Cyanea skrev 2016-04-27 14:43:28 följande:
Vi loggade in på Sahlgrenskas hemsida, laddade hem en egenremiss, fyllde i och skickade in. Efter ca tre månader fick vi komma in på undersökning. Först pratade vi med läkaren. Vi hade möjlighet att ställa alla frågor vi hade (vilket i vårt fall var många), hon ställde ett gäng frågor och förklarade vad som skulle hända. Sen var det som Thotis90 skrev med prover. En del prover tar man på en gång, en del ska man ta vid vissa tidpunkter i cykeln. Jag blev frikänd efter spolningen, inget var fel med mina hormoner, min äggreserv, ägglossning, äggledare eller livmoder.
Makens spermaprov gick inget vidare, så han fick lämna in ytterligare ett prov som inte var bättre det. Han hade dålig koncentration med spermier och de som fanns var dessutom inte så pigga. Därför skickades vi direkt vidare till IVF.
På IVF-kliniken fick vi göra en metod som kallas ICSI. Ägg plockas ut som vid all annan IVF men istället för att lägga äggen tillsammans med sperma och hoppas på befruktning väljs enstaka spermier ut och injiceras direkt in i äggen. Jag fick tillbas totalt 4 embryon under behandlingen (ett per gång). Två gånger plussade jag (vilket jag aldrig gjort tidigare under de tre år vi försökte), men den första gången blev ett tidigt missfall. Den andra gången och sista återförandet innan ett andra äggplock skulle behövas resulterade i en helt underbar liten dotter som nu är 11 veckor gammal <3
Så om du undrar över något med utredning och/eller IVF är det bara att fråga :)
Stort lycka till! Nu kan det börja hända grejer. Jag hoppas att ni kommer känna er lika trygga och omhändertagna av vården som vi gjort :)
Tack för svar! Underbart att ni fick ett barn tillslut! Hoppas verkligen att det löser sig för oss också :)!!!