Inlägg från: NykteristenLoggadesUr |Visa alla inlägg
  • NykteristenLoggadesUr

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Jag loggades ur. Tog ett nytt "lånenick".

Jag har ingen aning om varför de frågorna ställdes.

Det jag går på är dock inte familjerätten-samarbetssamtal, utan det är något annat de har som de erbjuder den förälder som söker sig till FR, om den andre föräldern inte vill delta på samarbetssamtal.

• NykteristenLoggadesUr
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 18:44:54 följande:

Jag loggades ur. Tog ett nytt "lånenick".

Jag har ingen aning om varför de frågorna ställdes.

Det jag går på är dock inte familjerätten-samarbetssamtal, utan det är något annat de har som de erbjuder den förälder som söker sig till FR, om den andre föräldern inte vill delta på samarbetssamtal.

Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:38:43 följande:

Och varför frågade de det? Förstår inte syftet med en sån fråga från familjerättens sida.

• NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:48:07 följande:

Fast ändå faktiskt inte relevant. En nykter alkoholist kommer förmodligen ha ett visst sug efter alkohol hela sitt liv men behöver nödvändigtvis inte vara en dålig förälder för det. Det relevanta är inte vilka tankar och impulser man har utan hur man hanterar dem. Det viktigaste och det enda som egentligen spelar någon roll är hur man beter sig.

Fast jag är ingen "nykter alkoholist" heller. Jag har aldrig varit alkoholist. Jag drack första gången på min 18-årsdag. Har inte druckit en droppe sedan sommaren det året jag fyllde 20 år.
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:49:26 följande:

Någon sorts stödsamtal?

Precis.
  • NykteristenLoggadesUr
    Darimna skrev 2016-04-30 18:52:05 följande:

Vem fan vill inte ta ett glas för att koppla av ibland?!?

Det är väl självklart att man kan känna så, det är ju därför vi har alkohol.

Ja, när jag pratade med min bästa väninna om detta så sa hon att hon och hennes man tar sig ett glas rött, ibland två, varje fredag och lördag - för att det är gott och för att koppla av. Så egentligen är det inget del i det. Men i mitt fall så är det ju helt falska anklagelser hon kommer med. Och vad gör jag för att skydda mig och mitt barn från en ev. separation? :(
  • NykteristenLoggadesUr
    Linamavis skrev 2016-04-30 18:58:42 följande:

Då har jag verkligen problem!!! Jag har drömt om en flaska rött och ett paket cigaretter sen jag blev gravid med första barnet :) lycka till!! Det ordnar sig nog ska du se. Styrkekram

Tack! Ja, jag hoppas att det ordnar sig. Eller, ja, att det inte blir något av detta.

Det är som att tala med en vägg. Hon hör inte vad jag säger/gör om allt jag säger och lägger ord i min mun.
    Anonym (Men hallå!?) skrev 2016-04-30 19:00:37 följande:

Man kan väl inte ha alkoholproblem och vara alkoholist om man under tio års tid varit nykterist???

Prata med hennes chef och öppna inte dörren för någon!

Jag ska försöka få prata med hennes chef på måndag.
  • NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 19:04:50 följande:

Du har inget att oroa dig för gällande alkoholen. Låt henne göra en orosanmälan om hon vill. Om det blir en utredning hos socialtjänsten kan du ärligt berätta att du inte har några alkoholproblem och att du inte druckit en droppe på tio år. Man kan med vissa blodprover se om någon dricker. Du kan i värsta fall erbjuda dig att regelbundet gå på såna blodprovskontroller för att påvisa din nykterhet.

Men tror du att det kan vara någonting annat hen reagerat på? Är du välmående kroppsligt och själsligen? Deprimerad? Impulsiv? Problem med att uppfostra barnen? Ja vad som helst som hen kan ha reagerat på?

Ska du verkligen fortsätta gå på de stödsamtalen? Får du ut någonting av dem?

Ja, om de inte tar mitt barn akut, LVU eller vad det heter, så kan jag slappna av och bevisa min oskuld. Men hon verkade riktigt upprörd när hon sa "du förstår väl att du har alkoholproblem!?".

Jag har bara varit på två samtal. Det första var jättebra, två veckor senare (igår) var jag på det andra samtalet och stämningen var helt annorlunda mot första gången.

Nej, hon har inte påpekar något. Jag ser nog ganska alldaglig ut. Naturligt smal, väldigt lycklig med mitt barn, mitt drömjobb, och att livet blivit så bra efter separationen.

Så, nej, jag kan inte komma på vad det skulle vara. Allt hon nämnt är den där alkoholen som inte ens existerar i mitt liv.
  • NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 19:22:58 följande:

Risken för akut omhändertagande är nog minimal om inte tanten är psykotisk och hittar på. Jag menar, hur skulle hon ens kunna motivera ett omhändertagande till sin chef eller domstolen? Det finns ju inget att gå på liksom.

Tycker inte du bör gå på samtal hos henne mer. Hon verkar varken vara kompetent eller stabil. Byt ut henne eller vänd dig någon annanstans om du behöver stöd.

Får man fråga varför du är i behov av stödsamtal?

Det är ju det jag är rädd för. Till och med face to face så förvränger hon det jag säger/lägger ord i min mun. Vad säger hon då inte till andra?

Nej, jag ska självklart sluta träffa henne.

Jag ringde och ville få en tid om samarbetssamtal (pappan hade så sagt att han ville det). Men sedan "hoppar han av" dagen innan vi ska dit. Då ringer jag till henne och säger detta, varpå hon säger att jag kan få komma själv om jag känner att jag vill prata om situationen och få en uomståendes syn på saken. Och första samtalet var trevligt och kändes bra. Men det andra samtalet, det igår, var så jäkla konstigt. Kändes som dolda kameran eller nått. Så surrealistiskt.
  • NykteristenLoggadesUr
    Anonym (Socionom) skrev 2016-04-30 19:13:07 följande:

Det finns sedan ett par år ett test man kan få utfört på vårdcentralen som mäter värden och leverns status. Genom detta kan man se om man konsumerat mer än "normalt" med alkohol under en längre tid.

När jag arbetade på socialtjänsten skickade vi ibland en begäran om detta test (kan alltså bekostas av socialtjänsten på förekommen anledning). Tyvärr har jag glömt vad testet heter.

Vill dock tillägga att om de uppgifter du berättar stämmer låter det mycket överdrivet av handläggaren.

Lycka till.

Hej!

Vet du vad det kostar att göra ett sådant privat, ur egen plånbok? Kan man det?

Känns lite som "kosta vad det kosta vill", om det kan rädda situationen. Det skulle kännas tryggt att ha ett dagsfärskt test att visa om det skulle uppstå något.
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!