Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Är Miljöpartiet på väg att bli ett islamistparti?

www.svt.se/nyheter/inrikes/sahlin

Bostadsministern har försvarat sig genom att säga att han inte står Milli Görüs särskilt nära - en formulering som Mona Sahlin reagerar på.

- Jag noterade den lite märkliga formuleringen. Det är en organisation som är djupt antesimitisk. Hatet mot judarna går igen hos nästan alla extremorganisationer, då blir det extra viktigt att inte bara säga att den står en särskilt nära, utan att man för diskussisoner och försvarar rätten för judarna.

-----------

Här är det dock andra tongångar:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6413993

Halil Karaveli är Turkietkännare på Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik och han tycker att kritiken mot Mehmet Kaplan varit onyanserad. ... Mehmet Kaplan har också fått kritik för sina kontakter med organisationen Milli Görüs, som Halil Karaveli beskriver som muslimskt högerkonservativ.

- Om denna organisation bedöms som extremistisk, om den bedöms som en organisation som man inte ska ha några som helt kontakter med från svenskt politiskt håll. Då måste de svenska politikerna tänka på i stort sett alla politiska kontakter de har med alla andra muslimska organisationer, för den här avviker inte från de andra. Åsiktsmässigt är de på precis samma plan, säger han.

-----------

Alla muslimska organisationer är alltså extremister med svenska mått mätt enligt Sveriges Radios expert.

• K Markatta

Det är mycket som är anmärkningsvärt i artikeln.

Grå vargarna ser Halil Karaveli som mer eller mindre ofrånkomligt om man umgås i turkiska kretsar i Sverige. Och det eftersom den gruppen, enligt Karaveli, har så många anhängare även här.

Så mängder med turkar samt exilturkar är alltså högerextremister? De är så många att de inte går att undvika om man "umgås i turkiska kretsar"?

I ett svenskt perspektiv ligger [Milli Görüs] långt ut till höger på den politiska skalan, i synen på familj och religion till exempel. Men om man jämför med de tongivande muslimska organisationerna i Sverige återfinns den någonstans i mittfåran, säger Halil Karaveli.

Muslimska organisationer i den politiska mittfåran står långt till höger med svenska mått mätt, om jag då får formulera mig på det sättet istället för på det något tillspetsade sätt jag använde i förra inlägget. Varför är det då så många inom just miljöpartiet, som står till vänster i svensk politik, som också är med i muslimska organisationer kan man ju fråga sig.

Svar på tråden Är Miljöpartiet på väg att bli ett islamistparti?