Inlägg från: Henritta |Visa alla inlägg
  • Henritta

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

• Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!
  • Henritta
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 14:48:16 följande:

Tipsa polis om en bil som kör väldigt fort och vårdslöst (hans bil, den han kör)

Fråga han, älskar du min dottet ser du en framtid med henne (barn senare osv) för kör han ihjäl henne eller någon annan så är den framtiden som bortblåst. Är du rädd för att din dotter blir sur? Säg till på skarpen prata med grabben föräldrar osv. Hellre att din dotter är sur ett tag än att du får sätta blommor på hennes grav.

Kan finnas nån risk att han blir av med körkortet då kanske? Och min dotter skulle bli så sjukt arg på mig och troligen bosätta sig en längre tid hos honom då. Vet att det är värt att hon blir sur eftersom han faktiskt är galen i trafiken.. men vill inte bråka med henne ännu mer bara, har inte heller hans regnummer eller nåt
  • Henritta
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 14:58:28 följande:

Okej

Nr 1: hans föräldrarna kanske kan prata vett med grabben, ja han är myndig och gör som han vill men han kanske inte har förnuft som hans far eller mor!!

Nr 2: ja finns risk att han blir av med körkort. Men jag ser ju hellre att han blir det än att han utsätter sig själv, din dotter och andra i fara.

Han bor fortfarande hemma. Har aldrig träffat hans föräldrar eller ens pratat med dem så vet inte hur de är som personer eller nånting.
  • Henritta
    Anonym (jaha) skrev 2016-04-27 15:06:31 följande:
    Men dottern är väl bara 15 år? I så fall är det väl du som förälder som bestämmer vart hon ska bo.
    Jag är inte en sträng förälder egentligen, inte alls.
    Om hon vill bo hos sin pojkvän kommer jag inte stoppa det
  • Henritta
    Birgitta02 skrev 2016-04-27 15:13:44 följande:
    Har förstått i tråden att du inte gillar att sätta gränser. Din dotter måste sätta sina egna gränser, och hon är alldeles för ung för det. Ärligt talat tycker jag du sviker henne.
    Vad jiddrar du om?? Såklart jag vet att det är jag som bestämmer vars hon får sova!
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:17:40 följande:
    Är han bara 18 så klarar han sig troligen inte helt själv än och då har föräldrarna fortfarande en viss makt att påverka hans beteende.
    Han är 19 om 2 månader ungefär så man kan väl säga 19.
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:36:07 följande:

Jag skulle ha kontaktat föräldrarna och bett om ett möte där grabben och hans föräldrar är med. Förklara läget och hur du ser på saken för honom medan hans föräldrar sitter brevid och hör på, det biter nog bra om det inte grabben är utom räddning och föräldrarna helt saknar moral.

Känner som sagt inte hans föräldrar. Aldrig träffat, aldrig pratat med. Har ingen lust att kontakta hans föräldrar eftersom jag känner att det inte riktigt angår dem. Det låter även som att han gör exakt vad han vill, han är ju myndig men hans föräldrar verkar inte göra så mkt
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:50:18 följande:
    Varför angår det inte dem? Varför vill du inte kontakta dem i ett ärende som är viktigt för dig? Vet de ens om detta?
    För att han faktiskt ÄR myndig! Hans föräldrar är därför inte längre makt över honom att bestämma hur han ska köra. Det ÄR ett FAKTUM som jag inte bortser ifrån. Jag har ingen aning om hans föräldrar vet om hur han kör eller ej. På min dotter låter det som sagt som att han inte tar emot så mycket råd från dem.
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 16:12:52 följande:
    Det beror på vad du menar med makt. De kan inte bestämma över honom som för en omyndig men kan däremot påverka honom och är han dessutom beroende av dem så har de definitivt fortfarande en viss makt till detta. Betalar de för bilen så kan de dra in det.

Jag antar att du inte helt struntar i vad din dotter gör från den dagen hon fyller 18.

Jag skulle ha tagit ett snack med honom och sagt att det blir inget mer umgänge med dottern om han inte skärper sig och görs detta i närvaro av hans föräldrar ska det mycket till för att han ska strunta i det snarare än att tänka att han inte vill uppleva ett sådant samtal en gång till.

