• Sarken

BF oktober 2016

Hej på er!

Är så nyfiken hur det går för er andra som har bf i oktober! Hur mår ni? Har magen börjat växa? Har ni känt något? Osv... vill veta allt haha! Vi alla är ju så olika och varje graviditet skiljer sig.

Jag är 23 år och gravid i vecka 17 (bf 5 oktober.) Med första barnet. Har redan hunnit vara på tre ultraljud. Ett tidigt, ett KUB och ett som vi betalade privat bara för att få se vår plutt. Jag vet, kanske överdrivet men allt är ju så nytt och spännande! Om ca 2 veckor är det RUL och då hade vi tänkt gå ut med det till vänner och bekanta (Läs facebook). Närmsta vänner, jobb och familj vet redan :)

Jag mår oförskämt bra just nu, förutom foglossning. Har blivit sjukskriven 50% pga tunga lyft i jobbet. Idag känns magen hård och sticker ut för första gången när jag ligger ner!! Lycka! Och tror även att jag kände första riktiga buffén nu på morgonen. Har känt fladder och små rörelser sedan vecka 14 men nu kändes det som en "riktig spark"! På ul har bebis varit en riktig vilding så kanske därför jag har fått turen att känna så tidigt.

Det var en liten update om mig. Jag tycker att det är så himla spännande att höra om andras graviditeter och tyvärr känner jag ingen som är gravid just nu som jag kan bolla med och dela berättelser. Så skulle vara superkul att följas åt och att höra hur det har gått för er hittills och hur ni mår! :) Kram!

• Svar på tråden BF oktober 2016
  • Lilla Luna

Hej! Jag är också 23 (fyller 24 i sommar) och väntar mitt första barn. Är i vecka 14, 13+1, och magen är typ plat på morgonen men sen under dagen får den en lätt rundning. Igårkväll när jag låg ner kändes magen plufsig och degig. Den brukar i vanliga fall sjunka ihop då jag egentligen är väldigt platt/smal.

Mått bra hela graviditeten, än så länge. Inte gjort något ul än. Väntar på rul 1/6. Några få vänner och familjen som vet. Ska väl berätta på jobbet snart också.

Känner några gravida varav en som ska få när som helst nu. Dock ingen av dem som vet om min graviditet.

• Sarken

Vad roligt, fyller också 24 i sommar! Vad skönt att du har mått bra hela tiden. Jag har varit jättesvullen under hela graviditeten. Nu har det lugnat sig lite när den "riktiga magen" har börjat synas... känns lite som om jag har hoppat in i någon annans kropp då jag också i vanliga fall är liten och smal haha!

Roligt att du känner andra som är gravida! Spricker du inte av att inte säga något om din graviditet? När har du planer att berätta för dem i din närhet? :)

• Lilla Luna
    Sarken skrev 2016-04-24 08:41:58 följande:

Vad roligt, fyller också 24 i sommar! Vad skönt att du har mått bra hela tiden. Jag har varit jättesvullen under hela graviditeten. Nu har det lugnat sig lite när den "riktiga magen" har börjat synas... känns lite som om jag har hoppat in i någon annans kropp då jag också i vanliga fall är liten och smal haha!

Roligt att du känner andra som är gravida! Spricker du inte av att inte säga något om din graviditet? När har du planer att berätta för dem i din närhet? :)

Ska berätta efter RUL. Är sugen på att berätta hela tiden men står emot. Vill veta att bebis har det bra först.

Känner mig större åt alla håll och kanter just nu. Känns som jag blivit tjock och gått upp massor men vikten går upp och ner hela tiden så ingen direkt viktökning än.

Vart bor du? Jag bor i Västernorrland. Typ Sundsvall.
  • Mamma100207

Jag väntar vårat tredje barn 2/10.. Har oxå fått må bra men har varit väldigt trött och har även fått foglossning.. Blev oxå sjukskriven 50% så hoppas det hjälper.. Min mage syns jätte väll! Vet inte om det är för att det är tredje barnen.. Väntar nu på att få känna den lille i magen!

