3år - treordsmeningar. Seriöst? Stämmer det för NÅGON?
Tycker att jag har hört hundra gånger nu från olika håll (typ BVC, mamma, osv) att man brukar säga generellt "Ett år - ettordsmeningar, två år - tvåordsmeningar, tre år - treordsmeningar" Men det kan väl ändå inte vara den vanliga utvecklingen?
Självklart för några få barn, men de är i så fall extremt sena, en treåring som inte kommit längre i talet än att använda treordsmeningar måste ligga långt efter, när lär man sig i så fall prata ordentligt? I skolan?
Alla treåringar jag har mött kan samtala med långa meningar, diskutera och resonera, resitera hela sånger och verser, berätta obehindrat om sitt liv, sina intressen, sin familj osv. De flesta pratar så gott som helt rent och använder meningsbyggnader någorlunda korrekt.
En del har fortfarande lite talfel, men treordsmeningar? Det använder man väl när man är 1,5 år? även ett barn som fyllt nyligen två förväntar jag mig kan använda mycket längre meningar än tre ord i sina samtal.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-30 18:07
Självklart är alla barn olika och självklart fattar jag att inte alla 18månaders pratar 3-ordsmeningar, men jag tänker ändå att det måste vara mycket vanligare att man pratar 3-ordsmeningar vid 18 månader än att man inte gör det före man fyller 3 år.
Jag har alltid liksom tokat det som att det är en generell måttstock för hur barns utveckling brukar se ut, inte för vad de allra minst borde kunna. Det var därför jag frågade hur andra uppfattar saken.
Jag vet naturligtvis att det måste finnas en stor mariginal för att barn utvecklas i olika takt.