Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Griffinmedg skrev 2016-04-27 14:48:16 följande:

Tipsa polis om en bil som kör väldigt fort och vårdslöst (hans bil, den han kör)

Fråga han, älskar du min dottet ser du en framtid med henne (barn senare osv) för kör han ihjäl henne eller någon annan så är den framtiden som bortblåst. Är du rädd för att din dotter blir sur? Säg till på skarpen prata med grabben föräldrar osv. Hellre att din dotter är sur ett tag än att du får sätta blommor på hennes grav.

Vad har hans föräldrar med saken och göra dock? Killen är ju myndig.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 14:51:28 följande:
    Snacka med grabben istället, kanske även hans föräldrar.
    Finns inget hans föräldrar kan göra.
    Han är myndig!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 14:55:13 följande:
    Spelar ingen roll. Han bor troligen fortfarande hemma och hans föräldrar är troligen fortfarande en viktig del i hans liv. Att man är myndig innebär inte att omgivningen ska låta bli att påverka till ett bättre beteende.
    Att han fortfarande bor kvar hemma (om han nu gör det), har inte alls något med saken att göra. Vet inte vart du får det ifrån. Såklart ingen förälder vill att ens barn ska köra som en tok, men finns inte mycket du som förälder kan göra åt det. Tyvärr! Han vet väl om att det finns stora risker med att köra som en galning, inte som att hans föräldrar kan ändra på det. Va inte så naiv.
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2016-04-27 15:02:04 följande:
    Men snälla, även om han är myndig så kanske han lyssnar mer på sina föräldrar än en annan vuxen? Prata kan man väl göra med sina barn även om dom är vuxna?

Åh är han bara 18 år så är det ju troligt att han fortfarande bor hemma. Kanske är föräldrarnas bil? Dom kanske betalar för den/bensin? Troligen står ju bilen i alla fall skriven på nån av föräldrarna. Då har dom definitivt nått att säga till om.
    Dom kan fortfarande inte påverka hans bilkörande på det sättet, bara tipsa och informera som alla andra!!
  • Anonym (?)

Det finns risker med allt här i livet. Låt henne åka med sin pojkvän. Han kommer inte köra ihjäl sin flickvän.

• Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:13:52 följande:
    Det påståendet är lika dumt som att säga att man inte kan/ska/får påverka en vän, ett syskon eller andra nära släktingar i hur de beter sig för att de är myndiga, klart man kan göra det.

Med tanke på hans ålder kanske han inte ens klarar alla utgifter själv för bil och bilkörning och är det så att någon annan är med och betalar så kan ju den personen påverka hur grabben sköter sig i trafiken.
    Har inte sagt nånting om att hans föräldrar inte kan försöka prata med honom om det. Det jag säger är att det troligen inte kommer fungera eftersom att han vet att dom inte har den makten över honom längre att bestämma hur han ska göra!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:17:40 följande:
    Är han bara 18 så klarar han sig troligen inte helt själv än och då har föräldrarna fortfarande en viss makt att påverka hans beteende.
    Nej, det har dom inte. Dom har inget ansvar till att göra det.
    En 18 åring är myndig. Spelar ingen roll om han har problem eller liknande. Vill han ta emot hjälp av föräldrar osv så får han det, men han har absolut ingen skyldighet att lyssna på dom när det gäller hans liv.
  • Anonym (?)
    lövet2 skrev 2016-04-27 15:25:08 följande:

Jag skulle tipsa polisen anonymt. Berätta att en bil far fram vårdslöst regelbundet på en viss gata, och att du skrivit upp registreringsnumret. Så gjorde en vän till mig, fast där brukade föraren dessutom vara full. Polisen började helt enkelt ställa upp tillfälliga kontroller i närheten av den gatan, och till slut fick de napp.

