Varannan vecka? Vad krävs egentligen?
Första reaktionen när jag läser din TS är att du har svårt att se att barnet faktiskt har rätt till båda er föräldrar. Jag förstår hur man rent själviskt kan vilja ha sina barn heltid. Det hade gjort fruktansvärt ont att bara få träffa dem vv. Men jag förstår inte hur man kan låta den själviskheten vinna över att barnet har rätt till båda föräldrarna...
Du beskriver ju inget som gör att pappan låter olämplig utan det du reagerar på är att han inte vill betala underhåll. Förlåt men det har jag mycket svårt att tro på.
Han har fått till ett fungerande umgönge - trots att ni har noll kommunikation - och nu vill han utöka till vv. Det är ett fullständigt naturligt steg när barnet blir äldre. Så länge ert barn inte är under tre finns ju inga hinder när det faktiskt funkar bra. Är barnet under tre år så verkar ju pappan faktiskt prata lite framåt i tiden och då är det ju bra om ni börjar utöka så smått och öka på till treårsåldern.
Min bonusdotters mamma sa att hon vägrade vv för att hon ville ha underhållet. En jäkla skitanledning men jag är ju inte riktigt så inskränkt att jag tror att detta var huvudanledningen
Hon ville ha sitt barn på heltid. Visst kan underhållet ha spelat roll men största anledningen att hon ville ha sitt barn. Tyvärr var hon oförmögen att skilja på sina önskningar i behov och barnets önskningar o behov och sedan gick det som det gick..
Så ja, underhållet kanske spelar roll men de4 lär ju inte vara huvudanledningen.
Att ni inte kan samtala ens om de minsta sakerna visar ju dessutom på att du inte har en aning om vad pappan vill och önskar innerst inne - och vad han känner för sitt barn..
Till huvudfrågan då.. vad krävs för vv.
Inte så mkt. Att föräldern inte är direkt olämplig och att transporterna går att lösa.
Speciellt mkt mer kontakt än ni har idag behövs ju inte heller. Ha varsin mailadress där ni ngn gång i veckan läser mail och där ni skriver om det är ngt viktigt. Om barnet är bjudet på kalas. Om det blivit kallelse till tandläkaren eller om barnet varit sjukt. Det räcker ganska långt.
Du tar upp flytt.. Har ni gemensam vårdnad är det ju inte bara att flytta hur du vill. Oavsett om ni har vv eller inte. Även med ensam vårdnad så finns det en del saker att följa. Tex får man då som boendeförälder inte flytta så att det påverkar umgänget..
Bor barnet vv och du väljer att flytta får du inte byta förskola som du vill så alternativet du tar upp skulle ju snarare bli sådant att det var du som fick pendla till barnets förskola istället.