Vems efternamn på barnen?
Bådas. :)
Bådas. :)
Man kan bara ha ett namn som efternamn. Våra barn har pappas som efternamn och mitt som mellannamn.
Fast de stämmer ju inte riktigt överallt. Jag hade dubbelnamn från jag var 13 till 29 o jag blev alltid uppropad med de som var efternamnet. O förkortades mitt namn blev alltid mellannamnet bara första bokstaven.
Min bonusson har båda sina föräldrars efternamn men med de som användas är de som är satt sist o benämnt som efternamn så de andra bara blir en bokstav.
Kan tillägga till den som undrade om man kan olika efternamn på sina barn trots att de är helsyskon. Ja de kan man. Verkar konstigt att man skulle ha de men man kan. De fyller man själv i på kommunens papper när man skickar in namnet.
Kan ju tillägga att vi inte heller kommer att ta ett namn om/när vi gifter oss, vi ska ha båda även då.
Det stämmer med modifikation, men du kan ha ett efternamn å ett mellannamn. Det har vi på vårt barn dvs exempel Anna Karlsson Björk. Björk som efternamn å Karlsson som mellannamn, men båda namn skrivs ut, iaf här när vi får brev som är riktade till vårt barn :) så då kan barnet ju ha bådas namn :)
Men då förstår jag inte riktigt, man kan bara ha ett mellannamn å ett efternamn. Förnamn kan man ha flera stycken varav ett är tilltalsnamn. På brev står till vår dotter, förnamn mellannamn efternamn, dvs både min å sambons efternamn skrivs ut. Så det är ju som att hon har två efternamn :) bara att Skatteverket krånglat till de å kallar det ena mellannamn.