• Brumma

Varannan vecka? Vad krävs egentligen?

Första reaktionen när jag läser din TS är att du har svårt att se att barnet faktiskt har rätt till båda er föräldrar. Jag förstår hur man rent själviskt kan vilja ha sina barn heltid. Det hade gjort fruktansvärt ont att bara få träffa dem vv. Men jag förstår inte hur man kan låta den själviskheten vinna över att barnet har rätt till båda föräldrarna...

Du beskriver ju inget som gör att pappan låter olämplig utan det du reagerar på är att han inte vill betala underhåll. Förlåt men det har jag mycket svårt att tro på.

Han har fått till ett fungerande umgönge - trots att ni har noll kommunikation - och nu vill han utöka till vv. Det är ett fullständigt naturligt steg när barnet blir äldre. Så länge ert barn inte är under tre finns ju inga hinder när det faktiskt funkar bra. Är barnet under tre år så verkar ju pappan faktiskt prata lite framåt i tiden och då är det ju bra om ni börjar utöka så smått och öka på till treårsåldern.

Min bonusdotters mamma sa att hon vägrade vv för att hon ville ha underhållet. En jäkla skitanledning men jag är ju inte riktigt så inskränkt att jag tror att detta var huvudanledningen

Hon ville ha sitt barn på heltid. Visst kan underhållet ha spelat roll men största anledningen att hon ville ha sitt barn. Tyvärr var hon oförmögen att skilja på sina önskningar i behov och barnets önskningar o behov och sedan gick det som det gick..

Så ja, underhållet kanske spelar roll men de4 lär ju inte vara huvudanledningen.

Att ni inte kan samtala ens om de minsta sakerna visar ju dessutom på att du inte har en aning om vad pappan vill och önskar innerst inne - och vad han känner för sitt barn..

Till huvudfrågan då.. vad krävs för vv.

Inte så mkt. Att föräldern inte är direkt olämplig och att transporterna går att lösa.

Speciellt mkt mer kontakt än ni har idag behövs ju inte heller. Ha varsin mailadress där ni ngn gång i veckan läser mail och där ni skriver om det är ngt viktigt. Om barnet är bjudet på kalas. Om det blivit kallelse till tandläkaren eller om barnet varit sjukt. Det räcker ganska långt.

Du tar upp flytt.. Har ni gemensam vårdnad är det ju inte bara att flytta hur du vill. Oavsett om ni har vv eller inte. Även med ensam vårdnad så finns det en del saker att följa. Tex får man då som boendeförälder inte flytta så att det påverkar umgänget..

Bor barnet vv och du väljer att flytta får du inte byta förskola som du vill så alternativet du tar upp skulle ju snarare bli sådant att det var du som fick pendla till barnets förskola istället.

• Brumma
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-02 23:14:50 följande:

Ja. Han har sagt det till mig förr vid separationen och även nyligen till en gemensam bekant som berättade för mig.Han är inte direkt lämplig och umgängen sköts inte bra heller.Han kollar aldrig sin mail.

Jag har smsat och även mailat om läkarbesök och utvecklingssamtal, speciella saker om dagis. (påskparad, lucia, julavslutning osv) flera gånger.

Får svar att han dyker upp, sen dyker han inte upp alls och går ej att nå.

Eller så får man inge svar alls...Jag håller mig lugn, han håller på om allt!

Fel kläder, fel skor, osv.

Sen håller hans fru på och pratar skit om mig inför alla och på sociala medier.

Hon sköter pratet åt honom och eventuella skrivna lappar.

Dessutom skickar otrevliga sms till mig med diverse mindre trevligt innehåll.