Ni är verkligen töntar!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:32:01 följande:
    För att man vill sätta dit någon som kör som en galning?
    Är du grabben TS skriver om?
    Om hon vill förstöra relationen till sin dotter, visst!
    Nej, jag är inte den grabben. Däremot vet jag att det är vanligt att unga killar håller på och leker med sina bilar vid denna ålder. Det går över efter ett tag, herregud.
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 15:38:59 följande:

Blir förbannad, hur kan man bli stämplad tönt för att man vill lära en omogen 19 åring en läxa. Han borde inte ha det där körkortet. Alla växer upp någon gång men ytterst få tar andras liv medans dom växer. Så se till att grabben får växa upp med en läxa i ryggsäcken än ett lik på samvetet.

Han kommer inte köra ihjäl sin egen flickvän fattar ni väl!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:44:53 följande:
    ...som att det aldrig händer...
    Men blev du lite butthurt
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 15:53:47 följande:
    Jag kommenterade för att flickans mamma skrev att han kör som en dåre, kör han fort och inte hinner bromsa får sladd hålla sig på rätt vägbana i kurvor osv och krockar och hon dör så har han ju tagit hennes liv med idiot körning. JA DESSA SAKER KAN HÄNDA ENDÅ MEN JU FORTARE DU KÖR JU MER ÖKAR RISKEN FÖR ATT SAKER HÄNDER! och i detta sammanhang har jag fattat det som att de inte är lite sladd å lek på industi parkering.
    Det kommer ALLTID finnas folk som kör som galningar!!
    Killen är 19, han är inne i den där perioden då killar vill vara tuffa och köra rally med bilen! Det är bara och inse!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:44:16 följande:
    Varför skulle hon förstöra relationen med sin dotter om grabben åker dit? Det lär ju knappast vara så att polisen säger att "din flickväns mamma tycker du kör som en galning, därför sätter vi dit dig".
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:36:17 följande:
    Nej, jag är inte den grabben. Däremot vet jag att det är vanligt att unga killar håller på och leker med sina bilar vid denna ålder. Det går över efter ett tag, herregud.
    Tro mig, det gjorde jag med, dock utan att riskera andras liv. Jag körde gamla slöa Volvo-bilar som inte gick så fort och jag höll mig rätt bra i skinnet på vägar med trafik, men visst sladdades det en del på tomma industriparkeringar om vintrarna. Det är skillnad på lek och lek i sammanhanget.
    Antagligen för att flickan kommer ana att mamman satt dit honom eftersom mamman redan poängterat detta problem flera gånger! Och det lär ta hus i helvete. Flickan gillar ju inte att mamman tjatar om detta och skulle antagligen bli sjukt arg ifall mamman förstörde för hennes pojkvän.

Lita på dom.
    Låt dom sköta det här.
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 16:10:37 följande:
    Är du 19 och vill vara tuff? De kommer alltid finnas idioti på olika nivåer håller helt med dig. Men det jag och vi försöker göra här är att tipsa mamman om vad hon kan göra som vi hade gjort. Och skulle han kanske ta in det man säger eller vad som skrivits här kanske han tänkt lite längre och kört lugnare. Då är det en mindre galning på vägen och kanske en mindre olycka? Förstår inte varför du bestrider våra tips och idéer. Lönlösa eller inte bollen ligger hos mamman om hon vill försöka ändra på situationen. Jag är pappa har barn, om 13 år kanske mitt barn som är 15 dåker runt med en galen tuff 19 åring eller så kanske jag för 13e året går till min dotters grav för att en annan 19 åring inte förstod tipset om att köra försiktigt. Sen är ja fortfarande med på notera om att de alltod kommer finnas dessa bilförare men kan man prata och kanske förhindra en så är det fortfarande positivt
    Nej, jag är betydligt äldre än 19! Absolut, jag håller med dig om att man absolut kan försöka prata med killen. Det ni hänvisar är dock till att prata med hans föräldrar, vilket troligtvis inte kommer fungera. Och som ni läst i tråden ser ni ju att ts skriver att hans föräldrar inte bryr sig så mycket. Det går att prata med killen, men jag tvivlar på att det kommer gå in. Jag har varit i den där åldern själv och sett många såna där, jag vet hur det är. Jag tycker man ska lita på killen och tjejen helt enkelt!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 16:12:52 följande:
    Det beror på vad du menar med makt. De kan inte bestämma över honom som för en omyndig men kan däremot påverka honom och är han dessutom beroende av dem så har de definitivt fortfarande en viss makt till detta. Betalar de för bilen så kan de dra in det.