• Sarken

Ja det förstår jag! Inte planer på att göra ett tidigt ul? :) Haha min aptit blev enorm. Nu har det lugnat ner sig lite och jag försöker kontrollera ätandet lite mer även om det fortfarande är svårt. Vägde 54 innan jul och nyår och nu väger jag typ 62? Så det är en uppgång som nog är en bladning av jultiderna och graviditet haha! Men,men, får fokusera på vikten efter graviditeten istället. Ska bara försöka äta lite nyttigare nu haha!

Jag bor i Göteborg, synd att vi inte bor närmre, skulle vara kul att lära känna någon irl som är gravid samtidigt som jag :)

• Sarken
    Lilla Luna skrev 2016-04-24 09:20:33 följande:

Ska berätta efter RUL. Är sugen på att berätta hela tiden men står emot. Vill veta att bebis har det bra först.

Känner mig större åt alla håll och kanter just nu. Känns som jag blivit tjock och gått upp massor men vikten går upp och ner hela tiden så ingen direkt viktökning än.

Vart bor du? Jag bor i Västernorrland. Typ Sundsvall.

Råkade posta utan att "citera" vet inte om det ploppar upp för dig då?
  • Lilla Luna
    Sarken skrev 2016-04-24 09:38:39 följande:

Ja det förstår jag! Inte planer på att göra ett tidigt ul? :) Haha min aptit blev enorm. Nu har det lugnat ner sig lite och jag försöker kontrollera ätandet lite mer även om det fortfarande är svårt. Vägde 54 innan jul och nyår och nu väger jag typ 62? Så det är en uppgång som nog är en bladning av jultiderna och graviditet haha! Men,men, får fokusera på vikten efter graviditeten istället. Ska bara försöka äta lite nyttigare nu haha!

Jag bor i Göteborg, synd att vi inte bor närmre, skulle vara kul att lära känna någon irl som är gravid samtidigt som jag :)

Ville boka privat tidigt ul men då måste jag åka 26mil enkelresa. Känns så omständigt då jag måste ta ledigt från jobbet en heldag, sambon också. Lösa med hundvakt och så. Vi får helt enkelt vänta fast vi är så nyfikna. Har ju stor chans för tvillingar.

Ska du kolla kön? Det ska inte vi.

Sambon har en bror i gbg så vi är dit ibland. Men synd att vi inte bor närmare. Alltid kul att ha någon att bolla med över en fika. Vägde 57kg innan. Men pendlar mellan 57 och 60kg. Men är rädd att gå upp massor som sen stannar kvar.
  • Sarken
    Mamma100207 skrev 2016-04-24 09:31:54 följande:

Jag väntar vårat tredje barn 2/10.. Har oxå fått må bra men har varit väldigt trött och har även fått foglossning.. Blev oxå sjukskriven 50% så hoppas det hjälper.. Min mage syns jätte väll! Vet inte om det är för att det är tredje barnen.. Väntar nu på att få känna den lille i magen!

Mysigt med mage! Jaa, jag har iaf läst att man ser magen snabbare efter första graviditeten och många känner även rörelser tidigare men det med rörelser tror jag är väldigt individuellt och från graviditet till graviditet :) Tråkigt med foglossning :/ hoppas att det blir bättre snart. Skönt att ha fått blivit sjukskriven i alla fall så man slipper slita ut sig och ha ondare än var man redan har!
  • Sarken
    Lilla Luna skrev 2016-04-24 09:57:08 följande:

Ville boka privat tidigt ul men då måste jag åka 26mil enkelresa. Känns så omständigt då jag måste ta ledigt från jobbet en heldag, sambon också. Lösa med hundvakt och så. Vi får helt enkelt vänta fast vi är så nyfikna. Har ju stor chans för tvillingar.

