Söker ett unikt tjejnamn !!
dreamy skrev 2016-05-13 22:19:30 följande:
Kanske dags att kolla upp vilka namn barn nuförtiden får. På VARJE förskola finns massor med barn med i princip unika namn. Ingen höjer ögonbrynen av ovanliga namn. Inte barnen själva i alla fall.
Jag har jobbat på skola i runt 10 år och har faktiskt aldrig hört någon av barnen med unika namn bli retade för det. Enda "namnretet" jag hört har varit på typ Sanna-panna.
Tycker allmänt att det är lite tufft att våga vara unik och ser upp till de som vågar eftersom jag själv är en fegis många gånger. Att barn sorteras in i fack efter namn är nog en litet gammalmodig åsikt som blir ovanligare och ovanligare i takt med att samhället tillåter människor vara alltmer unika.
Tycker folk att något är fult eller konstigt så har de flesta den goda smaken att hålla det för sig själv. I alla fall de som blivit uppfostrade att tänka på andras känslor.
Barns namn kan man ju tyvärr inte låta dem själva välja eftersom man vill ge dem namn innan de kan tala. Och tyvärr vet man ju inte innan vilken smak de har på namn. Vet många som AVSKYTT sina vanliga namn. Och vet att de flesta barn med "dussinnamn", exempelvis jag när jag var barn och min storkille, kallas förnamn + efternamnsbokstav. DET var grymt störigt.
Tycker du att det är coolt att våga vara "unik" så byt ditt namn till något unikt, eftersom det uppenbarligen är DU som vill vara unik. Varför utsätta ungen för det för att just DU vill vara unik?