Jag skiter i om folk är 10, 18 eller 100, vissa beteenden accepterar jag bara inte och kan jag inte påverka dem att ändra sitt beteende så håller jag dem ifrån mig. Jag blundar inte och accepterar utan att säga ifrån för att människan är myndig, snarare ska väl det innebära att människan är mer mottaglig för sunt förnuft.
    Varför utgår du från att de kan påverka honom endast för att de är hans föräldrar? Hans föräldrar verkar som sagt inte vara så brydda i vad han gör. Han bor hemma ja, MEN han är myndig och att jag vänder mig till hans föräldrar då får det hela bara att verka ännu mer oseriöst. Hans föräldrar hör aldrig av sig till mig, jag hör aldrig av mig till dem. Vi träffas inte. Att jag tar upp hans körande med dem.. det känns bara konstigt och oseriöst. Bilen har han köpt själv och står på han, enligt min dotter.

Jag kommer alltid bry mig om min dotter, såklart! MEN när hon är 18 ÄR hon myndig och har ansvar över sig själv. Jag kan försöka påverka henne men bara för att jag är hennes mamma innebär det inte att det kommer ha effekt. Vissa personer går inte att påverka alls, oavsett vem som försöker. Måste hålla med Anonym (?) på denna front faktiskt.

Har funderat på att prata med Rasmus själv men min dotter skulle hata mig efteråt om jag förbjöd dem att träffas. Det är inte heller förbud från att ses som jag är ute efter. Vill bara att han ska sakta ner farten men han försökt prata med min dotter men hon vill inte lyssna.

Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt.
  • Henritta
    Maria 434 skrev 2016-04-27 16:18:03 följande:

Jag förstår inte riktigt problemet.

Din dotter är 15, du får säga till henne att du inte vill att hon åker 100??? Mil till Sthlm

Jag vill inte förbjuda henne från att spendera en helg med sin pojkvän som hon älskar mest av allt.
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 16:38:44 följande:
    Eftersom jag är van vid att det är så.
    Henritta skrev 2016-04-27 16:23:50 följande:
     Hans föräldrar verkar som sagt inte vara så brydda i vad han gör.
    Hur vet du detta när du aldrig har pratat med dem?Varför skulle det verka oseriöst? Jag tycker det vore seriöst i allra högsta grad.
    Att det känns konstigt kanske har mer med dig att göra än vad som vore en naturlig åtgärd i ett sådant här fall.
     Bilen har han köpt själv och står på han, enligt min dotter.
    Jag skulle inte vara helt säker på de uppgifterna. Betalar han även alla avgifter, bensin mm? Jobbar han? Betalar han för mat och boende hemma?

Men om du är övertygad om att det inte går att påverka (utan att ens ha försökt) så har du bara två möjligheter:
    1. Förbjuda din dotter att fortsätta umgås med killen.
    2. Strunta i hela grejen.

Har funderat på att prata med Rasmus själv men min dotter skulle hata mig efteråt om jag förbjöd dem att träffas. Det är inte heller förbud från att ses som jag är ute efter. Vill bara att han ska sakta ner farten men han försökt prata med min dotter men hon vill inte lyssna.

Om nu grabben har så svårt att ta till sig uppmaningar från andra vuxna så måste de våga ställa ultimatum.

Verkligen? Är inte din kärlek och dina band till din dotter större?

Ja, du utgår från ditt eget perspektiv. Hans föräldrar har inte något med hans körande av bil att göra och det måste jag faktiskt stå fast vid. Det angår inte dem och därför tänker jag inte kontakta dem. Han är myndig och är då alltså vuxen, oavsett hur omogen han är i frågan när det gäller att köra bil. Jag anser att hans föräldrar inte kommer kunna göra mycket mer än mig än någon annan. De kan prata med honom och försöka avråda honom från att köra fort, men inte mycket mer än så. Pojken är snäll och har inga andra problem med honom. Bilen är hans och han har köpt den, det tror jag faktiskt på. Han går sista året på gymnasiet, tar studenten i år. Min dotter går fortfarande i nian. Jag vet inte vad han betalar för hemma faktiskt, tror han har en lägenhet på gång.

Funderar på att prata med killen men är bara rädd att det hela ska bli ännu värre då. + jag vet att min dotter kommer bli FÖRBANNAD på mig, vilket kommer resultera till att hon bosätter sig hos honom ett tag framöver för att visa sin ilska. Har inga problem med att hon bor där egentligen, bara att hon tar det på det här viset.

Min kärlek till min dotter är otroligt stor. Det största. Det har jag aldrig sagt något om. MEN jag vet att hon sätter sin pojkvän först av allt.
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 18:59:19 följande:

Jag utgår från att det jag försöker kan fungera tills jag är överbevisad, medans du har rakt motsatt inställning och med den kommer du ingen vart i något problem som rör andra människor, oavsett i vilket sammanhang.