Jag antar att du inte helt struntar i vad din dotter gör från den dagen hon fyller 18.

Jag skulle ha tagit ett snack med honom och sagt att det blir inget mer umgänge med dottern om han inte skärper sig och görs detta i närvaro av hans föräldrar ska det mycket till för att han ska strunta i det snarare än att tänka att han inte vill uppleva ett sådant samtal en gång till.

Jag skiter i om folk är 10, 18 eller 100, vissa beteenden accepterar jag bara inte och kan jag inte påverka dem att ändra sitt beteende så håller jag dem ifrån mig. Jag blundar inte och accepterar utan att säga ifrån för att människan är myndig, snarare ska väl det innebära att människan är mer mottaglig för sunt förnuft.
    Ditt resonemang är vridet och du lyssnar inte på vad vi säger till dig!! INGEN säger här att det inte går att FÖRSÖKA påverka grabben!! Du är så naiv, hur gammal är du ens?? Vi låtsas som att mamman skulle ta ett snack med grabben om att han måste sakta ner farten, annars får inte hans dotter åka med honom längre. Vi säger att han skulle göra det för ett tag, men hur ska mamman veta sen när dottern får börja åka med honom igen hur han kör? Hon kan inte ha uppsikt över hans bilförande hela tiden, säkert inte ofta alls. Det hon har sett är säkert få gånger eller hört av dottern!

Inse nu bara att han kommer fortsätta köra fort och leka racer med sin bil ett tag till. Det är bara o vänta tills den perioden är över! Annars får du väl isolera din dotter så får du väl se hur glad hon kommer va på dig sen!
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 16:30:30 följande:

Nä prata med föräldrar var ett tips om han kanske inte lyssnade på en annan vuxen. Prata med han då, eller henne hur jävla sur hon än blir? Du säger kärleken till hennes pojkvän är störst av allt? Större än livet i bevar? jag vill inte diskutera detta mer då jag får uppfattning om att du egentligen inte är så otrolig som du säger. Hoppas det löser sig.

Hejdå tönt!
  • Anonym (?)

Det är helt enkelt såhär det blir när unga tjejer väljer äldre killar
    Och vi alla vet att unga tonårstjejer suktar efter en äldre kille med bil

• Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 16:13:59 följande:
    Det är en förklaring av fenomenet, men ingen ursäkt för att det ska accepteras utan att säga ifrån.
    Det är helt enkelt såhär det blir när unga tjejer väljer äldre killar!
    Och vi alla vet att unga tjejer suktar efter en äldre kille med bil.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 18:40:49 följande:
    Om TS inte på något sätt fått reda på att killen har ett vårdslöst körsätt på regelbunden basis så är hela TS ärende i denna tråden en icke-fråga.
    Det har hon väl antagligen fått reda på på nåt sätt??
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 20:23:51 följande:
    Då kan vi anta att hon kommer att få reda på det även i fortsättningen, eller hur!?
    Nej, eftersom att hon inte kan ha sett hans körande särskilt ofta. Hur ska det ens ha gått till? Använd din hjärna, om den nu existerar! Vid få tillfällen kan hon notera, ja, men han kommer fortfarande kunna köra och hålla på utan att hon vet om det. Tror du verkligen han kommer sluta köra 200 för att hon klagar på det
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!