Nötallergi i familjen, hur introducera för yngre syskon?
Jag skulle som ni redan verkar vara inne på ge typ ballerina och annat med lite nötter i. Detta för att det är sånt som kommer förekomma på kalas när barnen blir äldre. Bra att veta då om de tål eller inte.
Rena nötter behöver ni ju inte ge om ni inte vill. Vill ni, förutsatt att ballerina visar sig funka) ge något med mer nötter så är det väl ingen dum ide att göra det i anslutning till sjukhuset första gången så kanske ni kan slappna av mer.
Min ena son tål inte nötter. Han får dock inte livshotande reaktioner, han blir "bara" tjock i halsen, rädd och mår illa. När han var lite yngre kunde han äta ballerina och där sa läkaren att det var helt ok att han åt det så länge det gick bra, ingen ide undvika sånt som inte ger reaktioner.
Första gången vi förstod att han kanske hade problem med nötter var när min pappa gett honom en näve cashew-nötter och han kräktes. Kräks av större mängder cashew gör även lillebror, han får dock ff äta nötter i små mängder eftersom det inte verkar ge märkbara reaktioner (han är 8 så han kan ju säga till). Systrarna (2 stycken) visar inga som helst symptom på nötter och jag älskar nötter så det finns alltid hemma.