Går han sista året i gymnasiet är han knappast självförsörjande och den som hjälper till att försörja honom har därmed makt att påverka, om de bara vill.

Jag förstår inte denna avighet till att ta kontakt med hans föräldrar, att man har kontakt med sina barns närmsta vänners och pojk-/flickväns föräldrar är den naturligaste saken i världen, även om det inte är obligatoriskt. Det handlar till största del om ditt eget val.

Jag är övertygad om att han tar detta på större allvar om hans föräldrar är med när du pratar med honom.
    Väljer du att prata med honom enskilt så kan du försöka få honom att lämna din dotter utanför detta.

Det här handlar egentligen inte bara om dig och din dotter utan även om allas säkerhet och allas plikt att medverka till ett tryggt samhälle, vilket du kanske ska förmedla till din dotter.

Slutligen...ja, tonåringar blir arga på sina föräldrar ibland, men är det verkligen en så stor grej i jämförelse med det ärende du tar upp i trådstarten?

Det jag INTE vill göra är att ta kontakt med hans föräldrar i DENNA fråga. Det blir ingen bra början till att bygga upp en relation med hans föräldrar. Min dotter och hennes pojkvän har inte varit tillsammans länge alls och därför har jag och hans föräldrar inte riktigt hunnit träffats, men självklart kommer vi träffas så småningom och vi får väl se hur vi ''klickar'' då.

Säkert hjälper hans föräldrar till att försörja honom på något plan, men han verkar vara en självständig kille och han är inte hemma mycket. De kan _försöka_ påverka hans bilkörande, ja, men det är ingenting de _måste_. Två helt olika saker, eftersom han nu enligt lagen är sedd som vuxen. Detta är dock ingen ursäkt till att han beter sig som ett as i trafiken, men jag vill bara komma på nåt sätt att lösa det utan att ta kontakt med hans föräldrar eftersom jag inte ser deras relevans i detta. De kan som sagt snacka med honom, men inte mycket mer. Och dessutom när bilen också står på honom. Det blir heller ingen bra start för mig och hans föräldrar att få kontakt på det sättet om det första jag ska göra är att ringa o beklaga mig över deras son känner jag...

Jag har sagt till min dotter att det inte är okej att han kör som han gör. Det är klart att han inte alltid kör galet fort, men jag har påträffade gånger sett att han gör det samt hört det av min dotter. Min dotter vet om trafikvett osv och har försökt förklara detta för henne och sagt att hon kan ju försöka prata med honom, men hon blir bara sur och verkar vilja åka lika fort hon också.
  • Henritta
    Bestemor skrev 2016-04-27 20:11:02 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill i alla dina trådar. Du får samma svar hela tiden och ändå startar du nya.

Hade min dotter, när hon var bara 15 år, åkt bil med en sådan galning som hennes pojkvän, så hade jag satt stopp för det.

Hellre en dramatisk 15 åring som hatar mig just nu, än en död dotter eller en dotter som blivit svårt skadad i en trafikolycka, orsakad av hennes pojkvän.
    Ursäkta, vad pratar du nu om? Jag har INTE gjort några trådar om detta tidigare och detta är min första tråd här på länge!
  • Henritta

[quote=76575508][quote-nick]Kirenaj68 skrev 2016-04-28 01:47:51 följande:[/quote-nick]

Hur vet du att hans föräldrar inte bryr sig? Du har ju aldrig träffat dem. Även om han är myndig behöver det inte innebära att de inte bryr sig om sin son. De vill säkert inte få ett samtal från polisen som säger att deras son har kört ihjäl sig. Kanske tog han sin flickvän med sig också. 

Du ger ett intryck av att vara lite vek och konflikträdd, om du ursäktar. Du verkar bara hitta på en massa ursäkter för att slippa göra något. Det är det värsta du kan göra för din dotter. Hon är i den känsligaste åldern i hela sitt liv och behöver nu mer än någonsin en fast hand som hjälper henne.

På mig verkar det som du mer eller mindre har kapitulerat. Står du ensam i detta? Vad säger flickans pappa?

"Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt". Större än din kärlek till din dotter? För övrigt. Vad vet en 15-åring om kärlek? Skärp dig nu!!!

Jag vet ingenting! Jag går efter det min dotter sagt om hans föräldrar!

