Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-02 23:14:50 följande:
Ja. Han har sagt det till mig förr vid separationen och även nyligen till en gemensam bekant som berättade för mig.Han är inte direkt lämplig och umgängen sköts inte bra heller.Han kollar aldrig sin mail.
Jag har smsat och även mailat om läkarbesök och utvecklingssamtal, speciella saker om dagis. (påskparad, lucia, julavslutning osv) flera gånger.
Får svar att han dyker upp, sen dyker han inte upp alls och går ej att nå.
Eller så får man inge svar alls...Jag håller mig lugn, han håller på om allt!
Fel kläder, fel skor, osv.
Sen håller hans fru på och pratar skit om mig inför alla och på sociala medier.
Hon sköter pratet åt honom och eventuella skrivna lappar.
Dessutom skickar otrevliga sms till mig med diverse mindre trevligt innehåll.
Du baserar alltså din "fakta" på ngt han sagt i affekt vid er separation (för hur många år sedan?) samt på hörsägen? Förlåt men det låter varken seriöst eller som om du klarar av att se bortom dina förutfattade meningar. Sällan är allt svartvitt vet du ;)
Nej, du behöver inte vara tillgänglig på mobil för ditt ex. Kan de inte sköta det så meddelar du # skriftligen (sms eller mail) att hädanefter kommer all kommunikation ske genom mail som du kollar av en eller två bestämda dagar i veckan. Kan han inte hantera det är der hand problem Och det är hans umgänge som blir lidande. Om ni i framtiden skulle hamna i rätten har du varit tydlig och har "ryggen fri". Visst ska du kunna samarbeta gällande umgänge men det är inte samma sak som att tillåta dem bete sig illa.
Har ni gemensam vårdnad meddelar du även att han får kontakta förskoka/skola och att han får be dem att skicka all info till honom också. Förskolan har skyldighet att ge samma info till honom och han har ansvar som vårdnadshavare att själv söka information.
På så sätt behöver du inte kontakta honom om påskfeste4, studiedagar osv.
Om läkarbesöken infaller på din tid och det inte är ngt allvarligt så behöver han ju inte informeras om det heller...
Minimera er kontakt till absolut minimum så slipper han bli irriterad på att du hör av dig och du slipper bli irriterad på att han inte svarar.
Har ni vv så kan ni ju sköta sko o klädinköp själva också så behöver han inte klaga på att du köper fel.. Ni delar på barnbidraget och sköter era egna utgifter gällande barnet.