Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

Rataxes skrev 2016-04-24 20:36:40 följande:
    www.liberalapartiet.se/

En minimal stat, minimalt inflytande från politiker, låga skatter, individens frihet m.m.
    Men Liberalerna är ju typ samma sak. 

www.liberalerna.se/politik/

Jag kan ha fel, men jag tror inte att detta KLP har en chans att komma in i riksdagen. De ligger kanske någonstans vid 0,1 % och det räcker inte för att komma in i riksdagen. Om man sen vill påverka med sin röst måste man bestämma sig för ett parti som har en chans att komma i närheten av 4 % spärren.
  • Ewald01
    Rataxes skrev 2016-04-24 20:36:40 följande:
    www.liberalapartiet.se/

En minimal stat, minimalt inflytande från politiker, låga skatter, individens frihet m.m.
    Jag har tittat på sidan och har en del synpunkter.

Det som jag saknar är korta svar p
    å frågorna.

Jämför gärna med Liberalernas hemsida:

Ett exempel:

Bensinskatt

Vi vill behålla bensinskatten på samma nivå som nu. Den är redan en av de högsta i hela EU och att höja den ännu mer skulle drabba dem som bor på landet hårt.

Det som är bra är att man snabbt får svar på frågorna! Det är enkelt att ta reda på vilka åsikter partiet har kring vissa ämnen respektive frågor.

Man behöver inte g
    å igenom hela agendan och leta efter partiets åsikter och synpunkter i en lång text osv.
    En vanlig människa som bara tänker rösta i valet vill inte studera politikvetenskap och g
    å igenom hela agendan. Den vill ha enkla, tydliga och snabba svar på sakfrågor.

Enkelt - tydligt - snabbt.

Det är mina 
    åsikter i alla fall.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2016-04-24 20:58:27 följande:
    Ewald01 skrev 2016-04-24 20:46:20 följande:

Jag kan ha fel, men jag tror inte att detta KLP har en chans att komma in i riksdagen. De ligger kanske någonstans vid 0,1 % och det räcker inte för att komma in i riksdagen. Om man sen vill påverka med sin röst måste man bestämma sig för ett parti som har en chans att komma i närheten av 4 % spärren.
    Det här säger nog mycket om både dig och oss som svarar. 

DU TYCKER att ända sättet att påverka är att rösta på ett parti som sitter i/har chans att komma in i riksdagen. VI TYCKER att rösta på det partiet man själv ligger närmast skickar en signal om att man är missnöjd med politiken som förs. 

Tänk om svenska folket skulle sprida ut sina röser så pass att INGET parti hamnar över 3,5% eller MASSOR AV partier hamnade över 4%. Det skulle vara en väldigt tydlig signal, mycket tydligare än om SD skulle få 100%.

Det skulle vara väldigt intressant, faktiskt.
    Det är ingeting som bara jag tycker.

Det är en känd effekt som valforskarna ofta pratar om. Det fanns nu en diskussion i Österrike kring om man till och med ska förbjuda valundersökningar strax före valet. Socialdemokraterna och Konservativa klarade sig mycket dåligt i dagens presidentval och fram för allt Konservativa partiet skyllar nu delvis på valundersökningarna. 

Ofta vill man inte rösta på ett parti som inte har en chans att påverka. Man vill inte satsa på betydlingslösa kanidater eller partier
  • Ewald01
    Rataxes skrev 2016-04-24 20:52:35 följande:
    Om man leker med tanken att många röstar SD pga att de är missnöjda med staten så skulle man med lite folkbildning kunna fånga upp dessa innan de hunnit bli rasister och idioter.
    Nja, det beror lite på vilka frågor som är aktuella respektive varför folket är missnöjd. T.ex. är frågor kring Turkiet viktiga.

Om nu en nationalistisk politiker tar upp det med pressfriheten och Turkiet och att Europa låter pressa ut sig från Erdogan och att Erdogans fru välkomnar polygami osv. då vill folket höra vilka åsikter de andra har i denna fråga

Då kan du inte börja med din agenda om vad Liberalsm är för något osv.

Det beror allts
    å lite på vilka frågor som är aktuella och vad folket tycker är viktigt.

