• Callo

Hur ska vi tänka när det gäller vilka som ska bjudas?

Låt sonen bjuda de han vill, dvs inte de tre killarna som är så tuffa mot honom. Tror inte det finns så mycket annat du kan göra. Det är ju trots allt din sons kalas och han ska ju få en fin dag, vilket han kanske inte får om de här tre killarna bjuds.

I den åldern så är det nog glömt ganska snabbt. Upplever (arbetar som förskollärare) att barn pratar om sina kalas, och vilka kalas de ska på just när det aktuella kalaset äger rum +/- nån vecka, sedan brukar det vara glömt.

Vet att kalas kan vara ett riktigt dilemma. Men hoppas det löser sig på bästa sätt, och att din pojke får det skoj.

• Callo
    No Logo skrev 2016-04-14 22:09:57 följande:

En annan väg att gå är att bjuda dem också (utöver de första fem så han inte behöver välja bort någon) mot löfte till sonen att säga till dem om de beter sig illa. Passa på att vänligt säga saker som "stopp, x tycker inte om när man gör sådär" etc. Det kan stärka sonen i att våga säga till själv i fortsättningen och kanske får killarna upp ögonen för att sonen inte alltid är med på noterna..

Tänkte också på det, att bjuda alla. Men eftersom ts menar att fem barn ska bli bjudna, så känns det inte rätt mot födelsedagsbarnet att bjuda 3 av 5 barn som han egentligen inte gillar, och sagt att han inte vill bjuda. Vet heller inte om ens eget kalas behöver vara ett forum där pojken ska behöva lära sig detta. Ett kalasfirande kanske helt enkelt bör vara så som pojken vill, och inte som vi vuxna vill? Ett alternativ då det här skulle kunna få plats är lektid efter förskolan, en helt vanlig dag. Men tanken är helt klart god.
  • Callo
    EmilieTh skrev 2016-04-14 12:15:45 följande:

Tack Callo! Ja, du har nog rätt i det, att saker glöms fortare i den åldern. Dessutom blir det snart sommarlov och sen till hösten kommer pojkarna inte längre gå kvar där.

Uppskattar verkligen era svar! Var lite rädd att jag istället skulle bli "attackerad" av föräldrar som tyckte att jag skulle bjuda alla och inte utesluta någon ???? Jag visste nog redan att det rätta var att inte bjuda killarna men hade lite dåligt samvete, så det var skönt att få ert stöd i frågan så att jag kan känna mig trygg i mitt beslut. I ett sånt här läge måste man tänka på sitt barns bästa.

Förstår din känsla. Så länge det inte är ett eller ett fåtal som utesluts, så tycker jag det är ok. Kör på det du tycker blir rätt för ditt barn.
  • Callo

Låter som du har sunda värderingar och koll på läget. Ibland behövs bara att någon bekräftar vad man själv tänker.

Ha en fin dag när det är dags för kalas!

Svar på tråden Hur ska vi tänka när det gäller vilka som ska bjudas?