• tuntemattomana

Finns det mjukisbyxor som inte "får knän"?!

Någon som köpt mjukisbyxor som inte formar sig så där fult efter knäna?
    Ni vet, man står upp men ändå buktar knäna ut..
    Eller blir det alltid så eftersom att de är gjorda av bomull?
    Har provat mönstrade byxor med mudd i midjan och vristerna som har varit 
    så populärt de senast åren men de formar sig ju också.. :C

• Svar på tråden Finns det mjukisbyxor som inte "får knän"?!
  • tuntemattomana

Ja helst är det ju bomull jag vill ha, men det kanske är syntet som gäller om de inte ska forma sig. ull låter väldigt svettigt!

• Hedhopp

Det blir knän för att det är ett elastiskt tyg. Elastiska tyger är stickade och formar sig efter kroppen. Stumma tyger är vävda och formar sig inte lika mycket. Ska du ha byxor i ett stumt, vävt tyg behöver de vara rymligare, luftigare. Men då minskar risken för knän.

Du behöver inte helt välja bort bomull. Kontrollera bara att det finns en del elastan eller annan syntet i dem, då blir de inte lika lätt uttöjda. Och de drar lättare ihop sig intill exempel tvätten. Men så länge du har kläder i ett elastiskt tyg som formar sig efter kroppen så finns risken för knän och liknande.

• Modesty

Har aldrig tänkt på det problemet faktiskt men jag använder mjukisar hela dagarna (är hemma med bebis) och mina favoriter som jag har fem par av är cubus.com/sv/7031115_F951 och de ger inga knämärken.

• tuntemattomana
    Hedhopp skrev 2016-05-02 08:52:59 följande:

Det blir knän för att det är ett elastiskt tyg. Elastiska tyger är stickade och formar sig efter kroppen. Stumma tyger är vävda och formar sig inte lika mycket. Ska du ha byxor i ett stumt, vävt tyg behöver de vara rymligare, luftigare. Men då minskar risken för knän.

Du behöver inte helt välja bort bomull. Kontrollera bara att det finns en del elastan eller annan syntet i dem, då blir de inte lika lätt uttöjda. Och de drar lättare ihop sig intill exempel tvätten. Men så länge du har kläder i ett elastiskt tyg som formar sig efter kroppen så finns risken för knän och liknande.

tack för infon! :)
    Modesty skrev 2016-05-02 09:56:14 följande:

Har aldrig tänkt på det problemet faktiskt men jag använder mjukisar hela dagarna (är hemma med bebis) och mina favoriter som jag har fem par av är cubus.com/sv/7031115_F951 och de ger inga knämärken.

ska kolla in!
  • Fiiliduttan

Jag är en sann ullentusiast, men jo, svettig blir man om man har för varma kläder - och ull är varmt. Jag övergick nyligen till bomullsstrumpssäsongen (från ullstrumpesäsongen). Det spelar ingen roll att ull kan ta upp ca 35% av sin vikt i fukt utan att kännas blöt och att den släpper ut fukt från plagget. För varma kläder är och förblir för varma. Men i övrigt är ull ett underbart material i kläder!!

Förlåt min utsvävning.

• tuntemattomana
    Fiiliduttan skrev 2016-05-02 11:34:50 följande:

Jag är en sann ullentusiast, men jo, svettig blir man om man har för varma kläder - och ull är varmt. Jag övergick nyligen till bomullsstrumpssäsongen (från ullstrumpesäsongen). Det spelar ingen roll att ull kan ta upp ca 35% av sin vikt i fukt utan att kännas blöt och att den släpper ut fukt från plagget. För varma kläder är och förblir för varma. Men i övrigt är ull ett underbart material i kläder!!

Förlåt min utsvävning.

Du fick så gärna sväva ut! :)
    Lite så jag tänkte. Syntet blir ju också varmt men jag kan tänka
    mig att ull blir varmt på ett luftigare och trevligare sätt. det andas ju som sagt.
  • Lena

Det finns tunn ull och tjockare ull. Tunn ull behöver inte vara varmt.

• EnAnonumius
    tuntemattomana skrev 2016-05-01 20:14:54 följande:
    Någon som köpt mjukisbyxor som inte formar sig så där fult efter knäna?
    Ni vet, man står upp men ändå buktar knäna ut..
    Eller blir det alltid så eftersom att de är gjorda av bomull?
    Har provat mönstrade byxor med mudd i midjan och vristerna som har varit 
    så populärt de senast åren men de formar sig ju också.. :C
    Har aldrig lyckats att få "knän" på mjukisbyxor (oavsett material och prisklass). Då skall man ha i åtanke att jag älskar att sitta i halv och hel lotus, jag tycker det är bekvämast att sitta så.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Physalis

Jag har ett par puma mjukisar. Inga knän men de är också säkert 10 år gamla så det kan vara därför också

• Physalis
    plusplus82 skrev 2016-05-03 09:37:03 följande:

hur menar du m knän ???ta kort o visa =O)

När man suttit ner med sina mjukisbyxor så får de en utbukning där knäna tryckt på tyget när man ställer sig upp
  • Mooomin

Jag tycker att det underlättar lite att man har stora mjukisar. Då blir de inte lika "uttöjda" vid knäna lika lätt. Men det är ju en smaksak om man gillar att klä sig så. Har jag tex vanligtvis M i byxor så tar jag XL i mjukisar.

Svar på tråden Finns det mjukisbyxor som inte "får knän"?!