Hur ska vi tänka när det gäller vilka som ska bjudas?
Hej!
Nästa månad fyller min son 5 och kommer då ha sitt första barnkalas för kompisar (vi har tidigare bara haft kalas för familjen). Han ser väldigt mycket fram emot kalaset och har pratat om det i flera månader. Nu till mitt dilemma...
Då vi varken kan eller vill ha ett kalas för hela hans avdelning (de är 40 stycken!) har vi följt rekommendationen att låta honom bjuda lika många barn som antalet år han fyller, dvs 5 stycken. Tycker personligen att det är alldeles lagom för hans ålder (får se hur vi gör den dag han börjar skolan). Min tanke var att han skulle bjuda de han leker med mest. Problemet är att några av de barn vår son leker mest med (närmare bestämt tre av dem) ofta beter sig rätt illa mot min son och han vill därför inte bjuda dem. När vi frågar varför han leker med dem så mycket om de inte är snälla med honom, svarar han att "det är dom som vill leka med mig". Dessa pojkar gillar min son och kommer varje morgon springandes och nästan sliter i honom och vill att han ska vara med dem och fast han inte vill, blir det att han leker med dem eftersom han tycker det känns jobbigt att säga nej. Alla dessa killar är ett år äldre än honom och också bra mycket större i storleken. Han trivs för det mesta på dagis men pratar nästan varje dag om dessa killar och berättar att de alltid vill bestämma och att de slåss och så. Vi märker att detta är ett problem för honom, så vi har pratat med förskolan om det. Oroar mig lite för honom ibland men en "tröst" är att dessa killar kommer försvinna iväg till förskoleklass till hösten.
Min son vill bjuda två killar som han verkligen gillar och som han tycker är snälla (den ena av dem är med i det "gäng" som min son leker mest med och den andre är med i ett annat "gäng"). Han vill också bjuda några andra killar som han inte leker så mycket med men som han trivs med. Men han vill absolut INTE bjuda dessa tre killar, fast han leker med dem dagligen eftersom han som sagt inte tycker att de är snälla med honom.
Min känsla är att låta honom bjuda vilka han vill. Det är hans kalas och jag vill verkligen att han denna dag ska få leka med kompisar som han trivs med och som är snälla med honom. Dessa tre killar som han inte vill bjuda leker verkligen inte schysst alla gånger och jag har t.o.m. sagt till min son att jag vill att han så mycket som möjligt försöker leka med andra barn istället för dem. Samtidigt oroar jag mig för konsekvenserna om han inte bjuder dessa tre killar. Hur kommer de att reagera? I deras värld är de ju kompis med min son och de skulle utan tvekan bjuda min son till sina kalas, två av dem har också gjort det (den tredje har inte haft något kalas). Stundvis har ju min son rätt kul med dem ändå. Och om pojkarna blir upprörda och ledsna, hur ska min son hantera det?
Vi kommer att skicka ut inbjudningar på posten men eftersom barn pratar är det ändå risk att dessa killar som inte blir bjudna får reda på det.
Hur skulle ni ha gjort i min situation?