• Sarken

RUL - Garanterat se kön?

Hej!

Vi ska på RUL imorgon. Får man alltid reda på kön om man vill då? Är i vecka 19 och bor i Göteborg (vet inte om bm är extra "hårda" i olika städer?) Kan det hända att h*n vänder sig och att man inte ser alls? Och för er som har barn sedan tidigare; stämde könet med det bm sa? Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden RUL - Garanterat se kön?
  • AntiPretto

Ser man inte könet så säg att du vill ha bilder (i profil) på skallen. Sedan kan vi avgöra könet genom skallteorin.

• Anonym (Hur säker)

Det beror på väl hur säker bm är och hur duktig hon är om man kan se det.Jag har två barn och det stämde båda gångerna.Bm var säker,såg ju kroppsdelarna!

• Sarken
    Anonym (BM) skrev 2016-05-05 15:47:46 följande:

RUL är en medicinsk undersökning där man letar defekter (ja, faktiskt). Givetvis säger man könet om man är säker, och paret vill veta. Det har inte med landsting att göra, utan snarare den BM som undersöker. Man har absolut rätt att veta om det är något BM ser!

Jo det vet jag, men gjorde ett privat UL för inte så längesedan för att se att allt såg fint ut med bebis och det gjorde det. Självklart är det det viktigaste men med tanke på de fina svaren vi fick sist så tror jag att allt fortfarande ser bra ut *peppar peppar* och bebis sprattlar för fullt. Så därför är jag ganska lugn och mest spänd på att få se könet :)
  • Sarken

Tack för alla svar! Får väl se imorgon om de vill/kan berätta vad det är för kön eller inte! Hur som helst ser jag fram emot att få se bebis igen :) och efter UL hade vi tänkt att göra det offentligt med graviditeten (dvs. Facebook) äntligen ska vi berätta vår "hemlighet"!

• Mika86

Vi ha fått veta om vi velat o om det gått, inte säkert att det går, bebisen kan ligga fel så det inte går att se, vilket vi råkat ut för flera gånger men då ha de inte kunnat se allt de ska så gjort två rul med fyra av sex barn.

Vi har kollat fem av sex gånger o stämt fyra gånger o femte gången få vi se i augusti

• Anonym (BM)
    Anonym (Inte alls säkert) skrev 2016-05-05 16:54:30 följande:

Nej, man får inte alltid veta könet på RUL, så det är inget som man kan räkna med. RUL med första barnet gjorde jag i Stockholm, sa att jag gärna ville veta könet, och bm försökte verkligen i slutet av undersökningen, men bebis låg så det inte gick att se, trots att hon puttade på magen för den skulle ändra position. Sen var jag på tillväxtultraljud i Göteborg, minns inte vilken vecka, men efter vecka 30 i alla fall. Den bm totalvägrade berätta könet. Med andra barnet gjorde jag könsultraljud ett par dagar före RUL. Jag berättade det för bm på RUL, och hon sa att "ja, det syns ju tydligt att det är en liten kille här"! Det var på Östra sjukhuset. Vet också de som råkat se könet fast de inte ville, så det är så olika! Beror på bm inställning och inte minst vilken position bebisen råkar ha!

Går det inte att se, visst, men ser barnmorskan det, så ska hon inte vägra att berätta det.  Det är uppgifter om fostret, precis som vilka andra uppgifter som helst. Men ibland får jag uppfattningen att UL är en "mysig stund", när det i själva verket är en undersökning som kräver djup koncentration. Vissa BM vill ha tyst och berättar sedan, medan andra pratar hela tiden. Det är inget rätt och fel, det måste ske på det sätt som BM är mest bekväm. Man kollar inte bara fostret, utan även moderkaka, navelsträng, fostervatten samt beräknar datum.
  • Besviken på BM

Vi var på Östra och ville veta kön, inte för att det spelar roll, men vi ville veta för namn och så. BM som var en sur och grinig tant sa att det inte var hennes jobb att kolla sådant.

Det är inte därför jag tyckte att hon var sur och grining, men hon hade den attityden från att vi kom in och ville inte svara på några frågor eller säga vad hon såg. Detta är vårt första barn som är väldigt efterlängtat. Även om hon kollar på bebisar varje dag så kanske man kunde vara lite trevlig.... Skulle aldrig åka till Östra igen efter den händelsen.

• Sarken
    Besviken på BM skrev 2016-05-06 07:30:22 följande:

Vi var på Östra och ville veta kön, inte för att det spelar roll, men vi ville veta för namn och så. BM som var en sur och grinig tant sa att det inte var hennes jobb att kolla sådant.

Det är inte därför jag tyckte att hon var sur och grining, men hon hade den attityden från att vi kom in och ville inte svara på några frågor eller säga vad hon såg. Detta är vårt första barn som är väldigt efterlängtat. Även om hon kollar på bebisar varje dag så kanske man kunde vara lite trevlig.... Skulle aldrig åka till Östra igen efter den händelsen.

Gud vad tråkigt! Usch! Om man har den inställningen kanske man inte borde jobba som bm. Att få barn är det största som kan hända en enligt mig och självklart förtjänar man en trevlig attityd och någon som svarar på frågor och berättar det man vill veta. Allt är ju så nytt också! Ska själv till östra idag... hoppas att vi inte får samma surkärring som ni fick :/
  • Anonym (nej)

Att få veta kön ingår inte i RUL och det är ingen rättighet att få veta det. Den infon hittar du överallt.

• Anonym (Om BM ser)
    Anonym (nej) skrev 2016-05-06 09:31:16 följande:

Att få veta kön ingår inte i RUL och det är ingen rättighet att få veta det. Den infon hittar du överallt.

Fast om BM kan se könet så har hen en skyldighet att berätta det om man vill.
  • Sarken

Bm såg könet och det visar sig vara en frisk liten pojke där inne! Blir lite lättare att planera med både namn och kläder nu. Kram på er och tack för att ni svarade :)!

• Rainbow Dash

Med trean frågade vi men hon satt med benen i kors och bm kunde inget se tyvärr. Så det går inte alltid.

• Anonym (BM)
    Anonym (nej) skrev 2016-05-06 09:31:16 följande:

Ser BM, då har man rätt att veta det. Men könsbestämning ingår inte i syftet med RUL. Då är det organbedömning, storlek/datering, vattenmängd, moderkakans placering.
  • Virvlande

Första visste vi inte. Andra var en pojke i nio månader, vilket RUL bekräftade. Ut kom världens sötaste lilla tjej.

Tog några dagar att landa, haha, men vi blev positivt överraskade. Vi hade inte ens funderat över tjejnamn.

• syntharen
    Virvlande skrev 2016-05-07 07:49:35 följande:

Första visste vi inte. Andra var en pojke i nio månader, vilket RUL bekräftade. Ut kom världens sötaste lilla tjej.

Tog några dagar att landa, haha, men vi blev positivt överraskade. Vi hade inte ens funderat över tjejnamn.

Hur länge sedan var det? Känns som en dålig ultraljudsmaskin om man misstar en flicka för pojke . Tvärtom kan jag förstå lite bättre, snoppen kan gömma sig.
Svar på tråden RUL - Garanterat se kön?