Inlägg från: slirren |Visa alla inlägg
  • slirren

Har jag blivit lurad? tandställning

Det beror på hur man ser det. Jag har erbjudits tandställning i över och underkäke för att korrigera ett överbett. Beloppet är ungefär detsamma. I mitt fall så har det felaktiga bettet slitit väldigt mycket på tänderna och jag behöver göra något innan det blir stora problem.

Frågan är väl varför du gått med på en så dyr behandling om du inte har problem med dina tänder?

• slirren

Ditt problem är väl då egentligen mer av kosmetisk art. Det blir ju en avvägning om man anser sig ha råd med det eller att vänta.

Man är ju ganska hjälplös när det gäller tandläkare och  vad de ordinerar. Det enda jag kan säga egentligen är väl att om du är skeptisk till tandläkarens råd så skaffa dig en second opinion hos någon annan tandläkare (utan att ge dem information om vad den andra sagt).

Om du märker över tid att dina tänder slits mycket och på konstiga sätt så är det ju en annan sak.

• slirren

Man kan få en del av kostnaden betald om anledningen är "medicinsk". Men om det rör sig om en kosmetisk justering hos en person som inte har problem har jag svårt att se att det skulle vara aktuellt.

Progressiv skrev 2016-05-11 19:30:04 följande:
    Det låter som en orimligt hög kostnad för den typen av behandling.
    Det kan man ju tycka. En behandling som tar år och ganska många besök. Vad kostar en laseroperation av ögonen som tar 10 min? :)
  • slirren
    dessiepessie skrev 2016-05-11 22:49:03 följande:
    Eftersom jag läst att vissa betalar betydligt mindre för större fel tyckte jag att det var en aning konstigt. Men vad vet jag? De jag har hört med hade tandställning var för ett antal år sedan. Priserna kanske har stigit.
    Det kan det ju absolut vara om de som du har hört om har samma typ av tandställning/behandling som dig. Det går ju dock inte att jämföra med någon som bara "hade tandställning".

Sedan så är de ju duktiga på att ta betalt. Ett alternativ för min tandställning där elementen som limmas fast på tänderna är vita istället för metall för att synas mindre kostar ca. 6000-7000 mer.

Det enda jag kan föreslå är att du kollar med en annan tandläkare.

Svar på tråden Har jag blivit lurad? tandställning