• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Oviss01
    Myspys85 skrev 2016-05-21 18:34:47 följande:
    Jag förstår absolut, det är skitjobbigt att gå och vänta men det kommer kännas skönt att kunna berätta sedan när ni väl gjort UL. Tiden går fort! "Skönt" ändå att du fått mer symptom nu hehe, man får ångra att man önskat fler symptom...
    Oviss01 skrev 2016-05-21 17:11:18 följande:

Hur tänker ni kring kub-testet. Gör "alla" det? 

Vi hade inte tänkt göra KUB men när vi väl blev gravida ändrade jag mig, vi har kämpat rätt länge och jag vill att barnet mår bra och att vi inte får jobbiga överraskningar senare i graviditeten. Tycker även att det är skönt med ett extra ultraljud. Dock kommer det krävas att vi får väldigt dåliga riskodds för att jag ska göra något moderkaksprov, känns onödigt med ett ingrepp om inte oddsen är väldigt höga förstås. Hur känner du/ni?
    Jag önskar att alternativet inte ens fanns.. men jag känner att enda gången det är värt med KUB är antingen om det är ett jättebra resultat, eller om det är ett riktigt dåligt. Är det däremellan så kommer man oroa sig tills barnet föds. Och dessutom är det så liten risk att det är något hur som helst. Dessutom finns det så många sjukdomar/syndrom som är tusen gånger värre än de som kollas vid KUB. 

Jag har inskrivning på tisdag, och jag kommer nog inte fråga efter KUB själv. Utan vi får se om hon tar upp det och vad hon i så fall säger om det då.

Men spontant så vet jag inte om inte kub bara skulle innebära mer oro. Jag är orolig så det räcker redan, över allt..
  • Björckan
    Oviss01 skrev 2016-05-22 09:25:20 följande:

Jag önskar att alternativet inte ens fanns.. men jag känner att enda gången det är värt med KUB är antingen om det är ett jättebra resultat, eller om det är ett riktigt dåligt. Är det däremellan så kommer man oroa sig tills barnet föds. Och dessutom är det så liten risk att det är något hur som helst. Dessutom finns det så många sjukdomar/syndrom som är tusen gånger värre än de som kollas vid KUB. 

Jag har inskrivning på tisdag, och jag kommer nog inte fråga efter KUB själv. Utan vi får se om hon tar upp det och vad hon i så fall säger om det då.

Men spontant så vet jag inte om inte kub bara skulle innebära mer oro. Jag är orolig så det räcker redan, över allt..

Ja så kände vi också med första barnet. Nu kändes det mer som att ja men de här tre syndromen _kan_ man ju i alla fall kolla sannolikheten för (med fvp eller mkp kan man ju dessutom kolla hela kromosomuppsättningen). Men vi var också beredda på att avsluta graviditeten om ett fvp visade att barnet var sjukt... Om man inte vet hur man ställer sig till ett dåligt resultat eller inte vet om man kan hantera det så bör man nog inte göra kub...
  • Sabina91

Hallå där!

Hoppar in här efter att precis plussat, fick ett pytte svagt plus igår på ett RFSU test som legat i badrummet i flera månader. Imorse tog jag ett clearblue digital med veckoindikator och fick gravid 1-2 veckor samtidigt tog jag ett RFSU till som var negativt???? Detta är min andra graviditet, fick ett MA två veckor innan jul, skulle varit i början av vecka 14 men fostret och graviditeten hade stannat i vecka 8.. Är nu jätte rädd för att det ska bli samma sak, samtidigt som jag vill hoppas. Ska berätta för sambon nu ikväll då han varit borta på jobb hela helgen men vi har känt på oss detta några dagar nu så kommer väl inte som en överaskning direkt.. Mina symptom är ömma bröst som kommer och går speciellt höger sida, de har svullnat upp och blivit större och bröstvårtor och Vårgårdarna är mycket större, sedan lite små mensvärk som kommer och går ihop med ständig hunger.

Drack en halv celsius förra helgen borde jag vara orolig samt att jag drack två cider precis vid min troligtvisa ägglossning. Min mens och ägglossning har alltid varit oregelbunden men varit ännu värre sedan MA.. Vill så gärna ha detta barn men samtidigt är jag jätte orolig för att mist det, och att jag druckit "farliga" saker innan jag visste att jag var gravid och hade ägglossning gör inte saken bättre..

• Myspys85
    Sabina91 skrev 2016-05-22 20:02:29 följande:

Hallå där!

