• Anonym (Livrädd mamma.)

Varannan vecka? Vad krävs egentligen?

Pappan har knappt varit delaktig förr men har haft ganska regelbundet umgänge sen december 2015.

(Umgänge varannan helg som stort sett alltid blivit kaos)

Jag och pappan pratar inte ens med varann förutom på familjerätten där vi har möte varannan månad och inte ens där är vi sams..

Vi har enbart sms-kontakt vid umgänge.

Då är det ETT SMS med frågan om tid.

Vid hämtning och lämning pratar vi inget heller med varann. Bara korta meningar som att barnet mår bra. Inget annat.

Nu har pappan nämmt att han vill ha varannan vecka längre fram.. Allt för att slippa betala underhåll!

Min kropp och mammahjärta skriker bara NEJ!

Måste man ha varannan vecka?

När har man det?

Hur motsätter jag mig det utan att vara svår?

Hur är det om jag t.ex flyttar 5 mil bort och har nytt dagis? Ska han då sitta och lämna på dagis dagligen med 5 mil enkel väg?

Det har han varken råd, tid eller lust till.

• Svar på tråden Varannan vecka? Vad krävs egentligen?
  • Brumma
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-02 23:14:50 följande:

Ja. Han har sagt det till mig förr vid separationen och även nyligen till en gemensam bekant som berättade för mig.Han är inte direkt lämplig och umgängen sköts inte bra heller.Han kollar aldrig sin mail.

Jag har smsat och även mailat om läkarbesök och utvecklingssamtal, speciella saker om dagis. (påskparad, lucia, julavslutning osv) flera gånger.

Får svar att han dyker upp, sen dyker han inte upp alls och går ej att nå.

Eller så får man inge svar alls...Jag håller mig lugn, han håller på om allt!

Fel kläder, fel skor, osv.

Sen håller hans fru på och pratar skit om mig inför alla och på sociala medier.

Hon sköter pratet åt honom och eventuella skrivna lappar.

Dessutom skickar otrevliga sms till mig med diverse mindre trevligt innehåll.

Du baserar alltså din "fakta" på ngt han sagt i affekt vid er separation (för hur många år sedan?) samt på hörsägen? Förlåt men det låter varken seriöst eller som om du klarar av att se bortom dina förutfattade meningar. Sällan är allt svartvitt vet du ;)

Nej, du behöver inte vara tillgänglig på mobil för ditt ex. Kan de inte sköta det så meddelar du # skriftligen (sms eller mail) att hädanefter kommer all kommunikation ske genom mail som du kollar av en eller två bestämda dagar i veckan. Kan han inte hantera det är der hand problem Och det är hans umgänge som blir lidande. Om ni i framtiden skulle hamna i rätten har du varit tydlig och har "ryggen fri". Visst ska du kunna samarbeta gällande umgänge men det är inte samma sak som att tillåta dem bete sig illa.

Har ni gemensam vårdnad meddelar du även att han får kontakta förskoka/skola och att han får be dem att skicka all info till honom också. Förskolan har skyldighet att ge samma info till honom och han har ansvar som vårdnadshavare att själv söka information.

På så sätt behöver du inte kontakta honom om påskfeste4, studiedagar osv.

Om läkarbesöken infaller på din tid och det inte är ngt allvarligt så behöver han ju inte informeras om det heller...

Minimera er kontakt till absolut minimum så slipper han bli irriterad på att du hör av dig och du slipper bli irriterad på att han inte svarar.

Har ni vv så kan ni ju sköta sko o klädinköp själva också så behöver han inte klaga på att du köper fel.. Ni delar på barnbidraget och sköter era egna utgifter gällande barnet.
  • Anonym (gottegris)
    Han är ju pappa till barnet! Skärp dig TS.
  • Anonym (Livrädd mamma.)
    Anonym (lollo) skrev 2016-05-02 23:47:17 följande:

Varför gör du inte som Brumma rekommenderar och skaffar ett separat mailkonto för all kommunikation med honom och spärrar honom överallt annars? Det räcker att du kollar igenom den kanske en gång i veckan.

Sedan kan du ha en mellanhand för akuta ärenden. Någon som är pålitlig och lättillgänglig. Din mamma eller någon syster exempelvis. Tror inte att exet skulle fortsätta trakassera dig genom en mellanhand.

Vad är du livrädd för förresten?

För att han aldrig kollar sin mail. Vi försökte ett tag och det funkade ej.

