Inlägg från: Melisande |Visa alla inlägg
  • Melisande

Nötallergi i familjen, hur introducera för yngre syskon?

Som rubriken lyder:
    Vår äldsta dotter (7 år) är mjölkproteinallergiker (verkar tyvärr inte vilja växa bort på henne ännu) samt nötallergiker. Nötallergin upptäcktes när hon var 4 år gammal och hon höll på att dö hemma då hon fick smaka på en pytteliten bit pistagenöt (och med liten menar jag en bit stor som ett knappnålshuvud). Det dröjde 20 sekunder innan hela hon svullnade upp och fick föras med ambulans till akuten. Låg inlagda i två dagar eftersom syresättningen inte tog sig ordentligt och astman inte gav med sig. Efter det har hon konstaterats ha kraftig allergi mot samtliga nötter (inkl s.k. "äkta" allergi mot jordnötter och hassel) och bär sedan ett år tillbaka alltid adrenalinspruta med sig dygnet runt (som vi gudskelov aldrig behövt använda ännu).

Nu till problemet. Vi har också en 2-årig dotter hemma och en bebis på väg. Mjölk har vi vågat ge lillasyster sedan hon var mindre och hon verkar inte ha samma allergi som 7-åringen, lyckligtvis. Där har vi tänkt som så att om hon vore allergisk mot mjölk så får hon på sin höjd diarré, utslag och/eller andningsproblem, men mjölken dödar åtminstone inte (i normalfallet).

Problemet är just nötter och hur detta ska introduceras i kosten för 2-åringen (och blivande bebis i magen). Eftersom stora tjejen har så kraftig allergi så har vi ju aldrig nötter hemma. Vi har även varit noga med att inte ge minsta dottern nötter helt enkelt för att vi inte vågar riskera ett anfall liknande det 7-åringen fick. Det 2-åringen som mest har smakat i nötväg är kex där nötter ingår i små mängder, såsom Ballerina (hasselnöt) och mazariner (mandel). Ingen reaktion vad vi kunnat se.

När vi har talat med sjukvården och barnens läkare om detta är man välmenande och säger att det är förståeligt att vi är oroliga för att ge 2-åringen nötter, men att i värsta fall får vi ringa ambulans om minstingen skulle få en reaktion... Alternativt att vi ger henne nötglass på parkeringen utanför sjukhuset. Vi VILL ju absolut inte överdriva riskerna och totalsanera hela 2-åringens liv från nötter och skrämma bort henne från något som är så gott och nyttigt, men vi blev så förbannat rädda när stora tjejen blev sjuk att vi helt enkelt inte vågar "introducera" nötter i kosten.

Någon annan som varit i liknande sits med nötallergi i familjen och kan ge lite råd hur ni har resonerat? Är det dumt av oss att vänta till 2-åringen är ännu lite äldre så att hon lättare kan kommunicera om/när hon upplever allergisk reaktion av något?

• Svar på tråden Nötallergi i familjen, hur introducera för yngre syskon?
  • Melisande
    Alexi skrev 2016-04-18 09:47:40 följande:

Jag är kraftigt nötallgisk plus andra allergier. Nu har tack och lov inte mina barn ärvt detta men jag var väldigt nojjig. Vi väntade till fyraårsåldern med att introducera nötter. Och började då väldigt försiktgt med typ ballerina, glass med låg nöthalt osv. Och testade varje grej två gånger med typ två veckor mellan gångerna (så att immunförsvaret skulle hinna reagera).
    En kompis till mig med samma allergier har helt enkelt undvikit nötter helt till sina barn. Men jag vill veta om de är allergiska eller inte.

Tack för fylligt och bra svar!
    En del kompisar i vänkretsen har liksom aldrig ens tänkt tanken att barnen kanske inte tål nötter och har gett jordnötssmör och hela nötter som mellis länge. De förstår inte ens frågan när vi undrat "hur de har introducerat nötter för sina barn".

Bra tips det där att introducera ett objekt i taget i två veckors tid! Ska nog försöka sälja in detta hos maken i helgen. Känns väl "smart" att välja saker som innehåller det mest allergiframkallande typ mandel, hassel och jordnötter som också är svårast att undvika i mat...? Om ungarna inte tål paranötter så känns det lite som om det kvittar. Jag har aldrig ens ätit paranötter vad jag kan minnas.

Precis som du vill vi VETA om barnen är allergiska och inte bara gissa. Vi vet ju hur stora begränsningar vår 7-åring har som ju är allergisk har i kosten och det vore underbart om de båda mindre barnen åtminstone slipper tänka så mycket varje gång de ska äta.
  • Melisande

Tack för era tips och input i frågan! Då kanske vi försiktigt börjar här hema med lite fler Ballerinakex, som 2-åringen fått smaka och älskade första gången, så hoppas jag att det håller sig utan reaktion. (Skrattar förresten lite grann för mig själv när jag läser tipset som jag även fick från läkare att äta nötter på parkeringen vid sjukhuset, men visst låter det logiskt när jag tänker efter. Nära sjukhus = nära hjälp om det behövs. Låter bara så superdramatiskt att liksom sitta på standby vid infarten till akuten )

Jag lever på hoppet att nötallergi ändå är relativt ovanligt och att sannolikheten att minstingen skulle ha samma allergi som syrran är väldigt liten. Ska även läsa din tråd, @cosinus, för att se om jag får ut något mer matnyttigt ur den!

Svar på tråden Nötallergi i familjen, hur introducera för yngre syskon?