• SweetJune

Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?

Hej,

Har en nyare Volvo (2015) men kan endast se att vi har Isofix där bak.

Min son kommer vara 2,5 när barn nr 2 kommer. Oftast sitter jag där bak så blir lite svårt att sitta i mitten och ha ett barn på varsin sida. Jag läste på en sida att man inte kan eftermontera Isofix på nyare Volvo.

Hur har ni som har Volvo v 70 löst det, vad kan ni ge mig för tips?

• Svar på tråden Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?
  • gamlapappan

Om du tänker på säkerheten så gäller:
    1. Mitten bak är säkrast
    2. Höger bak näst säkrast
    3. Vänster bak därefter
    4. Fram minst säkert för dina barn

Bakåtvänt är alltid mycket säkrare för barnen ända upp till 4-5 års ålder.

Om du placerar ett barn i framsätet måste du/ni komma ihåg att koppla ur krockkudden.

• SweetJune
    gamlapappan skrev 2016-09-12 16:14:20 följande:

1. Mitten bak är säkrast

3. Vänster bak därefter

Om du placerar ett barn i framsätet måste du/ni komma ihåg att koppla ur krockkudden.

Tack för tips. En av anledningarna vi ev tänkt ha ett barn fram är att jag kan sitta med ett barn där bak..annars får jag nog inte plats i mitten och blir bökigt. Vi har inte Isofix i mitten. Man vill ju inte välja mellan barnen vem som ska få den säkrare sidan men hade du valt då att båda barnen sitter bak på varsin sida och föräldrarna framme?
  • SweetJune

1. Mitten bak är säkrast

3. Vänster bak därefter

Måste bara lägga till det här med bakåtvänd.. Sonen 2,5 sitter så tight med benen och min familj tycker det är "misshandel" att vi låter honom sitta så men det går inte göra mer plats, har en bas och maxi cosi,
  • Anonym (keke)

1. Mitten bak är säkrast

3. Vänster bak därefter

Den du skriver först (om placeringen) beror nog på bilmodellen? Tänket utgår från "så långt från potentiellt krockställe (impact) som möjligt". Det gäller kanske inte just idag för alla bilmodeller utan var mer tydligt förr? Jag skulle nog inte se små barn säkrast i mitten bak utan möjligen höger bak.

Bakvänt ja, stämmer att det är säkrast.
  • Sisisisi
    SweetJune skrev 2016-09-12 21:05:44 följande:

Måste bara lägga till det här med bakåtvänd.. Sonen 2,5 sitter så tight med benen och min familj tycker det är "misshandel" att vi låter honom sitta så men det går inte göra mer plats, har en bas och maxi cosi,

Antar att det är maxi cosi pearl ni har då. Byt stol till en rymligare bakåtvänd som ger mer benplats, tex britax maxway eller axkid minikid.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • SweetJune
    Sisisisi skrev 2016-09-13 10:14:10 följande:

Antar att det är maxi cosi pearl ni har då. Byt stol till en rymligare bakåtvänd som ger mer benplats, tex britax maxway eller axkid minikid.

Tack för tips
  • gamlapappan
    SweetJune skrev 2016-09-12 21:03:50 följande:
    Tack för tips. En av anledningarna vi ev tänkt ha ett barn fram är att jag kan sitta med ett barn där bak..annars får jag nog inte plats i mitten och blir bökigt. Vi har inte Isofix i mitten. Man vill ju inte välja mellan barnen vem som ska få den säkrare sidan men hade du valt då att båda barnen sitter bak på varsin sida och föräldrarna framme?

Man brukar tänka att det minsta barnet är det mest sköra/känsliga vid en olycka. Jag skulle sätta babyn i babyskyddet i mitten; 2,5åringen till höger och föräldern (du eller din man) bakom föraren.

Att bakåtvänd bilbarnstol blir rätt obekvämt för de lite större barnen är något som många föräldrar upplever. Många bilar har inte tillräckligt med utrymme för att de ska sitta bekvämt. Man brukar ändå betona (i Sverige) att bakåtvänd bilbarnstol är säkrare för barn upp till 4-5 år, med jag tror att man ofta måste kompromissa och låta de lite större barnen sitta med bälteskudde/bältesstol redan när de är i 3-5 års åldern, alternativt framåtvänd bilbarnstol.

• ARRJ
    ARRJ skrev 2016-04-20 09:31:15 följande:

Kör v70 -16 har en femåring som kommer få byta sida och sitta bakom föraren när bebisen kommer i sommar, tanken är att båda skall sitta bak.

Vi kör som vi tänkte och det funkar bra.
  • SweetJune

Bebis kommer om några dagar och tänkte bara höra igen om vi sätter hen i mitten bak.. Vi har inte Isofix i mitten. Ska vi sätta bas och bälten då? Vet ngn var man kan hitta instruktioner och är det inte "farligt" att äldsta sitter så nära bebisen? Dvs höger bak och kanske slår till minstingen?

Svar på tråden Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?