Du baserar alltså din "fakta" på ngt han sagt i affekt vid er separation (för hur många år sedan?) samt på hörsägen? Förlåt men det låter varken seriöst eller som om du klarar av att se bortom dina förutfattade meningar. Sällan är allt svartvitt vet du ;)

Nej, du behöver inte vara tillgänglig på mobil för ditt ex. Kan de inte sköta det så meddelar du # skriftligen (sms eller mail) att hädanefter kommer all kommunikation ske genom mail som du kollar av en eller två bestämda dagar i veckan. Kan han inte hantera det är der hand problem Och det är hans umgänge som blir lidande. Om ni i framtiden skulle hamna i rätten har du varit tydlig och har "ryggen fri". Visst ska du kunna samarbeta gällande umgänge men det är inte samma sak som att tillåta dem bete sig illa.

Har ni gemensam vårdnad meddelar du även att han får kontakta förskoka/skola och att han får be dem att skicka all info till honom också. Förskolan har skyldighet att ge samma info till honom och han har ansvar som vårdnadshavare att själv söka information.

På så sätt behöver du inte kontakta honom om påskfeste4, studiedagar osv.

Om läkarbesöken infaller på din tid och det inte är ngt allvarligt så behöver han ju inte informeras om det heller...

Minimera er kontakt till absolut minimum så slipper han bli irriterad på att du hör av dig och du slipper bli irriterad på att han inte svarar.

Har ni vv så kan ni ju sköta sko o klädinköp själva också så behöver han inte klaga på att du köper fel.. Ni delar på barnbidraget och sköter era egna utgifter gällande barnet.
  • Brumma
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-03 08:30:52 följande:

För att han aldrig kollar sin mail. Vi försökte ett tag och det funkade ej.

Har ingen mellanhand till hjälp.Han kan inte ens köpa kläder nu utan kommer hit med barnet utan både strumpor, tröja och skor ibland.

Om han inte klarar av att sköta kommunikationen på ett vettigt sätt så ge honom inget val. Självklart fortsätter han som tidigare om du går med på att "ge dig" när han inte klarar att hålla överenskommelser..

Om han får vv är han tvungen att sköta det. Klarar han inte det så får du väl orosanmäka honom för lämnar han barnet utan vettiga kläder är han ju inte lämplig att ha hand om barnet. Då borde du väl sätta dig emot även vanligt umgänge? Ny räknar jag med att detta inte hö de en varm sommardag utan på vintern eller liknande. ..
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2016-05-03 08:55:40 följande:

Kommunikation är A och O för VV.

Klarar man inte det så ska man inte ha VV.

Sen är inte den umgängesformen den främsta heller.

Vill han ha VV så får han allt skärpa till sig rejält.

Man måste inte heller dela på barnbidraget.

Det måste inte delas nej men om pappan begär det har han rött till det.

För vissa barn är vv bäst, för vissa inte. Hur kommer det sig att du talar för alla?

Och nej. Det kan fungera utmärkt med vv utan mer än nödvändig kommunikation. Så det är inte A och O..
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2016-05-03 10:08:32 följande:

Då får han nog ta det vidare.

Jag talar inte för alla, jag säger bara att VV inte är det vanligaste umgängessättet.

Och ska man ha det måste man kunna kommunicera.

Det är egentligen givet för alla umgängen.

Vad menar du med att ta det vidare?

Om det blir vv så anmäler han bara till försäkringskassan att han vill ha halva barnbidraget. Ngt vidare behövs det inte ta det :)

Du skrev att det inte var den främsta umgämgesformen. Om du menade vanligaste tolkade jag dig fel. Jag förstod det som att det inte var den bästa umgängesformen. Vilket det inte är för alla barn. Dock visar ju undersökningar att de barn med separerade föräldrar som faktiskt bor vv mår bättre än de som bor tex vh.

Och nej. Jag vet flera föräldrar där kommunikationen är närmast noll. Där den kommunikationen som sker endast sker per mail en fast dag i vecka. Och det fungerar utmärkt. Så nej. Det är inte givet och det är ingen nödvändighet.
Svar på tråden Varannan vecka? Vad krävs egentligen?