• Sannalinn

Boendetvist

Har fått ett brev från en advokat där exet kräver halva boendet för vårt barn. Idag har han varannan helg. Jag motsäger mig pga hans bristande samarbetsförmåga som bl.a. visar sig i att han inte informerar mig om viktiga saker som jag behöver veta. Om jag ringer (vilket är sällsynt) och vill diskutera något som rör barnet skriker han åt mig i telefonen. Svarar inte heller på mail. Hans nya kvinna är dessutom så avigt inställd till mig att hon vägrar både träffa och prata med mig. Ändå ska hon enligt honom dela ansvaret för mitt barn med honom.

Känner att varannan vecka verkligen inte skulle gynna mitt barn i och med detta men vad räknar egentligen tingsrätten som samarbetssvårigheter?

• Svar på tråden Boendetvist
  • Anonym (Barnens rättigheter)
    Sannalinn skrev 2016-05-13 23:44:13 följande:

Har fått ett brev från en advokat där exet kräver halva boendet för vårt barn. Idag har han varannan helg. Jag motsäger mig pga hans bristande samarbetsförmåga som bl.a. visar sig i att han inte informerar mig om viktiga saker som jag behöver veta. Om jag ringer (vilket är sällsynt) och vill diskutera något som rör barnet skriker han åt mig i telefonen. Svarar inte heller på mail. Hans nya kvinna är dessutom så avigt inställd till mig att hon vägrar både träffa och prata med mig. Ändå ska hon enligt honom dela ansvaret för mitt barn med honom.

Känner att varannan vecka verkligen inte skulle gynna mitt barn i och med detta men vad räknar egentligen tingsrätten som samarbetssvårigheter?

Barnen har rätt till båda föräldrarna. Att du inte ringer honom kan anses vara samarbetssvårigheter från din sida.
  • Sannalinn

Hur menar du nu? Jag ringer förstås om det finns något att säga. Menar att jag inte ringer i onödan om småsaker.

• Anonym (Barnens rättigheter)
    Sannalinn skrev 2016-05-14 00:03:59 följande:

Hur menar du nu? Jag ringer förstås om det finns något att säga. Menar att jag inte ringer i onödan om småsaker.

Han vill ta del av barnens vardag och då kan man undra varför du inte vill det.
  • Anonym (men?)

Nu inser jag att du kanske inte skrivit allt, men det är inte deras inställning till DIG som avgör vad som är bäst för barnet, det är deras inställning till BARNET.
    Det vore enklare om du och pappan kan samarbeta, men det viktigaste är ändå att barnet har rätt till tät kontakt med båda föräldrarna.
    Tryck på att du behöver kunna kommunicera med pappan om barnet, men du kommer att få svårt att motsätta dig VV med det du tagit upp här.

• Anonym (Mmm)

Hur gammalt är barnet?

• Sannalinn
    Anonym (Barnens rättigheter) skrev 2016-05-14 00:06:14 följande:

Han vill ta del av barnens vardag och då kan man undra varför du inte vill det.

Eller kan man ju undra varför han helt plötsligt vill det? I flera år efter separationen ville han inte ha varannan vecka trots att jag föreslog det. Sen träffade han en ny kvinna och då är det uppvisning i föräldraskap.

Som jag skrev informerar pappan mig inte om saker jag har rätt att få veta när mitt barn är där. Han samarbetar och kommunicerar inte alls med mig vilket jag tror är en förutsättning för varannan vecka. Jag tror också det är en förutsättning att man är lyhörd för barnets behov av den andra föräldern och kan vara flexibel om det uppstår längt. Mitt barns pappa ser tyvärr bara sina egna behov och har till och med förklarat för vårt barn att han vill ha barnet varannan vecka för att hans nya har sitt barn som är i samma ålder som vårt då. Trots att barnen inte alls synkar enligt vårt barn...

Sen får mitt barn MINDRE föräldratid eftersom pappan bara tänker ta halva ansvaret och låta sin nya ta halva vilket inte mitt barn har något behov av. Pappan kan alltså tänka sig att ta totalt 25 % av ansvaret vilket kan tillgodoses med varannan helg.
  • Anonym (men?)

Varannan helg är ungefär hälften av 25% av tiden

• Anonym (men?)

Jag kan förstår att du blir skeptisk, men oavsett varför pappan plötsligt väljer att ta mer ansvar så är det positivt för ditt barn

• Anonym (Z)

Exakt vad är det som han inte informerar om som han måste varannan helg?

• Sannalinn
    Anonym (men?) skrev 2016-05-14 00:20:43 följande:

Varannan helg är ungefär hälften av 25% av tiden

Ja precis. Som jag skriver har mitt barn i stort sett lika mycket tid med sin pappa varannan helg som varannan vecka då pappan jobbar mycket i veckorna och tänker låta sin nya ta största ansvaret då.

Men som sagt, allt handlar om att de vill synka hennes barntider med hans.
Svar på tråden Boendetvist