Hoppar in här efter att precis plussat, fick ett pytte svagt plus igår på ett RFSU test som legat i badrummet i flera månader. Imorse tog jag ett clearblue digital med veckoindikator och fick gravid 1-2 veckor samtidigt tog jag ett RFSU till som var negativt???? Detta är min andra graviditet, fick ett MA två veckor innan jul, skulle varit i början av vecka 14 men fostret och graviditeten hade stannat i vecka 8.. Är nu jätte rädd för att det ska bli samma sak, samtidigt som jag vill hoppas. Ska berätta för sambon nu ikväll då han varit borta på jobb hela helgen men vi har känt på oss detta några dagar nu så kommer väl inte som en överaskning direkt.. Mina symptom är ömma bröst som kommer och går speciellt höger sida, de har svullnat upp och blivit större och bröstvårtor och Vårgårdarna är mycket större, sedan lite små mensvärk som kommer och går ihop med ständig hunger.

Drack en halv celsius förra helgen borde jag vara orolig samt att jag drack två cider precis vid min troligtvisa ägglossning. Min mens och ägglossning har alltid varit oregelbunden men varit ännu värre sedan MA.. Vill så gärna ha detta barn men samtidigt är jag jätte orolig för att mist det, och att jag druckit "farliga" saker innan jag visste att jag var gravid och hade ägglossning gör inte saken bättre..

Du behöver absolut inte oroa dig för att du drack lite alkhol runt ägglossningen, det kan inte påverka barnet eftersom befruktningen knappt ens skett då. Och de första två veckorna efter ägglossningen har embryot ingen direkt blodtillförsel från dig, som jag förstått det, så det är inte hela världen om man ätit något olämpligt innan man plussar :) Stort grattis och jag håller tummarna för er, det kommer säkert lyckas denna gång! Glad
  • Makintoch
    Emsan91 skrev 2016-05-25 07:05:44 följande:

Hallå tjejer! Hur mår ni allihop?

Går graviditeterna bra?

Hej! Det går bra! Jag börjar märka av extrem hunger.. Blir liksom aldrig riktigt mätt. Och om jag blir det så är jag hungrig igen efter en eller två timmar. Annars känner jag inte av några särskilda graviditetsymtom! Hur mår du själv?
  • Oviss01
    Emsan91 skrev 2016-05-25 07:05:44 följande:

Hallå tjejer! Hur mår ni allihop?

Går graviditeterna bra?

Hej!

Jag är i vecka 8 nu (7+5) och var på inskrivning igår på MVC. Jag berättade om min PCO och att jag tog ägglossningsstimulerande för att bli gravid etc. hon sa direkt då att det kanske kunde vara skönt med ett tidigt UL. Jag trodde jag skulle behöva tjata mig till det Fick tid redan nästa vecka, då är jag dock bortrest, så blir UL den 7 juni. Känns så himla spännande (och läskigt). Finns liten risk för tvillingar då jag hade två mognande ägg när jag var på UL innan ÄL.

Annars mår jag bra. Måste upp och kissa 2-3 gånger per natt bara.. känner mig äcklad av tanken på mat, men mår inte direkt illa. Frustrerande dock, får kämpa i mig mat. 
  • Emsan91
    Makintoch skrev 2016-05-25 08:46:04 följande:

Hej! Det går bra! Jag börjar märka av extrem hunger.. Blir liksom aldrig riktigt mätt. Och om jag blir det så är jag hungrig igen efter en eller två timmar. Annars känner jag inte av några särskilda graviditetsymtom! Hur mår du själv?

Skönt att höra jag mår bra vill jag säga. Lite som ovan skrev - jag mår inte illa men får kämpa i mig mat. Iallafall kvällstid... sen har jag ganska mycket molvärk men det tycker jag är ganska skönt - att känna att något faktiskt pågår därinne. Frustrerande att inte veta vilken vecka jag är i bara

Vill att de kommande veckorna ska rusa förbi så man kan passera v.12 och få se att allt är som det ska
  • Sabina91

Här flyter det på, brösten ömmar till och från ibland mer och ibland mindre. Konstigt nog mest bara höger bröstet.. Har börjat få en väldig aptit och blir hungrig väldigt fort igen, och så lite växtvärk då och då. Idag är jag dessutom så trött att jag känner mig gråtfärdig och går och oroar mig för att det ska bli ännu ett missfall. Nästa torsdag ska jah till barnmorskan på första besöket och ska kräva ett tidigt ultraljud samt fråga om råd hur jag kan undvika ett missfall.

Hur långt gångna är ni tjejer? Enligt appen ska jag vara i vecka 5 (4+5)

• Sabina91

Bör man undvika sex när man är gravid och har haft missfall förut eller är det fritt fram? Någon av er som vet :)

Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar