Inlägg från: Anonym (sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sambo)

Hur hittade ni ert vänsterprassel?

Hustru skrev 2016-04-15 19:28:51 följande:
    Men du har ju inte insyn i vårt äktenskap och vet inte ett dugg och då ska du inte döma. Sex med en annan person än den man är gift är inte mer otrohet än att man ljuger om annat i förhållandet. Varför rankar moralisterna sex högst på skalan i otrohet?
    Du verkar ha lite svårt skilja på sex och svek, sex med vem fall man vill som singel eller med sin partners medgivande är inte ett svek och därmed ok, sex med vem fan man vill i en exklusiv relation utan sin partners medgivande är ett svek och därmed inte ok, mao "moralisterna" rankar nog sex lika högt på skalan som du gör, skillnaden ligger i att de även rankar ärlighet högt vilket du inte gör.

Du skriver att du inte gör någon skillnad i att ljuga om en otrohet än om andra saker, innebär det att du anser att det är ok att ljuga om vad som helst? Om inte, var drar du i så fall gränsen?
  • Anonym (sambo)
    Ordinär Man skrev 2016-04-16 23:14:27 följande:
    Och vad vill du ha sagt med det? Rubriken var hur vi hittar prassel, så dina moralkakor kan du köpa upp i någon annan tråd. Eller tycker du det är lämpligt att folk i varannan matlagningstråd ska tycka till buy det skulle vara omoraliskt att äta kött?
    Poängen är nog ganska enkel, gillar man att svina så får man tåla lite kritik, i annat fall får man låta bli, det är väl inte så komplicerat?
  • Anonym (sambo)
    fae skrev 2016-04-16 19:02:37 följande:
    Javisst, dock faller hela argumentationen när man drar en kass liknelse.

Det var snart tio år sedan, känner inget trängande behov att diskutera det med dig.
    All argumentation faller när man argumenterar med människor som spelar dumma
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Ingen moral) skrev 2016-04-16 23:35:51 följande:
    Fel, skillnaden är att vi faktiskt kan läsa och om det i trådstarten står att man undanber sig pekpinnar och moralkakor så att tråden kan handla om precis det som TS vill så är det så att visa moralister inte ens är läskunniga. Jag föreslår att du startar en egne tråd som handlar om moralen i att vara otrogen. Där kan du med de dina ondgöra er över de otrogna.
    Eller så kan man tycka att vissa förtjänar pekpinnar vare sig de vill det eller ej. 
  • Anonym (sambo)
    Hustru skrev 2016-04-16 17:16:25 följande:
    Din tolkning av vad jag skrivit.

Sex är för mig numera handlar mest om fysisk njutning tillsammans med någon som tycker om att se och njuta med mig. Optimalt hade det varit att dessutom ha en riktg relation med honom. Svek däremot är att lämna den man som jag försörjer ekonomiskt p g a att han klantat till sitt liv ganska rejält. Tycker nog att han svikit minst lika mycket genom att inte uppskatta mig sexuellt. Men jag kräver inte att du ska förstå, bara att du ska inse att det finns situationer som du inte känner till.
    Tja, varför inte ta den diskussionen med honom istället?

Jodå jag förstå att det finns massor med situationer då man blir lite sugen i brallan, jag tycker bara att ingen av dem rättfärdigar otrohet. Tror faktiskt inte det handlar om situationerna utan om hur varje individ förhåller sig till olika situationer, och vilka värderingar man har. Du verkar tycka att det är ok att gå bakom ryggen och ljuga, det förklarar varför du gör som du gör.
  • Anonym (sambo)
    Ordinär Man skrev 2016-04-17 07:55:10 följande:
    Jodå, jag förstår. Men alltid, hela tiden, i varenda tråd? Det är som påpekats jävligt OT.
    Tja, otrohet blir ju inte trevligare i varje ny tråd? Folk kommer alltid kritisera pissigt beteende oavsett vem som gör det.
  • Anonym (sambo)
    Hustru skrev 2016-04-17 04:11:52 följande:
    Men uppenbarligen har hans lögner mot mig varit OK, att gå bakom min rygg i olika ärenden. Uttala dig bara om det du har insyn i vore ett tips. Jag har tagit diverse diskussioner med min man, dessa slutar i att han spelar kränkt och går in i en tyst period.
    Varför inte ha ett öppet förhållande istället?
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Frun) skrev 2016-04-17 07:40:44 följande:
    Jag stör min också på att det förutsätts att man inte pratat med sin man bara för att man varit otrogen. Som att det första man gör vid minsta problem är att ligga med någon annan.

Min man är snäll men han ger mig aldrig någon uppskattning, mycket sällan sex, han ger min ingen känsla av att jag är en åtråvärd kvinna. Jag hsr pratat med honom om detta tusen gånger. Ibland försöker han några dagar ibland tycker han att jag är löjlig.

