• siinen

PCO(S) och övervikt

Hej!  Jag är 31 år och fick diagnosen PCOS för ca 1.5 år sedan. Då hade jag och sambon försökt få barn i nåt år. Min mens har alltid varit lite oregelbunden då jag inte ätit P-piller. Men nr jag slutade med dem sist så tog det länge före jag fick mensen tillbaka. Och efter det  blev den väldigt oregelbunden. Jag är kraftit överviktig, Jag fick remiss till en dietist och vägde in mig på 140kg. Nu har jag gått ner ca 20 kg och mensen blivit mer regelbunden.  Och det är ju positivt för då har man kanske en chans att bli gravid på egen hand.
    Men nu har det börjat bli väldigt svårt att bli av med resten av kilona, har ju mycket kvar att gå ner före jag får mer hjälp. Har fått utskrivet Metformin men inte hunnit börja ta det ennu. Måste ner på ett BMI på 35 för att få mer hjälp.

Vill gärna ha råd av andra som har pcos och är överviktiga. Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden PCO(S) och övervikt
  • siinen

Mina 20 kg har tagit ca 1.5 år så långsamt har det gått. Men har just börjat med styrketräning så hoppas på att det skall ge mer resultat nu. Min dietist säger att maten är 90% av viktnedgången men tycker jag sköter mig rätt så bra men endå visar vågen samma. 
    Grattis till din viktnedgång! Hur har du ätit för att gå ner? Jag försöker ta bort kolhydrater men svårt i bland, speciellt bröd. Pasta och ris kan jag leva utan, fast jag unnar mig ibland, då fullkorn.  
    Men tack för svar, kämpar vidareGlad

Svar på tråden PCO(S) och övervikt