• Bettieboop

Får vi huslån?

Vi ska till Handelsbanken imorgon och kolla om vi får ett lånelöfte. Vi är väldigt osäkra på om vi får ett överhuvudtaget då min sambo är arbetslös om en månad och vi inte har hela kontantinsatsen.
    Huset kostar 1 250 000kr
    Vi har 100.000 sparat
    Jag har ca 22.000 innan skatt och min sambo 17.000 innan skatt(a-kassa).
    Vi hade alltså behövt låna ca 120.000kr.
    Vi har två borgenärer varav min pappa är en väldigt stor kund hos just den banken. Tror ni det går?

Och imorgon under mötet kan hon redan då se om vi har lån på tex vår nuvarande bank?
    Jag har ett litet på ca 22.000.

• Svar på tråden Får vi huslån?
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-24 17:45:03 följande:
    Blir det dyrare med lägenhet när ni räknat in alla kostnader som kan tillkomma ? Trasiga vitvaror ? Underhåll ? Rust ? Lån ? Amortering ? Sophämtning ? Villa o hemförsäkring ? Vatten / el ? Bredband ? mm
    Det enda som inte blir billigare än vitvaror och sådant oförberett, men å andra sidan så har vi ett sparkapital och sparat ihop dessa 100.000kr på mindre än ett år, så när något går sönder så har vi pengar att fixa det.
  • Holma
    Bettieboop skrev 2016-04-24 17:53:13 följande:
    Det enda som inte blir billigare än vitvaror och sådant oförberett, men å andra sidan så har vi ett sparkapital och sparat ihop dessa 100.000kr på mindre än ett år, så när något går sönder så har vi pengar att fixa det.
    Men sparandet lägger ni väl på kontantinsatsen , lagfart o pantbrev om ni köper hus ?
    Låter galet att köpa hus i den situation ni är just nu , bättre o spara mera o få två fasta inkomster tycker jag .
  • Carambolan

Jag tror att era möjligheter är något bättre om ni lånar de där 120 000 av din pappa istället, så att ni åtminstone har lägsta nivån av kontantinsats att visa för banken. Litar han på er tillräckligt mycket för att vara borgensman borde han lita på er mycket nog att ge er ett lån direkt också?

• Bettieboop
    Carambolan skrev 2016-04-24 18:02:32 följande:

Jag tror att era möjligheter är något bättre om ni lånar de där 120 000 av din pappa istället, så att ni åtminstone har lägsta nivån av kontantinsats att visa för banken. Litar han på er tillräckligt mycket för att vara borgensman borde han lita på er mycket nog att ge er ett lån direkt också?

Ja, han litar på oss men ser inte pengar som "alla" andra. Ingen av hans tre barn har fått låna pengar till hus, tyvärr! Det var min första tanke med, men han är väldigt noga med att allt ska vara jämt mellan barnen.
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-24 17:57:16 följande:
    Men sparandet lägger ni väl på kontantinsatsen , lagfart o pantbrev om ni köper hus ?
    Låter galet att köpa hus i den situation ni är just nu , bättre o spara mera o få två fasta inkomster tycker jag .
    Jo, självklart. Men sparandet forsätter ju hela tiden.
    Det är inte optimalt, det förstår jag med. Men frågan är om banken går med på det?
    Min bror fick låna hela kontantinsatsen och resten på samma bank för två år sedan. Han hade endast pengar till lagfart och pantbrev. Men det var också för att bankkvinnan visste vem vår pappa, och då gick han inte ens in som borgen.

Grejen är den att med pappa som borgen så TROR jag att banken ser det som ett säkert lån då om något skulle hända så kan dom hämta alla 1,2 miljoner på hans konto samma eftermiddag.
  • Holma
    Bettieboop skrev 2016-04-24 18:19:27 följande:
    Jo, självklart. Men sparandet forsätter ju hela tiden.
    Det är inte optimalt, det förstår jag med. Men frågan är om banken går med på det?
    Min bror fick låna hela kontantinsatsen och resten på samma bank för två år sedan. Han hade endast pengar till lagfart och pantbrev. Men det var också för att bankkvinnan visste vem vår pappa, och då gick han inte ens in som borgen.

Grejen är den att med pappa som borgen så TROR jag att banken ser det som ett säkert lån då om något skulle hända så kan dom hämta alla 1,2 miljoner på hans konto samma eftermiddag.
    Dom är bra mycket hårdare nu i o med amorteringskravet med inkomster än för 1 år sedan .
    Men testa går alltid men jag tror inte det går bra för er tyvärr .
  • Bobo

Jag tror att det hade kunnat gå om din sambo hade haft jobb. Men utan det kan det nog bli svårt. Vi har precis köpt ett hus och hade inte någon kontantinstats. Mina föräldrar har gått in som beorgenärer för hela kontantinsatsen på 400 000kr. Vi betalar själva lagfart och pantbrev. 

Vi har båda fasta jobb med hyfsat bra inkomster. Anledningen till att vi inte hade mer sparat beror på lång föräldraledighet där vi valde att leva på en lön och vårdnadsbidrag istället för att spara pengar. Vi hade inte jobbar båda två så länge innan barnet kom utan min sambo hade pluggat länge. Det accepterade det som skäl eftersom de kunde se att vi sparat ihop våra pengar till lagfarten och pantbreven på ett par månader då vi åter igen arbetade båda två.

• CAL

Ni har räknat med 10% kontantinsats, men banken kan gentemot privata begära 15%. I ert fall skulle jag skrapa ihop dessa 5 % extra för att kunna få in resterande i stadshypotek och därmed lägre ränta med längre avbetalning. Sälj bilen eller liknande!

Svar på tråden Får vi huslån?