• Sallysally

Oro för autism...

Min dotter är 2år. Fint utvecklad i allt. Ingen har anmärkt ngt på bvc.

Jag oroar mig bara själv för om hon gar någon sorts autism.

Hin leker väldigt koncentrerat med saker ganska länge. Hon lögger ofta sina små bilar och djur osv på rader eller i klungor ihop.

Hon leker även med annat och varierat och låtsas leker med docka osv men de där raderna har jag läst om att autistiska barn gör.

Leker även barn utan autism så? Radar upp saker och koncentrerar sig länge i samma lek som 2 åring?

• Svar på tråden Oro för autism...
  • Sallysally

J

Carambolan skrev 2016-05-04 18:44:56 följande:

Jadå :) Alla mina barn har älskat att leka "bilkö" i den åldern.

Med olika leksaker även djur nallar osv? Tack för svar
  • Sallysally
    Carambolan skrev 2016-05-05 08:35:54 följande:

Med ... Allt :) Mitt ena barn var länge helt insnöad på att rada upp legobitar längs mönstret på en matta vi har, han kunde sitta lääänge tills hela mattan var täckt. Den yngsta (nu tre) brukade ofta sortera legobitar efter färg istället för att bygga, men nu har hon börjat bygga istället. Ingen av dem har visat några som helst autistiska drag i övrigt.

Tack skönt att höra
  • Sallysally
    Harmagedon skrev 2016-05-08 20:02:54 följande:

Vi har två sånna barn i släkten. De radar upp allt. Man blir helt nipprig när man försöker packa in i köksskåpen och maten försvinner ut i långa rader på vardagsrumsgolvet. Men man blir desto gladare när alla skor står fint uppradade i hallen!

Min autistiska dotter har aldrig gjort så eller något annat stereotypt autistiskt för den delen heller.

Ok autism är verkligen en bred diagnos..
  • Sallysally

Tack ni som svarat. Min dotter pratar i små meningar med 2-3 ord. Inte rent utan som 2 åringar gör antar jag...

Hon leker med andra barn och så...

Det är nog bara att hon radar upp små leksaker som jag hängt upp mig på. Det ställs små lego och annat smått i rader lite varstans.

Men enbart det som avvikelse antar jag inte är tecken på autism...

Svar på tråden Oro för autism...