Hjälp! Hur motiverar jag min sambo till IVF?
Jag och min sambo har försökt bli gravida i 16 månader. Vi gjorde en utredning i början på året som inte visade på något fel. Så vi är alltså oförklarligt barnlösa. Vi ska försöka själva året ut och sedan kontakta sjukvården igen, gissar att det då kan bli aktuellt med IVF.
Till saken hör att min sambo är emot IVF, han vill inte att vi ska "leka gud", han tycker det är onaturligt och fel. Han lever hellre med mig utan barn än att gå igenom IVF behandling. ..
Jag däremot är öppen för IVF min dröm om att bli mamma är otroligt stor och viktig för mig. Längtan känns i hela kroppen, varje dag..
Så om inget händer till hösten/vintern så känns det som att vi står inför ett vägval... Att gå åt varsitt håll för jag kan inte välja bort barn för att vara med min sambo. Jag vill såklart leva mitt liv med honom och bilda familj. Men om IVF är den enda vägen så blir det svårt... Känns väldigt jobbigt denna situation. Som att man inte riktigt kan koppla av och leva här och nu.
Jag tänker att IVF också kanske behöver mogna mer hos andra... Det är iaf vad jag hoppas på. Hur tänker ni? Hur kan jag motivera till IVF? Hur kände tänkte ni? Var ni osäkra?
Behöver verkligen lite tips och råd...