Jag kan säga att när jag ser en bild på Facebook på folk jag känner som sitter och äter nötter ihop med sin tvååring så blir det liksom helt knäpp i huvudet på mig, jag kan inte relatera till det eftersom min värld är så nötfri för små barn.
Det finns ju inga bra riktlinjer eller så för detta, jag frågade runt och var väldigt nojjig för detta när mina var små. Vi landade alltså till slut i att vänta tills fyraårsåldern. För att då kan de själva berätta hur de mår och de kan också förstå om man förklarar ämnet. I den åldern börjar också kalas bli aktuellt och jag vill kunna veta exakt om de är allergiska mot något.
Sen visar ju viss ny forskning att man kanske ska introducera jordnötter redan under bebistiden...
Om man gjorde som min kompis och bara undviker nötter helt skulle det kännas jätteosäkert och läskigt. Förr eller senare
Jag har alltid hört att kroppen inte reagerar första gången den utsätts för något. Tex första getingsticket ger inte reaktion för en allergisk utan det andra. Därför så blev mitt högst ovetenskapliga beslut det där med att ge två gånger med lite tid emellan.
Jag ville testa lite olika nötter så att man vet och sen inte behöver typ lusläsa förpackningar. Så jag tror vi började med mandel/kokos, sen hasselnötter och sist jordnötter (som jag har kraftigast allergi mot).
Här är min egen gamla tråd i ämnet.
www.familjeliv.se/forum/thread/70661970-ni-notallergiska-foraldrar-hur-har-ni-gett-barnen-notter
Sen kan jag säga att antalet gånger i mitt liv jag fått i mig nötter går att räkna på ena handens fingrar, inkl den första gången när mina föräldrar plötsligt insåg att jag blev väldigt sjuk av det. Är man noggrann själv så är det inte omöjligt att undvika.