• Ewald01
    Aniiee skrev 2016-04-24 20:58:27 följande:
    Ewald01 skrev 2016-04-24 20:46:20 följande:

Tänk om svenska folket skulle sprida ut sina röser så pass att INGET parti hamnar över 3,5% eller MASSOR AV partier hamnade över 4%. Det skulle vara en väldigt tydlig signal, mycket tydligare än om SD skulle få 100%.

Det skulle vara väldigt intressant, faktiskt.
    Ja visst, men hur skulle man då kunna styra landet? 
    Hur tänker du då? Vill du köra folkomröstningar jämt? Hur tänker du?

30 partier med 3 %?? Men vem av dem f
    år styra?
  • Ewald01
    Anonym (Karl) skrev 2016-04-24 22:46:39 följande:

Troligen SD, inte för att de har några särskilt bra företrädare eller lösningar på dagens problem utan endast för att pressa på de etablerade partierna så att de senaste årens migrations- och integrationspolitik ändras. Det är en sak att ta emot flyktingar i en omfattning som andra jämförbara europeiska länder, en helt annan att bedriva en politik som påminner om ett slags multikulturellt experiment utan att ha en bråkdel av folket/opinionen med sig (det finns ju ingen naturlag som säger att 40-45 % av alla ensamkommande afghanska pojkar som kommer till Europa måste bosätta sig i Sverige), ett experiment som bara leder till ökad segregation, religiös radikalisering och polarisering. Förvånad

Teoretiskt borde det egentligen knappast komma några flyktlingar till Sverige nu då gränserna mellan Grekland och Makedonien är stängda. Praktiskt vet jag inte hur det ser ut.

Visst, om man har ett gemensamt och starkt Europa m
    åste man kunna skydda respektive kontrollera sina yttre gränser. Sen behövs det väl också en gemensam flyktlingspolitik.

Grejen är ju att vissa politiker nu tycker att man behöver hjälp av Turkiet för att kunna hantera flyktlingskrisen. Turkiet ställer dock högra krav.

Man bör kunna kontrollera sin yttre gräns utan hjälp av Turkiet. Annars är ju Europa inte trovärdigt .... 

• Ewald01
    Spegelbilden skrev 2016-04-25 22:34:50 följande:
    Vad är det för fel på deras logga? Jag trodde, när diskussionen startade, att det hade något med SD att göra eftersom de har en blå blomma, men har läst att den kan tolkas sexistisk. Förstår dock inte alls varför?
    Liberalerna hade en blå blomma som logga förut, men nu har de ett blått "L" som ser ut som ett säte ...
  • Ewald01
    Progressiv skrev 2016-04-26 06:33:31 följande:
    Gör de väl inte? Har de ens en politik på miljöområdet?

Kanske, men i de senaste valen var det ju snarare FI som knyckte från MP och V.
    Har inte Piratpartiets partiprogram.

Men alla som vill kan ju göra det:

www.piratpartiet.se/

Minns bara att många som har röstat på Piratpartiet en gång sen har gått över till miljöpartiet. 
  • Ewald01

Tror jag har nyligen läst att FI ligger vid 2,8 % i någon undersäkning. Då är de nästan lika stora som Kristdemokraterna.

Kanske kommer de verkligen in i riksdagen nästa gång.

• Ewald01
    Progressiv skrev 2016-04-27 03:55:03 följande:
    Hoppas det. Jämställdhet är viktigt.
    Ja, jämställdhet är viktigt, .... men förutom FI sysslar även en del andra partier med jämställdhet. 
    Men hoppas att nya "kvinnopartier" inte leder till nya extremer respektive extremistiska åsikter kring män!

www.dn.se/nyheter/politik/riksdagsledamot-spred-rasistisk-propaganda/

Riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh (V) delade en högerextrem propagandafilm. När hon fick veta var filmen kom ifrån tog hon bort den ? men fortsatte försvara innehållet. ?Helt oacceptabelt?, säger Aron Etzler, partisekreterare för Vänsterpartiet, till DN.

• Ewald01

Många riksdagspartier skulle hamna under 4 % spärren enl. denna undersökning t.ex. MP eller L ...

• Ewald01
    Progressiv skrev 2016-05-03 19:45:09 följande:
    Vad vill du ha sagt med det här?
    Om det finns "rätt ämne" kan man också få igång en diskussion kring feministiska ämnen respektive uppmärksama kring det och så skulle chansen för ett feministparti (men även för högerpopulisterna) att få röster.

Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?