Aupendi skrev 2016-04-24 08:05:49 följande:
Intressant. Det förvånar mig inte jättemycket att många mobbare visar sig ha gott självförtroende, men jag tänker mig ändå att det finns något som inte står rätt till när man fattar medvetna beslut att skada andra. Att man väljer att mobba någon på grund av att man har något att själv vinna på det är väl logiskt, eftersom det är egen vinning som driver människan, men då tänker jag mig att man också saknar nånting, brister på något vis eller vill kompensera för nånting. Annars kan man väl nå dessa fördelar på annat sätt, som inte orsakar en annan person skada. Eller?
Det är verkligen på tiden att bilden av "mobbaren som offer" nyanseras. Den överslätande inställningen att det är synd om mobbaren tar fokus från det verkliga problemet och försvårar att komma till rätta med mobbningen. Min erfarenhet är att det så gott som alltid är barn från socialt och ekonomiskt trygga förhållanden som leder mobbningen. De har också bra självförtroende och är inte sällan duktiga i skolan. Visst mobbar även trasiga personer men deras mobbning är mer slumpartad och spontan, de mobbar av princip och allt och alla som kan mobbas. Men den planerade och systematiska mobbningen initieras av alfapersonligheter, och den är värst för offret.
Nej det är inte alls säkert att det finns något dolt i mobbarnas bakgrund som förklarar beteendet. Människan är ett flockdjur och som i alla flockar finns mobbningen i generna. Barn mobbar för att de vill mobba och de får en kick av att plåga andra. Det är inte kul för föräldrar att höra men så är det.