Jag ska möjligtvis prata med hennes pojkvän. Varför skulle en 15 åring inte kunna veta nåt lm kärlek? Hade själv en pojkvän när jag var 15 som det höll 5 år med! Så det kan du va tyst om!

• Henritta
    Bestemor skrev 2016-04-27 22:12:38 följande:
    Nu senast tänker jag på tråden där dotternska fira valborg med pojkvän och då kommer det drickas en hel del.

Jag fattar inte var föräldraransvaret tog vägen hos en del.

Inte kan man låta en 15 åring göra som de vill, det är ju vi vuxna som ska vägleda dem till vuxenlivet. Även om de hatar oss ett tag för det.

Det är för att vi älskar våra barn vi vuxna säger nej ibland, även om en del tycker det är enklare att låta barnen göra som de vill.
    Okej? Men det är inte jag som är trådstartaren bakom den tråden! Detta är min enda tråd här på länge.
  • Henritta
    Zombie von Rymmen skrev 2016-04-28 01:55:18 följande:

Jag är på ad hominum-humör i afton.

Mes.
    Du kommer ångra dig så jävla hårt när du står på din dotters begravning.

Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:28:52 följande:
    Ni är verkligen töntar!
    Din mamma är en tönt.Hon är 15 och vet ingenting. Skärp dig.
    Kommer min dotter dö för att hon sover hos sin pojkvän? Det var nåt nytt.
  • Henritta
    ventilera mera skrev 2016-04-28 06:22:54 följande:
    Förmodligen det som är mest sant i hela tråden. Hon är 15 och tror att världen rasar om nåt blir det minsta pinsamt. TS, sätt ner foten och prata med honom/dem/föräldrarna - eller sluta gnälla.

Är det dessutom verkligen till Stockholm de ska? Det är valborg vet du, då är det oftast Uppsala som drar. Och har man inte ansvarskänsla nog att köra vettigt så har man knappast tillräckligt för att inte supa skallen av sig heller.
    Ska möjligtvis prata med pojkvännen enskilt. Får se hur jag gör. Varför så otrevlig attityd? Då kan du sticka!

Jag vet mycket väl att det är valborg, och ja de har sagt att det blir Stockholm. Dem ska tydligen till nån av hans kompisar på nån fest, sen kanske de far vidare till Uppsala.
  • Henritta
    Kirenaj68 skrev 2016-04-28 16:13:53 följande:
    Oj! Så du var fullärd inom kärleken redan som 15-åring? Inte illa. Förklarar ju ett och annat...Lustigt att du hakar upp dig på just den detaljen i mitt inlägg. Varför kommenterade du inte det övriga jag skrev i mitt inlägg? Möjligtvis tala med pojkvännen? Ja. Det anar vi ju hur det blir med den saken.. Du får ursäkta att jag är tyken och provokativ, men det är för att få dig att tända till lite. Att ta tag i det istället för att vela. Det är ju för din dotters skull. Jag frågar igen. Står du ensam i detta? Vad säger flickans pappa?
    Hade inte möjlighet att svara på allting pga var inne via mobilen och det var så konstigt då, men nu går det bättre att skriva. Och jag tycker inte att man ska vara ageistisk och säga att unga människor inte kan veta nåt om kärlek då det är helt individuellt. Du kan vara vuxen och inte veta nåt om kärlek.

Jag velar för att jag har några anledningar till att göra det. Du får väl läsa mina andra inlägg och se!  

Pappan och jag är skilda sen måånga år tillbaka, han har jag så lite kontakt med som möjligt.. tror det räcker att jag säger så!
  • Henritta
    Frigående Fru skrev 2016-04-28 18:03:26 följande:

Jag har inte läst tråden, men jag tänker att du och dotterns pojkvän har ju faktiskt en sak gemensamt. Ni tycker båda om din dotter väldigt mycket.

Kan du inte bara be att få prata med pojkvännen ensam, bara du och han över en kopp kaffe. Prata om din oro att det ska hända din dotter något och fråga om han inte kan köra lite lugnare när hon är med för att du är rädd om henne.

Prata med honom som en vuxen människa och få honom att förstå att det inte handlar om att han kör dåligt eller är oerfaren, det kan vara halt eller någon annan kör dåligt. En olycka händer så lätt och det vore ju fruktansvärt om något gick riktigt illa.

Var tydlig med att du blir orolig så kommer han nog förstå. Älskar han din dotter kommer han köra exemplariskt med henne i bilen efter ert samtal. 

Jo! Bra inlägg och bra tips! :)
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!