Ska du kolla kön? Det ska inte vi.

Sambon har en bror i gbg så vi är dit ibland. Men synd att vi inte bor närmare. Alltid kul att ha någon att bolla med över en fika. Vägde 57kg innan. Men pendlar mellan 57 och 60kg. Men är rädd att gå upp massor som sen stannar kvar.

Ja det förstår jag blir omständigt. Vi har turen att ha allt väldigt nära. Tar fem minuter att gå till mvc från vår lägenhet så det är väldigt nära och bra haha! Vi har också chans för tvillingar, trodde att det var det först då jag var så svullen tidigt men visade sig att det bara var en plutt :)

Jo det är klart man är lite nojig över att gå upp för mycket men försök att inte vara det. Jag försöker tänka på att jag är gravid och det är okej. Om man har gått upp lite för mycket och det stannar kvar efter förlossningen så får man ta i med hårdhanskarna och träna ordentligt då även om det är jobbigt. Men försöker att tänka på att bara njuta så mycket som möjligt även om det är frustrerande att mina kläder inte passar längre ;p

Ja vi ska kolla vad det är för kön. Vi båda är alldeles för nyfikna för att kunna vänta haha!
  • Lilla Luna
    Sarken skrev 2016-04-24 11:11:52 följande:

Ja det förstår jag blir omständigt. Vi har turen att ha allt väldigt nära. Tar fem minuter att gå till mvc från vår lägenhet så det är väldigt nära och bra haha! Vi har också chans för tvillingar, trodde att det var det först då jag var så svullen tidigt men visade sig att det bara var en plutt :)

Jo det är klart man är lite nojig över att gå upp för mycket men försök att inte vara det. Jag försöker tänka på att jag är gravid och det är okej. Om man har gått upp lite för mycket och det stannar kvar efter förlossningen så får man ta i med hårdhanskarna och träna ordentligt då även om det är jobbigt. Men försöker att tänka på att bara njuta så mycket som möjligt även om det är frustrerande att mina kläder inte passar längre ;p

Ja vi ska kolla vad det är för kön. Vi båda är alldeles för nyfikna för att kunna vänta haha!

Vi har mvc väldigt nära. Tar 15min med cykel så känns bra.

Väntar bara på att byxorna ska börja bli för trånga. Ska ta och rebsa i garderoben idag och lägga undan sånt utan stretch som kan bli för trångt fort.
  • eemaam

Hej! Jag hoppar in här... Jag har egentligen bf i september men alldeles slutet av september (28) och hittar ingen aktiv septembertråd. Jag är 39 och väntar tredje barnet. För min partner är det första barnet, så det känns speciellt. Jag har RUL i nästa vecka. Den här gången tyckte jag att jag kände rörelser tidigt, redan innan KUB-ultraljudet i v. 13. Men inga stora/tydliga rörelser utan mer en känsla av att det är någonting där, och på den sidan (vänstra från mig sett). Nu känner jag mest av bebisen långt ner, och i mitten. Jag undrar om det är huvudet eller rumpan jag känner?

• Sarken
    eemaam skrev 2016-04-27 14:18:34 följande:

Hej! Jag hoppar in här... Jag har egentligen bf i september men alldeles slutet av september (28) och hittar ingen aktiv septembertråd. Jag är 39 och väntar tredje barnet. För min partner är det första barnet, så det känns speciellt. Jag har RUL i nästa vecka. Den här gången tyckte jag att jag kände rörelser tidigt, redan innan KUB-ultraljudet i v. 13. Men inga stora/tydliga rörelser utan mer en känsla av att det är någonting där, och på den sidan (vänstra från mig sett). Nu känner jag mest av bebisen långt ner, och i mitten. Jag undrar om det är huvudet eller rumpan jag känner?