Har ingen mellanhand till hjälp.
    Brumma skrev 2016-05-03 05:55:03 följande:

Har ni vv så kan ni ju sköta sko o klädinköp själva också så behöver han inte klaga på att du köper fel.. Ni delar på barnbidraget och sköter era egna utgifter gällande barnet.

Han kan inte ens köpa kläder nu utan kommer hit med barnet utan både strumpor, tröja och skor ibland.
  • Kjell2

Ert föräldrainterna tjafs påverkar inte umänget överdrivet mycket om det går till familjerätt eller domstol.

För att en domstol ska döma VV ska det krävs att det är bra för barnen. Om det  tex är skolbarn och föräldrarna bor väldigt långt ifrån varandra brukar inte vv vara aktuellt. Gå det däremot att ordna med två dagis eller att en skjutsar långt kan det funka med vv för dagisbarn om föräldrarna bor långt ifrån varandra.

Låt pappan driva detta och komma med ett förslag till familjerätten hur han ser att det ska funka.

En del föräldar går totalt i spinn, böjer sig frammåt och drar ner byxorna, så fort den andra kommer med något hot och därefter skänker bort halva kungariket av ren ogrundad rädsla. Gör inte det. Avvakta och se vad han presenterar för familjerätten och hur han hade tänkt att det skulle funka. 

• Anonym (Förälder)

Kommunikation är A och O för VV.

Klarar man inte det så ska man inte ha VV.

Sen är inte den umgängesformen den främsta heller.

Vill han ha VV så får han allt skärpa till sig rejält.

Man måste inte heller dela på barnbidraget.

• Anonym (lollo)
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-03 08:30:52 följande:

Har ingen mellanhand till hjälp.Han kan inte ens köpa kläder nu utan kommer hit med barnet utan både strumpor, tröja och skor ibland.

Och om du märker att ditt ex inte klarar av att klä barnet (för lite kläder på vintern, alldeles för små storlekar, naket barn) så gör du en orosanmälan. Då kommer socialtjänsten utreda honom och vid behov stötta honom i hans föräldraroll.
  • Brumma
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-03 08:30:52 följande:

Har ingen mellanhand till hjälp.Han kan inte ens köpa kläder nu utan kommer hit med barnet utan både strumpor, tröja och skor ibland.

Om han inte klarar av att sköta kommunikationen på ett vettigt sätt så ge honom inget val. Självklart fortsätter han som tidigare om du går med på att "ge dig" när han inte klarar att hålla överenskommelser..

Om han får vv är han tvungen att sköta det. Klarar han inte det så får du väl orosanmäka honom för lämnar han barnet utan vettiga kläder är han ju inte lämplig att ha hand om barnet. Då borde du väl sätta dig emot även vanligt umgänge? Ny räknar jag med att detta inte hö de en varm sommardag utan på vintern eller liknande. ..
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2016-05-03 08:55:40 följande:

Kommunikation är A och O för VV.

Klarar man inte det så ska man inte ha VV.

Sen är inte den umgängesformen den främsta heller.

Vill han ha VV så får han allt skärpa till sig rejält.

Man måste inte heller dela på barnbidraget.

Det måste inte delas nej men om pappan begär det har han rött till det.

För vissa barn är vv bäst, för vissa inte. Hur kommer det sig att du talar för alla?

Och nej. Det kan fungera utmärkt med vv utan mer än nödvändig kommunikation. Så det är inte A och O..
  • Anonym (Förälder)
    Brumma skrev 2016-05-03 09:45:57 följande:
    Det måste inte delas nej men om pappan begär det har han rött till det.

För vissa barn är vv bäst, för vissa inte. Hur kommer det sig att du talar för alla?

Och nej. Det kan fungera utmärkt med vv utan mer än nödvändig kommunikation. Så det är inte A och O..
    Då får han nog ta det vidare.

Jag talar inte för alla, jag säger bara att VV inte är det vanligaste umgängessättet.

Och ska man ha det måste man kunna kommunicera.

Det är egentligen givet för alla umgängen.

• Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2016-05-03 10:08:32 följande:

Då får han nog ta det vidare.

Jag talar inte för alla, jag säger bara att VV inte är det vanligaste umgängessättet.

Och ska man ha det måste man kunna kommunicera.

Det är egentligen givet för alla umgängen.

Vad menar du med att ta det vidare?

Om det blir vv så anmäler han bara till försäkringskassan att han vill ha halva barnbidraget. Ngt vidare behövs det inte ta det :)

Du skrev att det inte var den främsta umgämgesformen. Om du menade vanligaste tolkade jag dig fel. Jag förstod det som att det inte var den bästa umgängesformen. Vilket det inte är för alla barn. Dock visar ju undersökningar att de barn med separerade föräldrar som faktiskt bor vv mår bättre än de som bor tex vh.

