• Holma

Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

Drottningen70 skrev 2016-05-01 10:57:23 följande:
    Och? Det är ändå självklart att det är den VUXNE som får ta obehaget. En vuxen som varken jobbar eller pluggat har betydligt större möjlighet att fixa sin egen tillvaro än ett barn har. Den vuxne kan gå till bibblan några timmar, fara iväg en helg till kompisar, och har betydligt större möjlighet till egentid och lugn och ro hemma under dagarna än vad ett barn som går i skolan och har läxor att göra, har. En 20 åring har redan fått sina behov från föräldrahemmet tillgodosedda, medan en 8 åring fortfarande ska erbjudas bästa möjligheter att utvecklas. 20 åringen är redan "färdig" och har redan haft sitt eger rum, där han haft sina saker, kunnat ha kompisar på besök etc. Nu är det småbarnens tur och 20 åringen får maka sig.
    Så det är obehagligt för två syskon på 8 o 10 år att dela rum i nått år extra ?
  • Holma
    Drottningen70 skrev 2016-05-01 11:01:22 följande:
    Fast det där stämmer nog nästan ingenstans. Det brukar finnas en inkomstruta att fylla i för att komma vidare, men det går alldeles utmärkt att fylla i 2 kr där, för att kunna slutföra. Inkomsten blir bara relevant när man väl erbjudits en bostad.
    Nä inte här tyvärr o dessutom är det köer o samla poäng som gäller o det är lång kö .

Sen finns det säkert ställen som det är lättare att få bostad med osäker inkomst men tyvärr inte här .

Hur lätt är det tex i Stockholmsområdet att få bostad ? Svårt att tro att alla som 20 åring jan flytta där oxå .
  • Holma
    Drottningen70 skrev 2016-05-01 11:08:41 följande:
    Bostadssituationen här är oerhört svår, det är det ju ingen som argumenterar emot. Poängen är att det är rimligare att en vuxen tar omaket än ett barn. Här får man finna sig i att bo både andra, tredje eller fjärde hand eller bo inneboende med delat kök och badrum när man flyttar hemifrån. Man är nog betydligt mer benägen som 20 åring att nappa på ett sådant alternativ om man bor på tältsäng i hallen än om man har det smutt med eget rum och välfyllt kylskåp i föräldrahemmet. Gäller att skapa lite incitament.
    Fast det jag försöker få er att förstå är att inget av detta är lika lätt i hela landet , det är olika svårt i olika delar av landet just med jobb o eget boende hur mycket möjligheter det än finns
  • Holma
    yodi skrev 2016-05-01 11:11:29 följande:
    har själv barn i den åldern och dom börjar helt klart komma upp i den åldern när ett eget rum behövs, 10 åringen vill kunna sitta själv med sina kompisar inne på rumet och åtta åringen likaså.
    Men skulle du kasta ut 20 åringen från sitt rum o du var i den sitsen ?
  • Holma
    Drottningen70 skrev 2016-05-01 11:16:45 följande:
    Jag har inte sagt nåt om att det inte kan vara svårt med boende. Jag bor som sagt i Stockholm så jag är rätt på det klara med det....

Det är det faktum att det är den vuxne som får stå ut med att det är jobbigt som jag skriver om. Den vuxne har redan haft sitt egna rum i många år. Nu är det, de yngre barnens tur och den vuxne som har fler möjligheter får stå tillbaka för sina yngre syskons skull...
    Ja alla har vi olika syn på saker o det är väl tur det annars fanns inget att diskutera . Dom små hinner ha egna rum dom med innan dom blir vuxna .
  • Holma
    Ess skrev 2016-05-01 11:26:44 följande:
    På många av de kommunala bostadsområdena finns det väääääldigt många som har soc som enda inkomst.
    Har du bidrag så har du en fast inkomst, sen är det ju klart att en privat värd kan välja och vraka och ställa nästan vilka krav den vill.
    Så tänker inte dom i vår kommun tyvärr .

Sen skulle aldrig soc betalaren hyra o andra kostnader så länge man inte blir utkastad av sina föräldrar eller om föräldrarna absolut inte har möjligheten att ha dom hemma heller .
    Däremot kan man få soc om man bor hemma o är över 20 utan inkomst för att betala för sig hemma
  • Holma
    SupersurasunkSara skrev 2016-05-01 13:46:10 följande:
    Deras barn är inte så små. De är i en ålder då många barn, troligen de flesta, faktiskt vill ha ett eget krypin.

Kanske går det att dela av något av rummen? Isf kan ju de äldsta barnen dela det, de behöver troligen ingen större golvyta i sitt rum.
    Det vill nog en 20 åring oxå
  • Holma
    SupersurasunkSara skrev 2016-05-01 13:53:04 följande:
    Du är medveten om att man inte är fastklistrad i sin egen kommun? Ja, de allra flesta vill bo kvar med släkt och vänner, men i dagens läge kan inte alla det.

Jag som har barn som går i skola här på orten, eller gjorde ska jag väl säga, och en man med fast jobb på orten måste också flytta om jag får jobb   ort och veckopendla.

Det gäller även ungdomar. Mina barn står i bostadskö lite varstans i landet. Den ena bara på vissa ställen då de flesta kräver att man är 18, men den äldsta på alla möjliga ställen. Utifall att.
    Absolut men alla kanske inte är mogna att flytta många mil själv utan kontaktnät vid 20 år heller , alla 20 åringar klarar inte av det
  • Holma
    Anonym (dfghjklö) skrev 2016-05-01 13:56:53 följande:
    Jo, det gör de visst. De vill gärna neka, men överklagar man får man rätt. Man är inte försörjningsskyldig för vuxna.
    Nä det vet jag väl o som jag skrev så får man soc om man bor hemma för att betala för sig men bostadskön godkänner inte socialbidrag som inkomst här tyvärr o det kan man inte överklaga då det är hyresvärdens regler
  • Holma
    SupersurasunkSara skrev 2016-05-01 13:59:56 följande:
    Men 20-åringen är ansvarig för sig själv.
    Holma skrev 2016-05-01 13:54:44 följande:Absolut men alla kanske inte är mogna att flytta många mil själv utan kontaktnät vid 20 år heller , alla 20 åringar klarar inte av det
    Det är mycket möjligt att de inte är. Men 20-åringar är ändå ansvariga för sig själva och att en person ska ha eget rum trots att denne bor varannan v, vilket bara det är knepigt vid den åldern, medan de som bor där jämt ska tränga ihop sig är, för mig och många andra helt vansinnigt.

Du är så klart i din fulla rätt att tycka att de yngre barnen ska stå tillbaka för de äldre, precis om jag är att tycka helt annorlunda.

Tränga ihop sig har ju gått bra hittills så varför skulle det inte hå ett tag till för att bonusen fyllt 20 ?
    Ansvara för sig själv kan man göra trots att man bor hemma o möjligheten att flytta ligger längre fram
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...