• Arbandus

Har jag ADHD?

Jag är en tjej som misstänkt länge att jag har ADHD.
    Tror även att min mamma misstänker det, för hon vet hur jag funkar och hon vet att det ''beteende'' jag har inte är ''normalt'' eller hur man ska säga.

Jag har snabba humörsvängningar, svårt med koncentration, svårt att ta instruktioner, gör saker ofta utan att tänka efter först (dvs är väldigt impulsiv), glömmer bort och tappar bort saker hur lätt som helst, har svårt att passa tider och planera min tid, har alltid miljoner tankar i huvudet som trängs där inne, har svårt att komma igång med saker, har ingen självkänsla osv.

Har läst mycket på internet om ADHD och i princip ALLA symptom stämmer in på mig, förutom det med svårighet för att skriva och läsa. Jag har inte direkt pratat om detta med någon men jag skulle vilja kolla upp det. Inte för att det skulle vara nån katastrof ifall jag hade det, man vill väl ändå veta liksom. 

Ska jag prata med min mamma och be henne boka tid på BUP för att utreda ifall jag har ADHD? (JA, jag är ung)... Tycker det känns pinsamt att prata med henne om det här :/

• Svar på tråden Har jag ADHD?
  • annabellelee

Har ni någon kurator på skolan? Kanske kan du prata med hen. Kuratorn har förhoppningsvis lite mer kunskap i frågan!

• Arbandus
    annabellelee skrev 2016-04-15 16:41:12 följande:

Har ni någon kurator på skolan? Kanske kan du prata med hen. Kuratorn har förhoppningsvis lite mer kunskap i frågan!

Jo, det har vi.. fast hon skulle väl bara be mig att boka tid på BUP för att utreda ifall jag har det eller inte..
  • Flisan79

Ja det låter troligt att du har adhd. Man behöver inte passa in på alla symtom och vissa symtom ter sig olika för olika individer även om de grundar sig i samma sak.

BUP har inte hand om adhd utan ni får gå via vc (barnavårdcentral/skolsköterska beroende på ålder) för att få en remiss till barn/ungdomspsykiatrin.

• Aniiee
    Flisan79 skrev 2016-04-22 22:40:51 följande:

Ja det låter troligt att du har adhd. Man behöver inte passa in på alla symtom och vissa symtom ter sig olika för olika individer även om de grundar sig i samma sak.

BUP har inte hand om adhd utan ni får gå via vc (barnavårdcentral/skolsköterska beroende på ålder) för att få en remiss till barn/ungdomspsykiatrin.

Ursäkta min okunnighet, men står inte BUP för just "Barn- och ungdomspsykiatri"?
    You are the creators and the curators of your own lives
  • pyssel
    Aniiee skrev 2016-04-22 23:46:49 följande:

Ursäkta min okunnighet, men står inte BUP för just "Barn- och ungdomspsykiatri"?

Jo det är riktigt.
    Alla hästar hemma
  • Flisan79
    Aniiee skrev 2016-04-22 23:46:49 följande:
    You are the creators and the curators of your own lives
    Jo, haha, fast det var inte det jag menade. Ok, psykiatrisk avdelning på närliggande barnsjukhus kanske blir tydligare
  • Flisan79
    Flisan79 skrev 2016-04-23 00:17:23 följande:
    Jo, haha, fast det var inte det jag menade. Ok, psykiatrisk avdelning på närliggande barnsjukhus kanske blir tydligare
    Eller kanske psykolog på barnsjukhus.

Hur som helst så har inte bup hand om adhd. De sköter dock alla andra utredningar för andra diagnoser.
  • pyssel
    Flisan79 skrev 2016-04-23 00:20:01 följande:

Eller kanske psykolog på barnsjukhus.

Hur som helst så har inte bup hand om adhd. De sköter dock alla andra utredningar för andra diagnoser.

Fast det må gälla på "ditt" Bup. Alla Bup i mitt landsting gör ADHD-utredning (men inte "alla andra utredningar") och sköter eventuell medicinering och samtalskontakt. Så släpp lite på tvärsäkerheten.
    Alla hästar hemma
  • pyssel

TS, det låter klokt att ta kontakt med BUP för ev egenremiss. Om de inte gör utredningen så kommer du bli hänvisad rätt, kanske finns det ett särskilt NP-team i ditt län. Kanske får du besked att söka via remiss från din vc eller annat. Men gör som du tänkt, be din mamma ringa, så får ni svar om det är där eller hos någon annan du ska starta kontakten.

Alla hästar hemma
  • Flisan79
    pyssel skrev 2016-04-23 00:24:56 följande:
    Fast det må gälla på "ditt" Bup. Alla Bup i mitt landsting gör ADHD-utredning (men inte "alla andra utredningar") och sköter eventuell medicinering och samtalskontakt. Så släpp lite på tvärsäkerheten.
    Alla hästar hemma
    Aha, trodde det var allmänt. Ok, bup i Stockholm sköter inte adhd.

Har en dotter som håller på att utredas och jag ringde själv till bup först men fick alltså denna info och fick be BVC skicka remiss.
  • pyssel
    Flisan79 skrev 2016-04-23 00:37:12 följande:

Aha, trodde det var allmänt. Ok, bup i Stockholm sköter inte adhd.

Har en dotter som håller på att utredas och jag ringde själv till bup först men fick alltså denna info och fick be BVC skicka remiss.

Ja det är nog olika..politisk styrning ju. Här har Bup haft all NP utom autism men nu ska visst även det tillbaka på Bup från Hab.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Har jag ADHD?