Jag träffade en annan man på en konsert. Efter att vi haft kontakt i två år tog vi steget att träffas och vi hade en underbar vår och sommar. Med tanke på barnen bestämde jag mig ändå för att stanna hos min man.

Förhållandet har blivit bättre efter det mest för att jag inte bryr mig så mycket om att han är dålig på att visa känslor. Jag har fått ett annat självförtroende och jag vet att någon kan åtrå mig, det är inte mig det är fel på.

Jag hade nog kunnat ha ett mer passionerat förhållande med lite mer glöd i med någon annan. Men jag har insett att det är viktigt för mig att hålla ihop familjen. Däremot har jag svårt att acceptera att jag skulle vara det stora svinet som alla otrogna är. Jag tycker att jag gör den stora uppoffringen för att hålla ihop familjen. Lite som den gamla filmen Broarna i Madison county. Titta på den så kanske världen blir mindre svart och vit.
    Jag stör mig på att de som är otrogna alltid kommer till slutsatsen att bara för att man inte håller med dem så förstår man inte. Alla är ju inte otrogna så fort de hamnar i en liknande situation, vissa är det andra väljer att skilja sig eller lösa det på andra sätt. Ärligt talat så tror jag faktiskt inte förståelse räcker, det enda som duger är medhåll, det spelar ingen roll om man förstår men ändå tycker att det är fel, man måste även tycka att det är rätt annars har man inte förstått.

Än mer märkligt blir det när man inte märker att man själv generaliserar och är precis lika dömande och oförstående när man kategoriserar alla som inte håller med en som oförstående och dömande. Man behöver inte själv ha förståelse för att andra kan tycka det man gör är fel, däremot ska alla andra ha förståelse för ens situation. Man slänger sig gärna med allt är inte svart eller vitt, men inser inte riktigt hur svartvitt och kategoriskt man själv resonerar när man avfärdar all slags ifrågasättande eller kritik som moralism och oförståelse.
  • Anonym (sambo)
    Ordinär Man skrev 2016-04-17 13:34:38 följande:
    Så varje gång någon berättar om sin flygresa till solen, är det roligt att vara framme och påpeka vilka miljösvin de är? I varje tråd hela tiden. Kan du inte kanske uppfattas som lite tradigt?

Jo just för övrigt så att sex är miljösmart!
    Det beror kanske på om man anser att otrohet och flygresor är lika svinigt, jag tror faktiskt att otrohet i allmänhet anses vara snäppet värre... man kan säkert uppfattas som trasig av de som tar del av kritiken, ingen gillar ju att bli kritiserad... de som delar ens uppfattning kommer förmodligen inte se det så utan tvärtom. 

Sex är säkert miljösmart och bra ur många synvinklar, fast nu är det inte sexet utan sveket som kritiseras, att folk har sex tror jag ingen har något emot, att någon sviker sin partner genom att ha sex med andra bakom ryggen är inte lika poppis.
  • Anonym (sambo)
    vargveum skrev 2016-04-17 13:44:05 följande:
    Jag stör mig på dem som kapar trådar för att få deklarera kategoriskt vilka svin vissa andra människor är
    Ja, du har all rätt till din åsikt, precis som andra har all rätt till sin åsikt kring ämnet, det är lite det som är poängen med diskussionstrådar. 
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Frun) skrev 2016-04-17 13:56:53 följande:
    Varför citerar du mig när du bara skriver en massa som inte har med mitt inlägg att göra?
    För att du skrev att du irriterade dig på att folk inte förstår och tar för givet att man inte försökt prata....hur kommer du till slutsatsen att folk inte förstår att du kanske försökt prata? Är inte det också att ta saker för givet?
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Frun) skrev 2016-04-17 14:47:28 följande:
    Jag skrev inte att jag irriterar mig på att folk inte förstår. Jag skrev att jag irriterar mig på att folk alltid skriver att man borde prata med sin partner istället för att vara otrogen. Som om man aldrig gör det. Det är ungefär som att tipsa om att man bör öppna ögonen innan man går ur sängen på morgonen.
    Kan ju iof bero på att det kryllar av otrohetstrådar och alla har inte pratat öht, alla har inte ens problem hemma... man kan tycka frågorna känns onödiga, men i hälften av fallen så har man tydligen inte gjort det, för en utomstående är det svårt att veta
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Galen attraktion) skrev 2016-04-17 14:42:37 följande:
    En poäng är också att hålla sig till ämnet, vilket du har missat helt. Visst kan diskussioner mynna ut i sidospår, men du är ju här ENBART för att basunera ut vilka svin vi är, och inte för att diskutera. Ämnet är var/hur ts kan träffa en älskarinna. Det är vad den här tråden är till för. Jag förstår att det är så provocerande Att du sätter kaffet i halsen, men du får faktiskt ta o gilla läget med den här trådens syfte.
    Och så är vi då tillbaka på ruta ett... skitbeteende lockar till sig kritik, det får man vare sig man vill det eller ej...
  • Anonym (sambo)
    fae skrev 2016-04-17 19:50:49 följande:
    Poängen är nog att en utomstående inte behöver lägga sig i, inte behöver fundera över den saken alls. Det är inte ert liv och era åsikter har inte efterfrågats. Brukar själv inte läsa trådarna i det här forumet men det är verkligen helt fascinerande hur många det är som på ett direkt obehagligt vis söker upp trådar som denna för att bete sig såhär illa som många i denna tråd. Inte alls förvånande, men som sagt, fascinerande.
    Det förutsätter att människor saknar empati och kan titta åt andra hållet på skitbeteende, det funkar säkert för vissa men andra reagerar på saker de anser vara fel, visst kan man förstå att människor vill kunna ägna sig åt tvivelaktiga eller rent svinaktiga saker ifred utan att ifrågasättas eller kritiseras men världen är tyvärr inte riktigt så enkel. 