Du är så välkommen så! Roligt att ha dig här :) Jag var beräknad den 27 september från början sedan den 30 och nu på senaste ul den 5e Oktober. Får se om de kan fastställa datumet på RUL nästa vecka ;) Vad härligt med rörelser så tidigt! Nu de senaste dagarna har jag känt av varje dag. Det känns som muskelryckningar/små buffar I magen. Har ju aldrig varit gravid innan så blir lika förundrad varje gång! Känns så häftigt!

Hm... jag har ingen aning, jag har märkt att jag har fått en bula på magen på morgonen som ibland ligger i mitten, ibland till vänster och ibland längre ner. Antar att det är livmodern som flyttar på sig. På kvällarna sjunker den in lite mer och är inte lika tydlig. Är det samma sak som du tänker på?
  • Sarken
    Lilla Luna skrev 2016-04-24 11:36:31 följande:

Vi har mvc väldigt nära. Tar 15min med cykel så känns bra.

Väntar bara på att byxorna ska börja bli för trånga. Ska ta och rebsa i garderoben idag och lägga undan sånt utan stretch som kan bli för trångt fort.

Skönt! Ja det borde jag också göra... Just nu har jag en hel garderob av saker jag inte kan ha på mig haha... inte så kul när man letar kläder :p
  • Lilla Luna
    Sarken skrev 2016-04-27 23:07:05 följande:

Skönt! Ja det borde jag också göra... Just nu har jag en hel garderob av saker jag inte kan ha på mig haha... inte så kul när man letar kläder :p

Känner att det är aktuellt att gå igenom kläderna då jag börjar se ut sähär.
  • Dani84KR

Hej
    hoppar in här om de e ok, jag är 31 år och bor i Göteborg väntar mitt första barn. är v16 15+6

Oxå varit på 3 ul ett vul i vecka 8, ett på inskrivningen och KUB. som va i v13,
    hade mycket illamående i början men nu e allt borta och har hamnat i va jag har hört kallas spökveckor, känner inte av något nu vilket gör mig så paranoid hade lätt betalat för ett privat UL just nu bara för att se att allt är ok.

Själv tycker jag inte magen växer, även om de runt om mig som vet tycker att den har det, jag var väldigt överviktig när jag var yngre, 127kg, idag väger jag 68kg och det känns som om gravimagen är gömd under all överskotts hud som fanns kvar efter viktnedgången.
    Kram på er tjejer

• Sarken
    Lilla Luna skrev 2016-04-28 08:21:54 följande:

Känner att det är aktuellt att gå igenom kläderna då jag börjar se ut sähär.

Åh vilken fin mage du har fått! :D
  • Sarken
    Dani84KR skrev 2016-04-28 11:02:18 följande:

Hej

hoppar in här om de e ok, jag är 31 år och bor i Göteborg väntar mitt första barn. är v16 15+6

Oxå varit på 3 ul ett vul i vecka 8, ett på inskrivningen och KUB. som va i v13,

hade mycket illamående i början men nu e allt borta och har hamnat i va jag har hört kallas spökveckor, känner inte av något nu vilket gör mig så paranoid hade lätt betalat för ett privat UL just nu bara för att se att allt är ok.

Själv tycker jag inte magen växer, även om de runt om mig som vet tycker att den har det, jag var väldigt överviktig när jag var yngre, 127kg, idag väger jag 68kg och det känns som om gravimagen är gömd under all överskotts hud som fanns kvar efter viktnedgången.

Kram på er tjejer

Välkommen! :) Oroa dig inte, allt ser säkert jättefint ut! Men om du är superorolig så gör de privat ultraljud på barnmorskegruppen i Göteborg. Det var där vi gjorde det :) Kostar dock 700 kr...

Duktigt med viktnedgången! Gravidmagen syns säkert med tanke på att dina vänner påpekar det :) Men det är ju olika för alla när den börjar synas ordentligt. Min syns bara mer och mer nu märker jag. Okända har inte frågat än men vänner och familj påpekar att "nu finns det ju en mage påriktigt"!
Svar på tråden BF oktober 2016