Och nej. Jag vet flera föräldrar där kommunikationen är närmast noll. Där den kommunikationen som sker endast sker per mail en fast dag i vecka. Och det fungerar utmärkt. Så nej. Det är inte givet och det är ingen nödvändighet.
  • Anonym (Carola)

Jag tror att du är bitter. Något har hänt mellan dig och din x så att ni hatar varandra.
    Men vet du & han hur ni skadar eran barn genom att bete så avskyvärd hatfullt
    barnen har en enorm instinkt /känslor etc. All hat framför barnet /om barnet Ni förstör & skadar barnet psykisk. barnet kommer att få skit dåligt självförtroende hela livet & lär sig att hat är vad man skall göra! Barnet måste må skit dåligt p.g.a att två vuxna hatar och bråkar jämt!!!!

För det andra. Eftersom du är så j-kla bitter så du kan inte inse att din x faktiskt 
    vill ha "hans" barn hos honom varannan vecka. 
    När ni var en familj  var det säkerligen rena rama krig hos er. Då alla mår dåligt!
    Ev. din x orkade helt enkelt inte umgås så mycket med eran barn. Nu när ni har 
    separerat & bor i vart sitt håll så är allt lugnt när ni inte är tillsammans. Du är 
    säkerligen arg att han inte tidigare ville umgås med barnet och nu vill han. Men nu gäller det inte dig inte heller din x utan erat barn! det är enormt viktigt att barnet 
    träffar båda föräldrar och ännu bättre varannan vecka. Du är barnets mor och din
    x är barnets far ! Vad är viktigare för ett oskyldigt barn än att få umgås med båda 
    f-äldrar lika mycket!
    Han är inte i eran  krig! Man skall inte blanda barnet i f-äldrars hat & krig!

Dags att skärpa er för barnets skull.!

Ps. Ang. Om du flyttar långt bort. 
    Har en vän som har bra vän förhållande med sin x. De har 2 små barn. 
    Mamman flyttade från Stockholm till Mora, Ändå hämtar pappan både barnen 
    varannan fredag barnen hos honom & sedan x-n hämtar dem tillbaka.Funkar bra
    & barnen mår toppen!

Peace

• Anonym (Carola)
    Anonym (Carola) skrev 2016-05-04 19:02:19 följande:

Jag tror att du är bitter. Något har hänt mellan dig och din x så att ni hatar varandra.
    Men vet du & han hur ni skadar eran barn genom att bete så avskyvärd hatfullt
    barnen har en enorm instinkt /känslor etc. All hat framför barnet /om barnet Ni förstör & skadar barnet psykisk. barnet kommer att få skit dåligt självförtroende hela livet & lär sig att hat är vad man skall göra! Barnet måste må skit dåligt p.g.a att två vuxna hatar och bråkar jämt!!!!

För det andra. Eftersom du är så j-kla bitter så du kan inte inse att din x faktiskt 
    vill ha "hans" barn hos honom varannan vecka. 
    När ni var en familj  var det säkerligen rena rama krig hos er. Då alla mår dåligt!
    Ev. din x orkade helt enkelt inte umgås så mycket med eran barn. Nu när ni har 
    separerat & bor i vart sitt håll så är allt lugnt när ni inte är tillsammans. Du är 
    säkerligen arg att han inte tidigare ville umgås med barnet och nu vill han. Men nu gäller det inte dig inte heller din x utan erat barn! det är enormt viktigt att barnet 
    träffar båda föräldrar och ännu bättre varannan vecka. Du är barnets mor och din
    x är barnets far ! Vad är viktigare för ett oskyldigt barn än att få umgås med båda 
    f-äldrar lika mycket!
    Han är inte i eran  krig! Man skall inte blanda barnet i f-äldrars hat & krig!

Dags att skärpa er för barnets skull.!

Ps. Ang. Om du flyttar långt bort. 
    Har en vän som har bra vän förhållande med sin x. De har 2 små barn. 
    Mamman flyttade från Stockholm till Mora, Ändå hämtar pappan både barnen 
    varannan fredag barnen hos honom & sedan x-n hämtar dem tillbaka.Funkar bra
    & barnen mår toppen!

Peace

Håller med helt!  Oftast det är bästa att barnen bor vv. Det är väldigt vanligt & barnen mår bra av detta.
Svar på tråden Varannan vecka? Vad krävs egentligen?