• Sannalinn

Boendetvist

Har fått ett brev från en advokat där exet kräver halva boendet för vårt barn. Idag har han varannan helg. Jag motsäger mig pga hans bristande samarbetsförmåga som bl.a. visar sig i att han inte informerar mig om viktiga saker som jag behöver veta. Om jag ringer (vilket är sällsynt) och vill diskutera något som rör barnet skriker han åt mig i telefonen. Svarar inte heller på mail. Hans nya kvinna är dessutom så avigt inställd till mig att hon vägrar både träffa och prata med mig. Ändå ska hon enligt honom dela ansvaret för mitt barn med honom.

Känner att varannan vecka verkligen inte skulle gynna mitt barn i och med detta men vad räknar egentligen tingsrätten som samarbetssvårigheter?

• Svar på tråden Boendetvist
  • Sannalinn
    Anonym (men?) skrev 2016-05-14 00:21:38 följande:

Jag kan förstår att du blir skeptisk, men oavsett varför pappan plötsligt väljer att ta mer ansvar så är det positivt för ditt barn

Fast pappan tänker ju inte ta mer ansvar utan det tänker han lägga på sin nya.
  • Anonym (Barnens rättigheter)
    Sannalinn skrev 2016-05-14 00:17:16 följande:

Eller kan man ju undra varför han helt plötsligt vill det? I flera år efter separationen ville han inte ha varannan vecka trots att jag föreslog det. Sen träffade han en ny kvinna och då är det uppvisning i föräldraskap.

Som jag skrev informerar pappan mig inte om saker jag har rätt att få veta när mitt barn är där. Han samarbetar och kommunicerar inte alls med mig vilket jag tror är en förutsättning för varannan vecka. Jag tror också det är en förutsättning att man är lyhörd för barnets behov av den andra föräldern och kan vara flexibel om det uppstår längt. Mitt barns pappa ser tyvärr bara sina egna behov och har till och med förklarat för vårt barn att han vill ha barnet varannan vecka för att hans nya har sitt barn som är i samma ålder som vårt då. Trots att barnen inte alls synkar enligt vårt barn...

Sen får mitt barn MINDRE föräldratid eftersom pappan bara tänker ta halva ansvaret och låta sin nya ta halva vilket inte mitt barn har något behov av. Pappan kan alltså tänka sig att ta totalt 25 % av ansvaret vilket kan tillgodoses med varannan helg.

Själv ringer du om det är något som du anser att han behöver veta. Så varför ska han informera dig om allt?
  • Sannalinn
    Anonym (Barnens rättigheter) skrev 2016-05-14 00:31:15 följande:

Själv ringer du om det är något som du anser att han behöver veta. Så varför ska han informera dig om allt?

Haha, låt mig gissa att du är en ny kvinna som stör dig på din mans kontakt med sitt ex? Alternativt hindrar din man från att ha kontakt med sitt ex?
  • Anonym (Anja)

Hur gammalt är barnet? Baserat på det du skrivit här är chansen, eller risken (hur man nu vill se det), rätt stor att han får rätt till varannan vecka. Många separerade har problem och det är när det är svåra samarbetssvårigheter (som går ut över barnet) som rätten inte anser det lämpligt med växelvis boende. Man måste tänka på vad som är bäst för barnet. Många hänger upp sig på att det är jobbigt att prata med sina ex och de avskyr varandra osv.

• Anonym (Anja)

En undran till. Vad är det för viktiga saker han inte informerar dig om?

• BioBonus

Jag undrar som övriga vad du anser dig ha "rätt" att veta som sker på hans helgumgänge? Var brister han i information till dig?

• Anonym (TS)

Ni är några som frågar vad han inte informerar om. Han informerade inte när det uppstått en konflikt mellan min dotter och en kompis i skolan som verkade vara ganska djup och det är dessutom ovanligt att vårt barn alls hamnar i konflikter. Den var alltså inte utredd när mitt barn kom tillbaka till mig.

Han vägrade svara på frågor då vårt barn varit sjukt hos honom och fortfarande var påverkad när barnet kom hem till mig. Då barnet har både krupp och astma och behandlingarna är olika kändes det viktigt för mig att få veta hur natten innan varit. När jag ringde för att fråga fick jag bara gap och skrik till svar.

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2016-05-14 09:42:43 följande:

Ni är några som frågar vad han inte informerar om. Han informerade inte när det uppstått en konflikt mellan min dotter och en kompis i skolan som verkade vara ganska djup och det är dessutom ovanligt att vårt barn alls hamnar i konflikter. Den var alltså inte utredd när mitt barn kom tillbaka till mig.

Han vägrade svara på frågor då vårt barn varit sjukt hos honom och fortfarande var påverkad när barnet kom hem till mig. Då barnet har både krupp och astma och behandlingarna är olika kändes det viktigt för mig att få veta hur natten innan varit. När jag ringde för att fråga fick jag bara gap och skrik till svar.

Detta är alltså saker som är viktigare än att barnet får bo halva tiden med sin pappa?

Att han delar föräldraansvar er till 50% är ju inte samma sak som att barnet bara träffar sin pappa 50% av tiden. Jag delar föräldraansvar er med min man men vi är ju närvarande båda två.

Att han delar föräldraansvar er med henne och inte med dig till vardags känns väldigt naturligt.

Gällande händelser i skolan kan du be skolan informera dig om särskilda händelser. Gällande sjukdom får du lita på att pappan kan hantera det.

Åker barnet in akut ed livshotande skador behöver han informera dig men inte för att barnet varit förkylt..

Sannolikheten är stor att han får vv och det är som sagt barnets behov som skall beaktas. Inte ditt behov av att vara delaktig i pappans hem. Eller under den tid barnet är hos pappan. Speciellt mkt kontakt er emellan behövs ite. Ett mail i veckan räcker utmärkt. Bytesvag på skolan så behöver ni inte träffas utöver på vissa skolaktiviteter.

Gällande ditt ex ya så är väl det viktiga att det funkar med barnet. Hon behöver knappast ha e relation med dig :)
    Sannalinn skrev 2016-05-14 00:42:18 följande:

Haha, låt mig gissa att du är en ny kvinna som stör dig på din mans kontakt med sitt ex? Alternativt hindrar din man från att ha kontakt med sitt ex?

Helt fel. Jag är biologisk mamma och har god kontakt med exet och hans nya fru.
    Anonym (TS) skrev 2016-05-14 09:42:43 följande:

Det första borde skolan ha tagit upp med er båda. Vad var det för frågor som han inte svarade på som ett skolbarn inte själv klarar av att berätta? Varför spelar det roll för dig hur natten var hos honom? Du behandlar väl barnet efter hur barnet mår hos dig?

Jag tror absolut att han får igenom sitt yrkande. Det känns som om du förstorar upp de problem som finns. Slappna av lite och lita på att han tar hand om sitt barn.
Svar på tråden Boendetvist