Om jag inte minns fel så kritiserade du nyligen en annan person i en annan tråd ganska hårt för att du ansåg att personen agerade respektlöst mot trådstartaren och ignorerade trådstartarens känslor, du reagerade alltså starkt på vad du ansåg vara ett dåligt beteende. Varför skulle det vara annorlunda mot vad du ser i denna tråd?
  • Anonym (sambo)
    fae skrev 2016-04-24 18:07:17 följande:

Det är ju dock inte en fråga om empati. Jag konstaterade mest här att det är just i trådar om otrohet där folk går bananas, vilket på ett sätt är begripligt, det är antagligen främst försmådda och arga personer som går igång. De som kan ha en mer objektiv hållning brukar kunna uppträda lite mer sansat även om de har synpunkter på ämnet. Jag tycker det är skillnad på att gå in i en tråd där en person som uppenbart mår dåligt söker hjälp och trasha den. Så ja, sådant reagerar jag på. Härinne skulle jag kunna strunta i att svara om jag tycker TS verkar grisig, jag förstår inte alls behovet att bli upprörd i en sån här tråd.

Det beror kanske på hur man definierar att gå bananas. ..ser man kritik och ifrågasättande som att gå bananas så stämmer det säkert. . .sen är det ju inte bara kritikerna som sätter tonen i debatten. ..it takes two to tango.

En fråga om empati är precis vad det är, eller anser du att de människor som blir bedragna kommer må mindre dåligt än de som du syftar på? Och varför skulle man känna mindre empati för dem? Faktiskt skulle jag vilja påstå att empati för vad de blir utsatta för är den primära anledningen till kritiken. Vissa ogillar helt enkelt att se andra människor behandlas illa och reagerar, precis som du gjorde i den andra tråden.

Bara för att du inte blir provocerad av det som diskuteras i tråden betyder inte att andra inte kan bli det. Du kanske bara har en annan syn på otrohet än vad de har?
  • Anonym (sambo)
    fae skrev 2016-04-29 11:42:42 följande:
    Jag tror du förstod mycket väl vad som menades med go bananas, givetvis syftar det inte på sakliga inlägg. Vad gäller resten av ditt inlägg får jag säga pass, jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av diskussionen om vilken empati som är mest rätt. Tråden du refererar till är inte heller av intresse att diskutera här, men kort sagt så stör jag mig på trådclowner, vuxna människor som ska tramsa runt, i synnerhet där en TS aktivt söker hjälp. Om det känns lättare för dig att begripa så kan jag tillägga att jag stör mig lika mycket på alla typer av trådsabotörer - den här trådens typ inräknad. Vill du ha en allmän diskussion kring synen på otrohet är du välkommen att starta en egen tråd så kanske jag svarar, om jag har lust.
    Ja alla stör vi oss på olika saker, jag personligen stör mig mer på vuxna människor som medvetet saboterar andra människor än på människor som saboterar andras människors trådar.
  • Anonym (sambo)
    fae skrev 2016-04-29 15:07:46 följande:
    Vi har förstått. Du tror att otrogna personer i allmänhet njuter av att såra andra, jag tror detta är direkt felaktigt i de allra flesta fall. Hör av dig när du startat din tråd.
    Nope du har nog gissat fel, jag tror inte de njuter av att såra andra, jag tror de njuter av sin otrohet och skiter i vad det innebär för deras partner...
Svar på tråden Hur hittade ni ert vänsterprassel?