderar förlust av barn eller partner här, utan typ föräldrar, syskon.

Är de flesta sjukskrivna en period i samband med ett dödsfall? Före (slutskedet om det är sjukdom), runt begravningen, efter begravning? Sjukskriven på heltid eller deltid? Skillnad beroende på typ av jobb?

Här får man ju också beakta att många arbetsplatser har ett antal dagar per år som man får vara ledig vid sådana här händelser, utan sjukskrivning.

Alla är vi olika och sörjer olika länge och på olika sätt! Finns ingen mall på hur länge eller hur man e sjukskriven!
  • M1rella

Fast du vet ju inte exakt varför personen är sjukskriven. Dödsfallet behöver inte vata anledningen till att personen är sjukskriven.

Alla reagerar olika och alla har olika behov av sjukskrivningsgrad.
  • Anonym (...)

Hade någon i min familj dött, (partner, barn, förälder, syskon, närmsta vän) hade jag varit sjukskriven lång tid.

Allt beror väl på vad för relation man har/hade med personen?

Hade någon av mina närmsta dött hade jag säkert varit hemma minst ett halvår.

• pyssel
    Anonym (...) skrev 2016-05-22 12:08:46 följande:

Hade någon i min familj dött, (partner, barn, förälder, syskon, närmsta vän) hade jag varit sjukskriven lång tid.

Allt beror väl på vad för relation man har/hade med personen?

Hade någon av mina närmsta dött hade jag säkert varit hemma minst ett halvår.

Nej det beror inte nödvändigtvis på relationen utan hur man själv fungerar vid förluster och om förlusten kanske utlöser ngt annat. Jag har närstående som haft en dålig relation m mkt smärta till den som dött, och där dödsfallet utlöst sjukdom ändå.

Självklart finns det ingen läkare som sjukskriver en ett halvår för förlust - däremot för symtom eller sjukdom som debuterar eller blir värre samtidigt med förlusten. Vårt sjukförsäkringssystem fungerar inte så att "nu stannar jag hemma med sjuklön för att jag har sorg", så du behöver vara sjuk på riktigt för att vara sjukskriven så länge som du "önskar".
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Sjukskrivning vid sorg i familjen?